Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Mjølnerparken - lokalplan 506

Lokalplanen skal muliggøre de elementer i Lejerbos helhedsplan, som kræver lokalplan.

Høringsfrist:

28. april 2014
Indsendt af:
Sara Nissen
Dato: 28. april 2014
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Lejerbo
By:
Valby
Postnr.:
2500
1. Vedr. bebyggelsesplan Tegning 4 s. 36 Der er udlagt et blåt felt der indikerer en bebyggelse i max 1 etage. Lejerbo ønsker at udvide feltet til også at omfatte det nordvente hjørne, således at det åbne hjørne fyldes ud. Begrundelsen er, at Rema1000 ønsker at skabe mere synlighed omkring deres butik, så denne bedre kan ses fra Tagensvej og fra krydset v. Rovsinggade. Rema1000 ønsker at ælave to indgange - en i hver ende af butikken. Således fastholdes det fortsat, at den primære adgang til butikken vil ske via kvarterspladsen mellem karre A/B. 2. Vedr. vej og stiforhold Tegning 3 s. 35 Ifølge planen er det meningen at rampen fra Tagensvej til Mjølnerparken skal nedlægges og at adgangen i fremtiden skal ske via nyt kryds v. Rovsinggade. Lejerbo er i dialog med bl.a. beboere og trygheds- og bylivseksperter blevet gjort opmærksom på nødvendigheden af at bibeholde en let adgang for cyklister og gående til Mjølnerparken fra Tagensvej direkte til bazargaden. Begrundelse: det er intentionen i planen at skabe en destination i Mjølnerparken og tiltrække flere besøgende udefra. En let og direkte tilgængeligheden er alfa og omega i den forbindelse. Forbipasserende på broen skal kunne få øje på herlighederne i Basargaden og kunne komme direkte til det. Alternativet er at skulle køre videre til krydset ved Rovsinggade og derfra ned i Mjølnerparken. Det er for langt, når man tænker på at man skal tiltrækkes og reagere på det nu og her.
Læs høringssvar fra Sara Nissen
Indsendt af:
Christian Melgaard
Dato: 28. april 2014
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DEAS Property Asset Management A/S
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Vedlagt fremsender jeg på vegne af Magistrenes Pensionskasse, som ejer ejendommen matr. nr. 5998 Udenbys Klædebo Kvarter, beliggende Tagensvej 135-137, 2200 København NV, indsigelser til lokalplanforslaget. I forbindelse med indsigelserne henviser jeg i det hele til de løbende drøftelser vi har haft med kommunen om den forestående ændring af anvendelsen for ovennævnte bygning. Med venlig hilsen Christian Melgaard
Læs høringssvar fra Christian Melgaard
Indsendt af:
Maj Laursen
Dato: 28. april 2014
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børneinstitutionen Midgåd
By:
København NV
Postnr.:
2200
Ledelse, personale og forældreråd i Børneinstitutionen Midgård har skrevet et samlet høringssvar til lokalplanen for Mjølnerparken, hvor vi særligt forholder os til den del af planen, der vedrører en flytning af en del af institutionen samt etablering af ny legeplads og ændrede adgangsforhold til institutionen.
