Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Amerikavej

Ansøgning om tilladelse til at opføre en 2- etagers tilbygning indeholdende 12 boliger på i alt ca. 1380 m2 på eksisterende bygning.

Høringsfrist:

27. januar 2016
Indsendt af:
Søren Lester
Dato: 25. januar 2016
Svarnummer:
9
By:
København V
Postnr.:
1756
Efter min opfattelse kan der ikke lovligt gives dispensation til etablering af boliger i et område, der i lokalplanen er udlagt til erhvervsområde. Den pågældende ejendom ligger i område III i reguleringsplanen (lokalplanen) for kvarteret mellem Lyrskovgade, Vester Fælledvej, Vesterbrogade, Sundevedsgade og Enghavevej. I planen fastlægges område III ”som Erhvervsområde for virksomheder, der drives paa en saadan Maade, at de ikke er til Ulempe for de omlgrænsende Boligkvarterer”. Områdets anvendelse er altså fastsat til erhvervsområde – ikke til boliger. Det fremgår af ”Vejledning om lokalplanlægning”, udgivet af Miljøministeriet / By- og Landskabsstyrelsen (http://naturstyrelsen.dk/media/nst/71328/Vejledning_om_lokalplanlaegning_HWU.pdf ) (stk. 5.1, side 98) at ”... kommunalbestyrelsen (kan) dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller byplanvedtægt, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.” Endvidere fremgår det af vejledningen (samme afsnit og side), at ” Principperne i en lokalplan er navnlig fastsat i formålsbestemmelsen og de anvendelsesbestemmelser, som er fastsat ud fra formålet med lokalplanen. Dispensationer fra sådanne anvendelsesbestemmelser kan kun gives til mindre betydende fravigelser. Hvis et område fx er udlagt som industriområde, kan der ikke gives dispensation til indretning af en dagligvarebutik eller til opførelse af ungdomsboliger. (Naturklagenævnets afgørelse af 23. august 2001, J.nr. 97-33-200-0562)” Vejledningens stk. 2.3.1.1. lyder således: ”2.3.1.1 Planens principper Bestemmelserne om et områdes fremtidige anvendelse er centrale i planlægningen. Det er vigtigt, at anvendelsesbestemmelserne er præcise, klare og entydige, så der er sikkerhed for, at de er holdbare.  Sammen med planens formålsbestemmelser er anvendelsesbestemmelserne udtryk for planens principper, og dermed også for afgrænsningen af kommunalbestyrelsens mulighed for senere at fravige planen ved dispensation (om dispensation fra lokalplan se kap. 5) ”   Det er altså vejledningens klare konklusion, at der ikke kan dispenseres fra bestemmelserne om et områdes anvendelse – i dette tilfælde fra reguleringsplanens bestemmelse om, at det pågældende område er erhvervsområde. Denne konklusion fremgår også af Natur- og Miljøklagenævnets orientering NoMo 161, som i øvrigt også indeholder fortilfælde, hvor Natur- og Miljøklagenævnet har stadfæstet, at der ikke kan dispenseres fra et områdes anvendelsesformål: http://nmkn.dk/afgoerelser/nomo-natur-og-miljoeklagenaevnet-orienterer/nomo-2015/nomo-161/    I skrivelse af 15. marts 2015 skriver forvaltningen, at ”Center for Bygninger kan principielt gå ind for projektet, da området har ændret sig fra overvejende erhverv til overvejende boligbebyggelse og de ansøgte boliger vurderes at være tilpasset områdets karakter og anvendelse.” Det er imidlertid ikke korrekt, at område III i reguleringsplanen har ændret sig til overvejende boligbebyggelse. Der er mig bekendt ikke én eneste bolig indenfor område III i reguleringsplanen. Det er korrekt, at der i hele det område, der er dækket af reguleringsplanen er masser af boliger – men område III er udlagt som erhvervsområde, og der er ingen boliger der. Med venlig hilsen, Søren Lester
Læs høringssvar fra Søren Lester
Indsendt af:
Thomas Nordvig Præst
Dato: 25. januar 2016
Svarnummer:
8
By:
København V
Postnr.:
1756
