Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Ny Østerbro Skole - lokalplan 495

Oprettet: 1. maj 2013
Svarnummer:
26

Indsendt af

Ejerforeningen Rosenvængets Hovedvej 18-42

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar om projektet for Ny Østerbro Skole fra bestyrelsen for Ejerforeningen Rosenvængets Hovedvej 18-42 (84 ejerlejligheder) 1) Skolens størrelse: Grunden og bygningerne taget i betragtning vil det være hensigtsmæssigt at lave en to-sporet skole, ikke en fire-sporet skole, fordi fire spor vil give pladsproblemer både inde og ude og dermed også støjproblemer og trivselsproblemer for børn og lærere. Det har jo allerede vist sig, at Heibergskolen i Randersgade har pladsproblemer, især i skolegården, og Heibergskolen må opfordre eleverne fra 7. klasse til at holde sig udenfor skolens område i frikvartererne for at gøre plads til de mindre elever inde på skolens areal. At man i planen for Ny Østerbro Skole er nødt til at indtænke taget på hallen som et udeareal er symptomatisk for, hvor trangt der bliver. Den relativt nybyggede vuggestue mellem Næstvedgade og Rosenvængets Hovedvej kunne kun opfylde kravene til udeareal ved at indtænke en tagflade som udeareal - et areal der naturligvis ikke bliver brugt af så små børn. For at skabe plads på området kunne der bygges en skolehal i stedet for den nu skitserede store idrætshal. Det vil give mere luft omkring bygningerne og bedre plads på udearealerne, og de gamle bevaringsværdige bygninger kan integreres i skolen i stedet for at blive helt eller delvist revet ned. 2) Områdets karakter: Bevaringsværdige bygninger, som er en del af Rosenvænget-kvarterets historie, bør ikke nedrives, hverken helt eller delvist. Man bør i stedet tænke i, hvordan bygningerne kan udnyttes bedst muligt. Karakterfulde bygninger vil være med til at øge skolens herlighedsværdi. Det vil også fremme børnenes trivsel at færdes i et udeareal, der er skærmet og varieret i struktur. 3) Trafikforhold: Al tilkørsel til skolen med bil bør ske fra Strandboulevarden eller eventuelt Hospitalsvej, så de blinde gader i Rosenvænget-kvarteret bliver forbeholdt gående og cyklister. Der bør indtænkes etablering af et friareal foran skolen på Strandboulevarden, så indgangsvejen understreges og området ud til Strandboulevarden inviterer til, at det er her man mødes på vej ind i skolen.