Indsigelse til Teknik- og Miljøforvaltningen, Center for Byggeri
vedr. Sagsnummer: 600923~001 eDoc: 2016-0308389 Matrikelnummer: 1369 EM, Kbh. Ejendomsadresse: Lundedalsvej 17 Ejendomsnummer: 4952
Generelt undrer det, at lokalplan nr. 348 af januar 2002 ikke følges. En lokalplan er det demokratiske grundlag en forvaltning kan og skal operere indenfor. En lokalplan er udarbejdet med inddragelse af de borgere der er berørt at lokalplanen og ændringer eller dispensationer i forhold til lokalplanen kan således ikke besluttes eller afgøres udfra et sagsbehandlingsperspektiv, da der er tale om skrivebordsarbejde af medarbejdere der ikke nødvendigvis er direkte berørte, men som alene beslutter dispensationen ud fra et sagsbehandlingsperspektiv. Det er ganske enkelt ikke tilfredsstillende.
Dernæst skal der rettes en alvorlig kritik mod Teknik- og Miljøforvaltningen, Center for Byggeris tilsidesættelse af demokratiske principper og muligheder for inddragelse af naboer ift. at blive hørt ift dette påtænkte byggeri.
Teknik- og Miljøforvaltningen, Center for Byggeri, har alene vurderet at Kollegieboligerne mod øst og uddannelsesinstitutionen (det tidligere Radiometer) mod vest er eneste berørte part og har dermed alene sendt naboorientering til disse parter. Dermed har de overfor liggende villaområder (der er omtalt i lokalplan nr. 348) ikke modtaget brev med naboorientering og har dermed kun fået mulighed for at gøre indsigelser hvis man selv og af egen drift har opdaget at der var mulighed herfor.
Det må antages af et kollegium hvor beboerne kun bor af kortere varighed og en uddannelsesinstitution, hvor de studerende primært opholder sig i dagtimerne, ikke har samme oplevelse af at være berørt af det påtænkte byggeri som os, der bor og lever lige overfor.
Man kan ikke lade være med at overveje om der er særlige forhold der ligger til grund for Center for Byggeris beslutning om hvilke parter der vurderes at være berørt?
Indsigelse omhandler derudover følgende:
1. Det fremgår af Center for Bygningers orienteringsbrev dateret 15. Februar 2017, at rækkehusene har hver en størrelse på 137 m².
a. Af ansøgers udbudsmateriale fremgår det imidlertid, at rækkehusene har en størrelse på hhv. 138 m² og 142 m². Betyder det at bebyggelsesprocenten overskrides med mere end de ansøgte 3 %? Bemærk at når først bygningerne står der bliver det jo ikke lige til at ændre, hvorfor rækkehusenes størrelse på afklares præcist. Se endvidere pkt. 2 om bebyggelsesprocent.
2. Bebyggelsesprocent: Af Center for Bygningers orienteringsbrev dateret 15. Februar 2017 fremgår det, at Center for Bygninger, vurderer at der er tale om en mindre overskridelse af bebyggelsesprocenten på 3 og at overskridelsen primær skyldes taghusene der giver adgang til tagterrasserne.
a. Det er ikke acceptabelt at Center for Bygninger tilsidesætter lokalplanens bestemmelser vedr. Bebyggelsesprocenten. Der er i forvejen tale om tæt byggeri i området, hvilket der bør tages hensyn til, således at bebyggelsesprocenten i det mindste overholdes og gerne en procent der ligger under 60. Det skal anbefales at det kommende byggeri overholder bebyggelsesprocenten – enten ved et mindre byggeri eller færre boliger. Opmærksomheden henledes på pkt. 1 hvori der tilsyneladende er uoverensstemmelse om rækkehusenes størrelse. Endvidere henledes til lokalplan nr. 348 § 1, hvori det fremgår at bebyggelse mod Søborghusrenden fremtræder med en åben udformning…. Med det påtænkte byggeri er der ikke taget hensyn til denne del af lokalplanen, hvilket ikke er acceptabelt.