Indsigelse mod byggeriet. Trafik Byggestøj P-pladser Moskéen Trafik: Kvarteret er i forvejen voldsomt belastet af trafik, trods de smalle veje og mange restriktioner. Særligt ifm fredagsbøn er kvarteret pakket, og absolut kaos hersker. Biler på danske, svenske og tyske plader kastes på fortove, gadehjørner, dobbeltparkeringer og foran nedkørsler til p-kældre. Byggestøj: Jeg har boet i kvarteret i 15 år og der har aldrig været fred. Det har været én lang bygge-/renoveringsproces; meget af det unødig vejomlægning. P-pladser: Jeres forslag hænger slet ikke sammen mht p-pladser. Skråparkeringerne nedlægges..men der kommer flere beboere til?!?! Moskéen: Det er ubegribeligt, at man nu vil 'belønne' moskéen med minareter (noget som I i øvrigt forsøgte at skjule i det første prospekt, hvor jeg også gjorde indsigelse, men aldrig fik svar). I min tid i kvarteret har jeg været vidne til (med udspring i moskéen og den brugere): Knivstikkerier Vold Trusler generelt Trusler mod p-vagter (der nu ikke tør patruljere mere om fredagen) Sortbørshandel Trafikvold Skyderi Drab Drabsforsøg Trusler om vold, fordi man påtaler, at der er parkeret foran en nedkørsel til en p-kælder Trusler om vold, fordi man påtaler over for forældre, at deres børn er grebet på fersk gerning i at udøve hærværk på cykler Hærværk * 100 Henkastning af affald *1000 Udskiftning af nummerplader - og meget andet.. Og nu skal de have minareter?! Det er kun et spm om tid før der skriges til bøn fra samme. Hermed indsigelse!
Læs høringssvar fra Thomas Nordvig Præst
Indsendt af:
Gitte Barber
Dato: 25. januar 2016
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1756
Sagsnummer: 479235-0001: Hermed mine bemærkninger til brev af 6. januar 2016 fra Københavns Kommune. Jeg kan ikke se, at ændringen i projektet tager forbehold for: Trafik: Hvis tilladelsen til tilbygningen bliver gennemført, vil det uvægerligt medføre yderligere trafik og støj, herunder at parkeringsforholdene forværres og dermed stor risiko for at ”katastrofesituationer” kan opstå. Vedhæftede foto taget fra min altan på Amerikavej 24 viser, hvor lidt plads en brandbil havde, da den skulle rundt om hjørnet. Hvis brandbilen var kommet en week-end eller om aftenen ville der have været yderligere biler parkeret, idet der især når moskeen er åben er parkeret biler på begge sider af vejen. Dette er lovligt, men i tilfælde af en brand vil der kunne opstå en ”katastrofesituation”, idet der ikke vil være plads til at en brandbil ville kunne få plads til gennemkørsel. Lysforhold: Lysforholdene ændres ikke væsentligt. I det nye projekt vurderer man en forhøjning af huset fra ca. 8,5 m til 14,6 m (det er blot 40 cm. lavere end det forrige projekt). Ved trappetårnene vurderer man, at forhøjningen vil blive op til 16,7 m (ved det forrige projekt var højden sat til 16,5 m). Tilbygning af 2 etager samt tagterrasse: Da jeg i sin tid købte min lejlighed var det en væsentlig forudsætning, at der ingen genboer var. Hvis tilladelsen til tilbygningen bliver gennemført vil det betyde, at beboere i ejendommen Amerikavej 19-21 samt fra ejendommens tagterrasse vil kunne se direkte ind i min lejlighed og altan. Dette anser jeg for en decideret overtrædelse af privatlivets fred. Forringelse af salgspris: En af de store fordele ved min lejlighed er den ”frie” udsigt og ingen genboer, der umiddelbart kan se direkte ind i min lejlighed og omvendt. Jeg vurderer, at prisen på min andelslejlighed ved et eventuelt salg vil blive betydeligt forringet, hvis tilladelsen til tilbygningen bliver gennemført, og jeg tager hermed forbehold for erstatning i henhold hertil overfor Københavns Kommune. Med venlig hilsen Gitte Barber
Læs høringssvar fra Gitte Barber
Indsendt af:
Trine Rasander & Peter Kaae Holm
Dato: 24. januar 2016
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 2
By:
København V
Postnr.:
1756
Se vedhæftede word-dokument med indsigelse samt vedhæftede billede, taget den 15. april 2015, kl. 15.33 og her er der allerede meget skygge i gaden.
