Teknik- og Miljøforvaltningen har sendt lokalplanforslaget "Nyhavn og Gammelholm" i offentlig høring med svarfrist den 29. september 2014.
Borgerdialog
Da forvaltningen har holdt to borgermøder om sagen, har lokaludvalget ikke haft borgerdialog om den.
Men lokaludvalget har været repræsenteret på borgermøderne og annonceret dem, samt noteret os borgernes bemærkninger til sagen. Se nedenfor.
Lokaludvalgets holdning
Lokaludvalget beder om, at Lokalplanforslagets § 6 stk. 2 afsnit c ændres, så den maksimale højde for en husbåd over vandoverfladen ikke må være over 5,4 meter. I den nævnte paragraf foreslås tilladt, at en husbåds højde på Havnegade-kajen kan være 7 meter. Det er i modstrid med Kommunalplan 2011, som i afsnittet om særlige bebyggelsesforhold om husbåde netop anfører, at den maksimale højde for en husbåd over vandoverfladen ikke må være over 5,4 meter.
Lokaludvalgets ønske skal ses i lyset af, at vi – ligesom beboerne på Gammelholm – fortsat er imod udformningen af og højden på "Fiskemarkedsflåden" i Havnegade; et projekt, der tidligere har været fremme og som det foreliggende lokalplanforslag åbner mulighed for.
Såvel beboerne som lokaludvalget finder, at dette projekt vil harmonere meget dårligt med lokalplanforslagets formål i
§1, 3.at: ”...samt sikre, at husbådene i udstrækning og form passer ind i miljøet og ikke bliver for dominerende...”.
Men ellers hilser vi det velkomment, at man i lokalplanforslaget lægger op til, at 85 % af kajen skal være tilgængelig for sejlende skibe, og at maksimalt 15 % skal gå til husbåde fordelt på tre forskellige kajstrækninger. Lokaludvalget ser Havnepromenaden som en urban og maritim park af høj kvalitet, hvor der skal være mulighed for varierede aktiviteter og ophold året rundt og med sæsontraditioner til lands og vands.
Borgerne har undervejs tydeligt sagt, at de også ønsker Havnepromenaden frit for cafeer mm, og at de ønsker parken forbeholdt til rekreative formål. Dette gælder også den nye plads ved Inderhavnsbroen, som lokaludvalget ønsker friholdt for udeservering.
Tilgængelighed har ikke som sådan været et tema i debatten om lokalplanforslaget, men lokaludvalget beder om, at lokalplanen sikrer, at kajkanterne og bolværket holdes fri for f.eks. udeservering, så der er offentlig adgang helt ud til vandet. Dette gælder både i Nyhavn og på Gammelholm. Lokaludvalget ønsker således kun eventuel udeservering på fortovet ved restauranter og cafeer.
Lokaludvalget beder forvaltningen om at indlede en dialog med firmaerne bag kanalrundfarterne om, at billetsalget flyttes, så man har frit udsyn fra Kongens Nytorv og til Inderhavnen.
Lokaludvalget beder endvidere forvaltningen arbejde for at få flyttet omstigningen mellem turistbusserne og kanalrundfartsbådene fra Nyhavn til enten Havnegade ved Nationalbanken og/eller Søren Kierkegaards Plads.
Endelig beder lokaludvalget kommunen arbejde for, at forureningen fra kanalrundfartsbådene nedbringes, fx. ved at bruge el-motorer.
Vi i lokaludvalget har noteret os, at der blandt borgerne på borgermøderne har været forskellige holdninger til, hvorvidt altaner på ejendommene på Gammelholm er en god idé. Lokaludvalget vil derfor ikke tage stilling til dette spørgsmål. Men borgermøderne har vist os, at der behov for gennemsigtighed omkring reglerne for opsætning af altaner, ligesom der bør være fokus på at håndhæve bestemmelserne i lokalplanen om facaderne.
Vi har også noteret os, at Nyhavnsgruppen har påpeget en fejl i kortmaterialet for så vidt angår hvilke kajstrækninger, der er fredet.
Bemærkninger på forvaltningens borgermøder:
Ud over ovenstående forhold noterede vi følgende udsagn på forvaltningens borgermøder, som vi beder forvaltningen være opmærksom på:
• Der er behov for at lokalplanlægge hele Indre By for, at kommunen kan styre udviklingen i den retning man ønsker.
• Undgå tivolisering af Havnepromenaden – hverdagslivet skal prioriteres.
• Der er frygt for, at restauranter i stueetagerne på Havnegade vil få mulighed for at have udeservering på Havnepromenaden og dermed overtage det offentlige areal.
• Det er ikke alle steder langs Havnegade, der er en otte meter bred promenade, som det fremgår af lokalplanforslaget, f.eks. the The Standard.
• Der er ønske om en mere ambitiøs skiltepolitik fra Københavns Kommunes side. Det gælder også kommunens egne reklamer, f.eks. på byudstyr.
• Der er ønske om, at affaldscontainer, trapper og anløbsbro ved Liva 2 fjernes.
• Skibenes muligheder for manøvrering i Nyhavn skal imødekommes, f.eks. ved at undgå at opsætte flagstænger eller andet unødigt byinventar tæt på kajkanterne.
• Der er behov for at mindske dieselforurening fra skibene (primært kanalrundfarterne) i Nyhavn. Kravet om, at bådene ikke må holde i tomgang, skal håndhæves.
• Københavns Kommune bør rette henvendelse til By & Havn med ønske om, at antallet af kanalrundfartsbåde i Nyhavn begrænses, når kontrakten med selskaberne er til genforhandling. Der er problemer med at kanalrundfarterne laver prop i Nyhavn og påsejler de øvrige skibe.
Indre By Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 11. september 2014.
Med venlig hilsen
Bent Lohmann,
formand