3. Byggefelterne og bebyggelsestype: Af Center for Bygningers orienteringsbrev dateret 15. Februar 2017 fremgår det, at byggefelterne ikke overholder lokalplanens bestemmelser. Center for Bygninger accepterer ansøgers begrundelse, at der med bygningernes placering bygges videre på den bygningsstruktur, der er introduceret med dispensation til kollegiebyggeriet på naboejendommen mod øst.
a. Der var allerede ved opførelsen af kollegiebyggeriet stor modstand fra beboerne i området, idet man allerede dengang ønskede fortsættelse af de punkt bygninger / familiehuse der er etableret længere nede ad Lundedalsvej. På daværende tidspunkt tog Teknik- og Miljøforvaltningen ikke hensyn til beboerne og tillod et aldeles grimt byggeri der hverken indeholdes i lokalplanen eller danner overgang til og harmonerer med de overfor liggende villaområder. (lokalplan nr. 348 § 1.)
Det er således aldeles uacceptabelt at man påtænker at fortsætte en byggestil der ikke harmonerer med de overfor liggende villaområder, men alene tager kollegiebyggeriet som sammenligningsgrundlag. Det er i høj grad i modstrid med intentionerne i lokalplanen.
4. Bygningens ydre fremtræden.
a. Der er på ingen måde tale om at facader i naturskifer vil tilføre helheden i området kvalitet. Tværtimod bliver der tale om en helt ny facadestruktur der på ingen måde passer ind eller vil skabe helhed, ligesom naturskifer er et meget mørkt, næsten sort materiale der ”sluger”/ tager meget lys og dermed mistes fornemmelsen af et område med ”let” byggeri. Det omkringliggende byggeri, såvel i villaområdet som kollegiebygningerne og øvrige familieboliger på Lundedalsvej er med facader i tegl – enten røde eller gule, hvorfor det må fastholdes at det kommende byggeri også bliver med facader i tegl.
5. Naboorientering: Det fremgår at kommunen først kan dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, når berørte parter og lejere m.fl. er orienteret og har haft mulighed for at komme med deres bemærkninger hertil (jf. planlovens § 20, stk. 1)
a. Det kan igen undre at Center for Bygninger alene har vurderet at kollegiebygningerne mod øst og uddannelsesinstitutionen (det gamle Radiometer) mod vest er berørte parter. Det kan undre at de villaområder der er omtalt i lokalplanen ikke er vurderet at være berørt på trods af at vi bor lige overfor. Hvis det påtænkte byggeri etableres som det fremstår i orienteringsbrevet, vil os der bor lige overfor komme til at se lige ind i en sort facade når vi ser ud af vores vinduer – det er ganske enkelt ikke tilfredsstillende og forringer vores boliger i væsentlig grad.
6. Trafikale og parkeringsmæssige forhold. Center for Bygninger har i sit orienteringsbrev ikke forholdt sig til de trafikale og parkeringsmæssige udfordringer det påtænkte byggeri vil medføre.
a. Det fremgår af plantegningen at der etableres i alt 16 parkeringspladser. I dag har de fleste familier to biler, hvilket der ikke er taget højde for. Det må forventes at der som minimum etableres to parkeringspladser pr hus, således at de omgivende områder ikke belastes yderligere.
b. På nuværende tidspunkt er den del af Lundedalsvej der vender mod Tuborgvej voldsomt belastet af trafikken. Der er mange biler og de kører meget stærkt – med det påtænkte byggeri må det antages at trafikken belastes væsentligt og der må således indarbejdes kørselsmæssige muligheder der ikke kommer til at belaste Lundedalsvej nr. 2-12 yderligere.
Med venlig hilsen
Lisbet Rasmussen
På vegne af beboerne på Lundedalsvej 12, st. + 1.