Læs høringssvar fra Trine Rasander & Peter Kaae Holm
Indsendt af:
Kutay Kavukcu
Dato: 18. januar 2016
Svarnummer:
5
By:
Copenhagen
Postnr.:
1756
Dear Københavns Kommune Bliv Hørt, As a resident living in the ground floor, our concern is the lack of the daylight coming to our apartment through out the year. Increasing the height of the building from 8.5 meters to 14.5 meters means that the new building will prevent the daylight coming to our apartment big time especially during spring and summer. The street's width seems to be okay due to the fact of low height of the current building. With the new building it will be felt as narrow and we would feel compressed and depressed like the situation in most parts of Oesterbro. The traffic congestion and noise will increase in the street due to the increase of population (~50 more people relocating). Keeping in my mind that we are having problems in finding parking places for our cars, the project will increase the lack of car parking places. In addition, the construction period will be a hassle and stressful where we are families who have young kids. It is very important to have as much as daylight in an apartment in Denmark. The lack of daylight might decrease the resale value of our property which will be unfair to us where we bought it without knowing that the outside environment will affect the property's value negatively. In conclusion, I kindly request you revisit the project from those perspectives and review the building's height and try to find a common ground for us, residents that will make everyone happy and satisfied. Look forward to hearing from you. Best Regards, Kutay
Læs høringssvar fra Kutay Kavukcu
Indsendt af:
Hanne Skov Bengaard
Dato: 17. januar 2016
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1620
En generel kommentar og bekymring vedr. pladsforhold på ydre Vesterbro: Vi bor i et af de tættest befolkede områder i København. Samtidig har vi her på Vesterbro et stort pres på de få og begrænsede grønne områder (fx Enghaveparken) og fritids-/idrætsfaciliteter (fx Vesterbro Svømmehal og Bavnehøj). Med endnu flere boliger i dette område, som det er foreslået på Amerikavej (16 nye lejligheder), Vesterbrogade 107c (8 nye lejligheder) og måske også snart i Sundevedsgadekarreen (80-90 nye lejligheder) og de flere hundrede nye beboere, som man kan forvente heraf, vil vi opleve et stigende pres på de begrænsede faciliteter og grønne områder, som vi har så få af i dette område af København. (Oven i dette kommer så tilflytningen til Carlsberg-byen med de tusindvis af nye beboere, som kan forventes her.) Det gode spørgsmål er: hvor skal vores børn og de nye beboeres børn gå til fodbold eller svømning? Der er allerede nu fyldt op alle steder. Kort sagt: vi mangler den infrastruktur, der skal til, for at Vesterbro ikke bliver kvalt i sin egen succes. Hvor skal de nye beboere være, når de ikke er i deres nye lejligheder? Det burde derfor være en selvfølge, at der ved godkendelse af nyt boligbyggeri på Vesterbro skal indtænkes, at det skal bidrage positivt til lokalområdet ved at tilbyde eller tilknytte muligheder for rekreative og grønne lommer for os alle.
