Høringssvar vedrørende Fodgængerstrategi

Oprettet: 25. marts 2011
Svarnummer:
14

Indsendt af

Anet Burchard

Virksomhed / organisation

Østerbro Lokalråd

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar om fodgængerstrategi -Østerbro Lokalråd finder det væsentligt, at Østerbro bydel prioriterer et godt fodgængermiljø højt. Østerbro Lokalråd bakker op om Københavns Kommune fodgængerstrategi og de mange ideer som ligger i ”GÅ-KVALITET best practice guide” hvor udgangspunktet er: Sikkerhed, tryghed, fremkommelighed og stimulerende tilgængelighed. Forslag A Østerbro Lokalråd anbefaler at Dag Hammerskjölds allé, samt en del af Østerbrogade, forskønnes og beriges med variationer af trætyper, eks. vis Magnolia, forskellige plantetyper og andre grønne elementer, for at skabe en modvægt til den kørende trafik. Især fortovene på solsiden (sydøstsiden) af Østerbrogade og sydvestsiden af Dag Hammarskjölds Allé bør gøres bredere for at højne herlighedsværdien. Østerbro Lokalråd foreslår en kunstnerisk belægning, gerne med nedfældede digte i andet materiale, samt en møblering som indbyder til samtale. Forslag B Østerbro Lokalråd skal anbefale, at der etableres en vandresti langs Sortedamssøen til Fredensgade og ruten går videre op ad Fredenspark over Blegdamsvej til Amorparken, videre ned langs Nørre Allé på stien inde i Fælledparken, - over Øster Allé til Fælledparkens sti langs Jagtvej, og videre ned af Vennemindevej (som bør have grønt kvarterløft) til Kildevældsparken og Svanemøllerutens forlængelse mellem Svanemøllen Station og Ryparken Station samt over banen og gennem det militære areal på Svanemøllen Kaserne til Østerbro bydels nordlige del. Vandrestien bør etableres som en grøn motionsrute, som sikrer god integration af både joggere, fodgængere og cyklister. Med tydelig afmærkning af hvor de respektive grupper skal færdes. Etablering af hvilebænke som indbyder til samtale langs ruten, gode vandposter, samt en kunstnerisk god belysning foreslås. Forslag C. Østerbro Lokalråd vil anbefale, at den kommende Svanemøllerute – som hovedregel - gøres lidt bredere, således at stien kan benyttes af alle former for bløde trafikanter. Dette understreges med skiltning og eventuel belægning forsynet med forskellige farver, som signalerer, hvor der henholdsvis cykles, jogges, vandres eller køres med handikapkøretøj. På strækninger med forventet mindre benyttelsesgrad eller hvor der er oplagte fysiske forhindringer, kan dette princip dog fraviges. Et eksempel herpå kunne være” Den grønne sti fra Nordhavn Station forbi B93 og videre nord på”. Den sti behøver ikke at blive bredere, da der er afsat en bredde på 6 meter på det meste af stykket. Ved fravigelse skal denne blanding af trafikanttyper ligeledes skiltes. Forslag D. På Trianglen bør det prioriteres, at fortovet gøres bredere og skærmer imod den kørende trafik. Dagligt færdes mange mennesker på Trianglens fortov – medbringende cykel, barnevogn eller rollator, hvilket ofte medfører at fodgængere presses ud på cykelstien. Allerede i dag kan fortovene mellem Rosenvængets Alle og Nordre Frihavnsgade gøres en vognbane bredere og cykelstien flyttes ud - ligesom fortovet på Trianglen mellem Østerbrogade og Øster Allé kan gøres væsentligt bredere og tilføjes en ny cykelsti. Det anbefales at busstoppestedet flyttes over til den kommende metrostation når den er etableret. Samtidig bør Trianglen gøres landfast på den måde, at skråvejen fra Øster Allé til Østerbrogade lukkes, så der kan dannes en central plads i bydelen. Østerbro Lokalråd lægger stor vægt på bedre forhold for gående og cyklister, og dermed på sikkerheden og trygheden i særdeleshed på Trianglen, der passeres af så mange mennesker! Venlig hilsen Østerbro Lokalråd. Formand Anet Burchard