Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Ny Østerbro Skole - lokalplan 495
Oprettet:
2. maj 2013
Svarnummer:
32
Indsendt af
Per Chr. Rasmussen
Postnr.
2100
By
København Ø
Høringssvar
Efter en gennemgang af kommunens forslag til lokalplan for en ny Østerbro skole i de bygninger, der tidligere husede Danmarks Design Skole, referat fra borgermødet samt allerede indsendte høringssvar giver de mig anledning til følgende kommentarer:
Vi skriver 2013, der sker en voldsom bymæssig udvikling i København med mange velovervejede og fremsynede projekter, eksempelvis i Nordhavns- og Carlsberg området.
Det virker uigennemtænkt og meget lidt fremsynet, når borgerrepræsentationen, hvis medlemmer er valgt ind for bl.a. at arbejde på og medvirke til en moderne udvikling af byen til gavn for dens borgere, kan fremme det påtænkte projekt.
Man har valgt at ”proppe” 1000 elever ind i en række bygninger – smukke og bevaringsværdige for kvarteret - men som har aftjent deres ”værnepligt”, jfr. udflytningen af Designskolen til Holmen. En løsning uden tanke for nærområdets beboere. ”Kommunen bygger jo ikke for naboerne, men for skolen” udtalt af kommunens repræsentant på borgermødet. Denne arrogance afspejler samtidig og underbygger desværre borgernes opfattelse af lødigheden af de kommunale skrivebordsbeslutninger.
1000 elever fordelt på små friarealer, så små, at man påtænker at inddrage tagarealet på en ny sportshal for at skaffe frirum ! En sportshal, der ligeledes er ”proppet” ind på et alt for lille areal, ødelæggende for den balance, der p.t. mellem områdets bygninger.
Hvor er den sunde fornuft, når kommunen forventer at kunne afvikle trafikken til og fra skolen problemløst.
Der henvises bl.a. til de offentlige transportmidler. Har kommunens folk mon selv prøvet at benytte offentlig transport i myldretiderne. Ved Trianglen og på Strandboulevarden er man i øvrigt i fuld gang med at nedlægge buslinjer. Travle forældre på cykel med børnene er vist ønsketænkning. Tilbage har vi familiebilen, der bliver den store faktor med de minimale p-muligheder for at aflevere og hente børnene.
I starten af skolelockout’en blev der afholdt et arrangement for en af de mindre klasser i bygningen mod Strandboulevarden. Ved afhentningen af børnene sidst på eftermiddagen oplevede man et større bil- og cykelkaos, ligesom der herskede total anarki, hvad der angår parkering af både cykler og biler. Hvordan bliver det så ikke, når skolen skal rumme 1000 elever !
Min opfordring til borgerrepræsentationen er: endnu en gang at overveje dette på mange måder uigennemtænkte skoleprojekt, og om ikke andet så bruge den sunde fornuft.