Læs høringssvar fra Hanne Skov Bengaard
Indsendt af:
Thomas Bundgaard Larsen
Dato: 15. januar 2016
Svarnummer:
3
By:
København V
Postnr.:
1756
I henhold til byggeriet har vi vores bekymringer, som omfatter: • Lysindfald, samt skygge • Faldende ejendomsværdi • Trafikstøj, samt trafikpresset • Byggeperioden • Manglende p-pladser I et byggeri den højde og med tagterrasse, vil det alt andet lige for os på de nederste etager, fratage en stor del af lysindfaldet og mørklægger lejlighederne. Da gaden i forvejen er meget smal, vil det føles meget indeklemt og trangt, samt vil brugen af altanerne foregå i skygge og generet af det nye byggeri. Derudover går det kraftigt ud over gensalgsværdien ved et evt. salg af andelen. Værdien af de nederste lejligheder vil falde markant og kan ende med et tab ved salg af andelslejligheden. Der er i forvejen meget trafik på den lille vej af lastbiler. Derudover kører der busser om morgenen og eftermiddagen, samt væsentlig trafik til og fra moskeen, hvilket samtidig udleder en del trafikstøj og kaos. Det vil blive en stor belastning for den i forvejen manglende plads til parkering og gennemgang af trafik i dagens spidspunkter. Der vil samtidig være yderligere pres på i byggeperioden, hvilket formodes at være over en længere periode, hvor det vil være til stor gene for ejendommens beboere, samt brugere af div. daginstitutioner i området.
Læs høringssvar fra Thomas Bundgaard Larsen
Indsendt af:
Jakob Platz
Dato: 7. januar 2016
Svarnummer:
2
By:
København V
Postnr.:
1756
I forbindelse med høringen har jeg følgende bemærkning vedr. parkeringsforhold. Der er på nuværende tidspunkt 16 skrå parkeringspladser foran bygning på Amerikavej. I tegningsmaterialet til projektet fremgår det at disse parkeringspladser nedlægges, og erstattes med kantstens parkering. Det kan jeg ikke forstå, da der allerede på nuværende tidspunkt er stor mangel på parkeringspladser i området. Det er i aftentimerne når folk har fri, og I særdeleshed når der er aktivitet i moskeen. Og når der kommer flere beboelser i området vil behovet for parkeringsplader stige yderligere. Parkeringsområdet ved moskeen kan ikke kompensere for det større behov, for som nævnt, denne plads har allerede for lille en kapacitet til at håndtere parkeringsbehovet ved aktiviteter i moskeen. Jeg vil derfor bede om at der i projektet stilles krav om at der skal etableres parkeringspladser som erstatning for de pladser der nedlægges, samt etablering af nye pladser til de nye lejligheder. Med venlig hilsen Jakob Platz
Læs høringssvar fra Jakob Platz
Indsendt af:
Hanne Skov Bengaard
Dato: 5. januar 2016
Svarnummer:
1
By:
København V
Postnr.:
1620
Tak for muligheden for at komme med høringssvar. Efter at have gennemset tegningsmateriale mv. er det ikke klart for mig, hvor de 16 nye boliger har adgang til parkeringspladser. Er de henvist til gadeparkering, eller er der indeholdt parkeringspladser (private) i forslaget? Er der dispenseret fra krav om parkeringspladser? Området lider i høj grad af mangel på parkeringspladser og alle gader er propfulde af biler. Med 16 nye boliger siger min erfaring som beboer i denne ende af Vesterbro, at de også vil have et parkeringsbehov svarende til 8-16 pladser. Hvor tænkes dette at finde sted? Hvis det ikke er tænkt ind i planen, så er jeg meget bekymret, da parkering som forholdene er nu kræver 20 minutters cirklen rundt hver aften. Til yderligere information, så er der hver fredag og ved en række andre lejligheder derudover et ekstra stort pres på parkeringspladserne, når der er fredagsbøn og andre aktiviteter i moskeen.
Læs høringssvar fra Hanne Skov Bengaard