Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 18. august 2009
Svarnummer:
15

Indsendt af

Marie Steensgaard

Virksomhed / organisation

Roklubben Gefion

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar til ”Udvidelse af Nordhavn og ny krydstogtsterminal” fra Roklubben Gefion I forslag til lokalplan med kommuneplantillæg, hvor høringen slutter 20. august 2009, opsummeres fra VVM-redegørelsen under afsnittet Baggrund for lokalplan – rekreative forhold og friluftsliv: Lystsejlernes og roernes rute mellem Svanemøllebugten og Københavns Havn vil blive længere og foregå i mere strømfyldt vand ved opfyldningens nordøstlige spids, men mulighederne for at udøve roning og sejlads vurderes grundlæggende ikke at være mindre end før. Etablering af en eventuel kanal, som kan forbinde Svanemøllebugten med Københavns havn, vil indgå i byudviklingsplanerne for Nordhavn. Roklubben Gefion mener at : Vores muligheder for at udøve roning bliver forringet Vi er ikke enige i vurderingen at mulighederne for at udøve roning ikke vil være mindre end før. Den anviste ny sejlrute for roere sydøst for den ny krydstogtskaj vil betyde at 1.vi kommer ud på åbent trafikeret farvand langt fra kysten. Vi skal være mindst 150 meter fra skibene ved krydstogtskajen, der er en kaj med dybt vand og lodrette vægge, der kaster bølger tilbage, og vi skal være på den anden side af Kronløbets sejlrende, i alt mindst 300 m fra land. 2.vi skal krydse 3 sejlrender mod hidtil 1 3.strømmen bliver 20 til 30% stærkere end tidligere når vi skal passere den ny spids ved Nordhavn og vejret og strømmen kan skifte hurtigt på Øresund 4.vi skal dele vandet med mange andre fartøjer med meget forskellig hastighed og styrke og der er ikke noget sted at søge nødhavn eller redde os ved kæntring Konsekvensen af forslaget er, at roerene vil skulle færdes ude i kanten af Kongedybet med mere end 300 meter til land, ud for en kaj hvor vi, som reglerne er nu ikke må komme. Allerede nu er det tilstrækkeligt udfordrende/farligt og med dårlige manøvreringsmuligheder at ro i området. De store skibe og de mange, meget hurtigtsejlende motorbåde skaber kølvand, der kan gå på tværs af bølgeretningen. Dette skaber farlige situationer, hvor robåden må standse sin fremdrift og i stedet skal bruge tid på at stabilisere sig. Når vi, som forslaget lægger op til, skal endnu længere ud fra kysten, vil sammenblandingen med den slags trafik blive langt hyppigere. Det vil skabe mange farlige situationer. Hidtil har området forbi spidsen været en del af vores daglige rofarvand, men med den ny rutes vilkår bliver vi af sikkerhedsmæssige grunde nødt til at forbyde almindelige roere at færdes der. Skal vi forbi, vil det skærpe kravene til roernes færdigheder, fysisk såvel som teoretisk i en grad, at det i praksis kun vil være de færreste, der vil kunne færdes der. En yderligere konsekvens vil være, at samarbejdet med klubberne i og syd for havnen indskrænkes til det ubetydelige. Kanal i Nordhavnen En mulig afværgeforanstaltning er en etablering af en kanal fra Svanemøllebugten til Københavns Havn eller til Kronløbet, så robåde og andre småbåde kan passere syd om byggepladsen, og syd om den nye havn. Denne afværgeforanstaltning bør etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes. Med erfaring fra den tilsvarende havneudvidelse i Århus, er vi bekymrede for, at roningen mellem Københavns Havn og klubberne i Svanemøllebugten og øvrige klubber nord for København falder drastisk, og i perioder helt må indstilles. Kommunen skriver i forslaget til lokalplan at etableringen af en eventuel kanal skal indgå i byudviklingsplanerne for Nordhavn. Det mener vi ikke sikrer, at der bliver en løsning i en overskuelig fremtid. Anlægsperioden af krydstogtterminalen er planlagt at starte allerede fra efteråret 2010. Vi føler os ikke overbeviste om at byudviklingen af Nordhavn starter inden for så kort tid. Vi ser frem til de mange kanaler, som vinderprojektet Nordholmene indeholder. Det bliver en fantastisk udvidelse af vores rofarvand og vi glæder os meget til at bidrage til livet på vandet i godt og dårligt vejr og en større del af året end hidtil, men - i den mellemliggende periode siden sidste høring har den økonomiske krise sat byudviklingen i stå med en mængde tomme lejligheder i den sydlige del af havnen. Incitamentet til at starte den konkrete byudvikling i Nordhavn er derfor ikke stor, mens vi er overbeviste om, at projektet med dumpning af jord fra metroen og anlæggelse af en krydstogsterminal nok skal starte. Vi frygter derfor at vores adgang til at komme syd for Nordhavn og ind i Københavns Havn stopper fra efteråret 2010 og ikke vil etableret de næste mange år. Det vil være et stort tab for os. Det er en indskrænkning af vores rofarvand, variationen i de landskaber, vi passerer, indskrænkes kraftigt, når vi kun kan ro nordpå, vores kontakt med roklubberne syd for Svanemøllen slutter (fx ingen venskabsmatcher i form af ”sved på panden” eller besøg i de andre roklubber), ingen deltagelse i Kulturhavnsaktiviteter, ingen roning i kanalerne, Karlebomaraton kan ikke fortsætte. Vi mener også at København taber herved. Vi bidrager til livet på vandet, utallige er de billeder, turisterne bringer hjem af os, vi indgår i havneaktiviteter som kulturhavn mm. Hvis ikke vi kan passere Nordhavn, vil roning i klubberne vil blive mindre attraktiv, så vi får færre medlemmer og dermed bidrager mindre til folkesundheden for både unge og ældre. Konklusion Vi mener vores muligheder for at udøve roning bliver forringet med forslaget, det bliver for farligt at ro forbi Nordhavn. Derfor mener vi at 1.Der skal der bygges en kanal gennem Nordhavn og helst ind til indre Nordhavn, dvs til Orientbassinet eller Kronløbsbassinet. Herved kan den mindst farlige rute ind til Københavns havn fra Svanemøllebrugten etableres. Robåde, kajakker og andre småbåde kan på denne måde ro bagom Langelinie og ud ved Isbjørnen og videre til Københavns havn. Konflikt mellem småbåde og krydstogtsskibe, anden erhvervstrafik og hurtigtgående motorbådstrafik minimeres herved. 2.Det skal sikres at en kanal bliver etableret snarest, da kontinuiteten af vores klubliv ikke kan bevares, hvis vi får skåret så stor en del af vores rofarvand væk. Selvom byudviklingen i Nordhavn forsinkes på grund af den økonomiske krise, skal det sikres, at der bliver etableret en kanal i løbet af etableringsperioden for krydstogtterminalen. Med venlig hilsen Pernille Wilken Gaustad, formand og Marie Steensgaard Roklubben Gefion