Skelbækgade

Supplerende ansøgning om indretning af gårdarealet og om at opføre parkeringskælderen med taget beliggende over eksisterende terræn.

Høringsfrist:

10. januar 2017
Indsendt af:
Jon Kjellerup
Dato: 8. januar 2017
Svarnummer:
2
By:
København V
Postnr.:
1718
Vedr.: Skelbækgade 22, sags.nr. 513286-022 HØRINGSSVAR Hermed følger indsigelse mod at Center for Bygninger giver dispensation om at opføre parkeringskælder med ” taget beliggende over eksisterende terræn” under friarealet i gården samt indretning at gården. Trods indsigelser er der tidligere blevet givet dispensation i ovennævnte byggesag med hensyn til bygningsvolumen / etagehøjde, hvilket i sig selv vil give væsentlige forringelser i forhold til skyggeforhold i gårdarealet og ikke mindst i forhold til den smalle karrébebyggelse i øvrigt, hvor man skal være heldig, hvis solen skal ramme den modstående gårdfacade. Den foreslåede parkeringskælder er provokerende stor, -ca.17x41m, i forhold til de berørte omgivende gårdanlæg med en OK betondæk over eksisterende terræn på mellem 75 -100 cm.! På snittegningerne er angivet et hegn på yderligere 180 cm –altså tilsammen min. 2.8 m ! Ifølge hegnsloven er 180 cm retningsgivende i skel. -Da de omgivende gårdanlæg i forvejen er ekstremt smalle, –ca.5-8m, vil en ny ”Berlinmur” reducere lysindfald til eksisterende boliger beliggende i stue -og 1.sal´s niveau, og være en væsentlig hindring for realisering af en grøn helhedsplan. Dette kan derfor ikke accepteres. -Hvis omgivende hegn omkring den forhøjede parkeringskælder frafaldes, vil der til gengæld stadigvæk være stærkt generende indbliksgener i de eksisterende omgivende lejligheder ! –Hvilket derfor heller ikke kan accepteres. -Anbefalingen er, at eksisterende terrænkote respekteres, således at OK parkeringsdæk (”tag”) er ens med omgivende terræn. -Desuden er der ud for matr.nr. 1297 placeret et afkast fra parkeringskælderen. Det vil sige at luftforureningen fra biludstødningen i parkeringskælderen bliver ført direkte op i gårdmiljøet via et ventilationsafkast. Dette er selvsagt en uønsket luft -og støjforurening og må om ikke andet placeres væk fra skel -og ind, tæt på forureneren. -Desuden bør baggårdsbygningen mod skel fjernes, da den ligeledes kolliderer mod en grøn helhedsplan, hvor en gårdsammenlægning tilgodeser lys og luft og miljøforbedrende foranstaltninger, der vil give øget livskvalitet for beboerne. -”København vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad, og kombinere vækst, udvikling og øget livskvalitet med CO2-reduktioner. Ambitionerne om CO2-neutralitet skal bruges som løftestang for en øget livskvalitet og klimaplanen viser også hvordan målet om CO2-neutralitet kan nås i 2025 i et tæt samarbejde mellem myndigheder og københavnere.” -”Københavns Agenda 21-strategi beskriver principper for, hvordan borgere, forvaltning og andre aktører kan bidrage til en bæredygtig by. Den skal kvalificere en helhedsorienteret borgerinvolverende indsats i kommunens initiativer for at nå målsætningerne på miljø -og klimaområdet. -Herunder pkt. 3:- Deltagende og medskabende borgere, og pkt. 4: Fællesskaber.” -”Fællesskab København” er Københavns Kommunes vision på teknik- og miljøområdet, som skal sikre, at vi også i 2025 har en fantastisk by. Det er en åben invitation til at tage aktiv del i byens udvikling. København har med nogle meget ambitiøse målsætninger på miljø- og bylivsområdet over de seneste ti år udviklet sig fra at være en storby blandt mange, til at være et fantastisk sted at være, bo og leve i. I dag anerkendes København blandt de byer i verden med højest livskvalitet, som førerende inden for grøn vækst og er internationalt anerkendt for sit benhårde arbejde for at få miljø, livskvalitet og grøn vækst til at gå hånd i hånd.” -”Københavns Kommunes Træpolitik 2016-2025 omfatter en opprioritering af byens eksisterende og nye træer.” Set i lyset af ovenstående opfordres Teknik -og Miljøforvaltningen til at tage initiativ til udarbejdelse af en lokalplan /byfornyelsesplan for hele gårdkarréen : Sommerstedgade, Dybbølsgade og Skelbækgade i samarbejde med beboerne og bygherre i Skelbækgade 22. Visionen er at baggårdsskel i form af plankeværker, murværk og bygninger erstattes af en grøn gårdsammenlægning. –En byøkologisk helhedsplan, hvor lette pavilloner med cykel-parkering, affaldssortering og beplantning med træer, facadeespalier, nyttebuske og fælles højbede på parkeringskælder-arealet er målsætningen. Tilsvarende byøkologiske projekter med bl.a. gårdhaver og taghaver er realiseret utallige steder i København og omegn. Det vil være hensigtsmæssigt at inddrage beboernes erfaringsgrundlag og anden ekspertise (arkitekter og grønne organisationer) i planlægningsarbejdet. Med venlig hilsen Jon Kjellerup
Læs høringssvar fra Jon Kjellerup
Indsendt af:
Jesper Byrch
Dato: 2. januar 2017
Svarnummer:
1
By:
København V
Postnr.:
1718
HØRINGSSVAR Følgende er mine anker mod, at den kommende parkeringskælder opføres med tag beliggende over eksisterende terræn og indretningen af gården. Der bør arbejdes på en samlet løsning for karréens gårdarealer. Hvis der gives dispensation som ansøgt, og der etableres en parkeringskælder med taget beliggende over eksisterende terræn, vil dette i væsentlig grad komplicere, og i værste fald umuliggøre, en fremtidig sammenlægning af gårdarealerne og skabelsen af en fælles gårdhave. Ifm. nybyggeriet skabes en grøn gård med plads til leg og ophold. Noget som alle naboejendommene i karréen savner. Desværre bliver denne eksklusiv for et fåtal den samlede karrés beboere til trods for, at den udgør mere end 1/3 af karréens samlede gårdareal. Dertil agter man, at lade opføre en ”mur” omkring det grønne areal i form af et uforholdsmæssigt højt hegn i skel, som visse steder nærmer sig 3 meters højde over de eksisterende gårdes terrænniveau. Visioner om, at skabe gode fælles gårdrum og grønne miljøer, synes at være ofret til fordel for, at kunne optimere indretningen af en parkeringskælder og maksimere værdien af de kommende boliger med eksklusive grønne arealer. Et højt hegn mod naboejendomme vil reducere lysindfald til eksisterende boliger beliggende i stueplan. Dertil skal min bekymring for støj og luftgener fra ventilationsrør placeret ud for matr. 1297 også nævnes, ligesom der planlgges for tilkørsel med lastbil med en længde, der forudsætter, at der bakkes ind fra Skelbækgade med deraffølgende støjgener fra bl.a. bakkealarm. Det eksisterende terræn bør følges ift. taget i parkeringskælderen, og i stedet for at opføre hegn mod naboejendommene, bør der sikres nye og fremtidige forbindelser mellem dem. Min opfordring er desuden, at Bygherre og Teknik- og Miljøforvaltningen tager initiativ til, udarbejder et byfornyelsesforslag i forlængelse af mulighederne for Fælles Gårdhaver.
Læs høringssvar fra Jesper Byrch