Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Ny Østerbro Skole - lokalplan 495
Oprettet:
3. maj 2013
Svarnummer:
36
Indsendt af
Torben Madsen
Postnr.
2100
By
København Ø
Høringssvar
Skyggevirkning på naboejendommen
Kommunens forslag til lokalplan indebærer betydelige skyggevirkninger for ejendommen Nordre Frihavnsgade 88. Den foreslåede nye mulighed for opførelse af en administrationsbygning til Kræftens Bekæmpelse langs Strandboulevarden med en højere bygningshøjde end den nuværende administrationsbygning medfører en skyggevirkning for ejendommen Nordre Frihavnsgade 88, som efter min opfattelse er helt uacceptabel for helårsboliger til mennesker.
Jeg foreslår derfor, at kommunen genovervejer bygningshøjden for administrationsbygningen mod Strandboulevarden og fastlægger denne sådan, at den ikke overstiger den nuværende bygningshøjde, og at bygningen i øvrigt rykkes frem til skel mod Strandboulevarden. Skyggevirkningen på naboejendommen bliver derved betydeligt mindre. Ved fastlæggelsen af en lokalplan for området er der nu en enestående mulighed for at tilvejebringe direkte sollysindfald i lejlighederne i ejendommen Nordre Frihavnsgade 88 i dagtimerne. Administrationsbygningens facade mod vest bør flugte med facaden mod vest for ejendommen Nordre Frihavnsgade 88 og under ingen omstændigheder placeres mere vestligt end naboejendommen.
Det må være muligt inden for lokalplanens område at tilvejebringe yderligere kontorarealer til Kræftens bekæmpelse ved udnyttelse af kældre og fx tilbygning af en etage på nogle af de ejendomme, der ikke giver skyggevirkning på naboejendommene.
Parkering til biler og cykler
Lokalplanforslaget regulerer meget grundigt behovet for cykelparkeringspladser og disses indretning. For så vidt angår parkeringspladser til biler er ganske kort nævnt, at behovet for parkeringspladser kan reduceres. Det er næppe helt gennemtænkt at reducere antallet af parkeringspladser til biler med en bemærkning om, at det forventes at medarbejderne på den nye skole vil anvende offentlig transport eller cykling.
Der er trods alt tale om etablering af en arbejdsplads til op imod 150 medarbejdere. Der er ingen form for dokumentation elleranalyse af behovet for bilparkeringspladser i lokalplanforslaget, men blot en konstatering af, at antallet af pladser kan reduceres.
Det skal i den forbindelse – ikke mindst i relation til planforslagets bemærkninger om ringe udnyttelse af parkeringsmulighederne i området – nævnes, at hele lokalplanområdet i dag i aften- og nattetimerne anvendes til beboerparkering. Det er derfor ganske urealistisk at begrænse antallet af parkeringspladser samtidigt med oprettelsen af arbejdspladser til op i mod 150 medarbejdere.
For at undgå, at der opstår tilstande som de kendes på fx Rigshospitalet, hvor ansatte og patienter har vanskeligt ved at finde plads til parkering af biler, foreslås det at det nuværende antal parkeringspladser til biler udvides ganske betragteligt, så der bliver mulighed for at ansatte og gæster til idrætsfaciliteterne parkerer.