Læs høringssvar fra Maj Laursen
Indsendt af:
lars helleshøj
Dato: 27. april 2014
Svarnummer:
8
By:
københavn n
Postnr.:
2200
Jeg taler her om haverne mod brandvejene. En nedlæggelse af haverne vil eksponere os fuldstændig mod det område, hvor de unge, både de rolige og urolige, samles. Jeg er her tidligere blevet frastjålet en pung med 2500,. kr. og har fået alle mulige ubehagelige og obskøne tilråb. Er det meningen, at vi skal have åbne glasdøre ud mod gang- og cykelsti? En dør uden rude vil gøre i forvejen mørke lejligheder endnu mørkere; men vi bor jo direkte i gadeplan uden trapper eller andre formildende omstændigheder. . Det er min opfattelse, at der er rigelig plads til etablering af gang- og cykelstier samt skråparkering uden at inddrage haverne, som udgør en væsentlig del af stuelejlighedernes kvalitet. De er små og meget mørke, men over halvdelen af året har man en ekstra stue, hvor man kan invitere familie og venner på grill eller kaffe, og jeg som handikappet kan sidde og nyde plante- og dyreliv både i haven og fra stuen. I stedet tilbydes jeg nu en kantzone, hvor jeg allernådigst kan få lov at stille en bænk. Der har været nævnt forbedring af de små arealer mod gården – prøv lige at se på jeres egne skyggediagrammer, og der er heller ingen direkte adgang. Jeg skal heller ikke undlade at nævne havens betydning for det sociale liv i bofællesskabet: ugentlige grillaftener, kaffeborde fælles havearbejde o.m.a. Jeg har gennem årene med glæde ofret tusindvis af kroner på planter og havehjælp i tiltro til, at der til mit lejemål hørte en have. Det her foreslåede nærmer sig ekspropriation fuldstændig uden kompensation. Et kompromisforslag kunne være, at man i åbenhedens navn halverede havehegnenes højde og malede dem hvide som altanerne. Der har som erstatning været talt om tagterrasser. De ville aldrig kunne få havekarakter, ville ligge langt væk fra køkkenfaciliteter og være uhyre stormomsuste. Lige nu blomstrer æbletræet (i potte naturligvis), nye vækster springer dagligt ud, fuglebadet bruges flittigt af blåmejser, spurve og skader, mens det er tid at pakke grill og havemøbler ud. Dette lille paradis på over 40 m2. skal jeg altså opgive for 1½ m. kantzone, som jeg ikke kan bruge til nogetsomhelst, som eksponerer mig fuldstændigt og berøver mig enhver form for privatliv. De trafikale ønsker kan opnås uden at gribe ind overfor haverne og tryghed samt livskvalitet vil blive væsentlig forringet. Lad nu for en gangs skyld være med at gennemføre design for designets skyld, men lad fornuften råde. Mvh. Lars Helleshøj Mjølnerparken 48 st. tv.
Læs høringssvar fra lars helleshøj
Indsendt af:
Gerd Hansen
Dato: 24. april 2014
Svarnummer:
7
By:
København N
Postnr.:
2200
Ved at flytte udkørslen til Tagensvej fra Mjølnerparken, hen til enden af Superkilen ud mod Tagensvej, blandes gående og cyklende trafik med bil trafik. Superkilen blev jo lavet som en del af en sikker cykelsti, rundt om København. Dette vil helt sikkert bevirke at sikkerheden ved den nu adskilte trafik vil forsvinde, resultatet vil blive at der vil opstå flere farlige situatiner og måske uheld mellem gående/cykler og biler. Krydset Tagensvej/Rovsinggade er i forvejen meget uoverskueligt og der opstår tit farlige situationer, det vil blive helt uoverskueligt, hvis der bliver endnu en vej til krydset. I stedet for at flytte den nuværende udkørsel fra Mjølnerparken til Tagensvej, kunne oversigts forholdene forbedres, ved f.eks. at lave parkering forbudt ved udkørslen på Tagensvej.
Læs høringssvar fra Gerd Hansen
Indsendt af:
Lars Emil Bender-Jacobsen
Dato: 11. april 2014
Svarnummer:
6
By:
København N
Postnr.:
2200
Som forældre til 3 børn i Midgård vil jeg gerne tale for, at det sikres at den nuværende ro og trafikale tryghed omkring institutionerner Asgård og Midgård bevares. Det har nemlig ikke altid været tilfældet. Efter en lang række uheldige hændelser med færdsel af gående, cyklende og knallertkørsel på stien langs med Midgård/ Asgård (af folk der ikke sku til og fra institutionerne) blev der for år til bage sat låger og hegn op. Både for at give rolige/ trygge rammer ved hentning og aflevering, men især for at beskytte børnene til og fra ture ud af huset. Både hegn og låger bliver dog ofte ødelagt. Sikkert fordi det er irriterende for visse beboere i Mjølnerparken, at de ikke har denne smutvej til Hothers Plads. Med de nye veje og cykelstier (som jeg af andre årsager hilser velkomment) bekymrer det mig dog meget om stien langs Asgård og Midgård igen bliver taget i brug til gående og kørende, der ikke har ærinder til institutionerne, men blot skyder genvej. En anden ting er at den nye vej fra Tagensvej vil gå meget tæt på Midgård og kræve at 2 af vuggsstuegrupperne skal flytte til nye lokaler (tidligere stuelejligheder) tættere på Midgård. Her må der særligt fokus på krydsende børn til og fra institutuionen. Enten med bump og/ eller fodgængerfelt. En tredje ting er at den nye vej og sti kommer så tæt på de 2 vuggestuegrupper der skal flyttes til stuelejligheder overfor Midgård. Det må alt andet lige betyde øget støv ved siden af børn der sover middagslur. Vuggestuebørnene sover ude i krypperum og skal fortsat skal gøre det, alternativt i et indendørs rum med åbne vinduer, og det bør derfor sikres at trafiklyd fra den nye vej bliver skærmet. Fx ved at et nyt krybberum bliver placeret lidt væk fra vejen, samt at arealet udenom tilplantet med buske/ træer der kan virke som en støjskærm.
Læs høringssvar fra Lars Emil Bender-Jacobsen
Indsendt af:
Erik Jørgensen
Dato: 10. april 2014
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
MiljøPunkt Nørrebro
By:
København N.
Postnr.:
2200
Høringssvar: ”Mjølnerparken. Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg”. Der er mange gode tiltag i det fremlagte. Dette høringssvar er til plangrundlaget i ”Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg” og Miljøpunkt Nørrebro og Nørrebro Lokaludvalg ser frem til fortsat samarbejde omkring lokalplanen. Ved gennemlæsning af ”Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg” kan vi se, at der ikke i planen er indarbejdet principperne for skybruds håndtering, beskrevet i Københavns Kommunes skybrudsplan for området (Skybrudsplan: Bispebjerg, Ryparken og Dyssegård). Planen er blevet vedtaget i Københavns Kommunes Teknik- og Miljø Udvalg i Marts 2014. I resten af 2014 udarbejdes der del-planer for samtlige skybrudsplaner. Skybrudsplanen forventes implementeret over mange år og ifølge Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltningen, når der i forvejen skal foretages infrastruktur investeringer, skal skybrudstiltag indarbejdes. Det er vigtigt at klimatilpasning indarbejdes som en vigtig del af plangrundlaget for Mjølnerparken, for at sikre klimatilpasning i den langsigtede strategi for hele området og bæredygtigheden i de infrastruktur investeringer der skal foretages. Erfaringerne viser, at ved at implementere klimatilpasningstiltag fra starten, er prisen for klimatilpasning tiltag ikke væsentligt højere end investeringer uden klimatilpasningstiltag. Skybrud: I ”Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg” er der f.eks. forslag om bil udkørsel til krydset Rovsingsgade/Tagensvej, mens der er i skybrudsplanen for området er et forslag om at beskyttelse området mod skybrud, ved at hæve kantstenen på den side hvor der planlægges udkørsel. Det er vigtigt at sikre at der ikke skabes en skybruds motorvej ind i Mjølnerparken fra krydset Rovsinggade/Tagensvej. Skybrudsplanen har derudover flere principper og elementer, som ’grønne veje’ og regnbedsveje og er vigtigte at få indarbejdet i ”Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg” for Mjølnerparken, i sammenhæng med hele det område der støder op til Mjølnerparken. Hverdagsregn: En af konsekvenserne af fremtidens ustabile klima, på grund af klimaforandringer, er en forøget mængde hverdagsregn på 30% eller mere. Hverdagsregn skal løses som overfladeløsninger og det giver mulighed for at bruge disse nye blå løsninger som en mulighed for at forøge de grønne arealer. Dette sker ved at sænke befæstnings procentdelen. Områder der tidligere har været befæstede f.eks parkeringsarealer kan omdannes med preamble belægninger eller regnvands opsamling på området, med naturlig rensning, i regnbede eller regnrender. Hedebølger: En anden konsekvens af klimaforandringer, er et stigende antal hedebølger. Erfaringerne fra hedebølgen i 2007 viser at områder med en høj antal befæstnings procent bliver hårdest ramt. Satellitbilleder fra hedebølgen i 2007 viser en over middel til høj varmestråling fra Mjølnerparken. Erfaringer viser at en forøgelse af det grønne areal med mange store træer og større sammenhængende grønne områder, reducerer varme akkumuleringen i bygningerne og især, at varmen kan komme af bygningerne inden natten.
Læs høringssvar fra Erik Jørgensen
Indsendt af:
Annika Christensen
Dato: 9. april 2014
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Andelsbolig foreningen Lersøgaard
By:
København N
Postnr.:
2200
Andelsbolig foreningen Lersøgaard glæder sig til renovering af Mjølnerparken samt en åbning til resten af bydelen. Det vil være et rigtig stort løft for selve Mjølnerparken og for kvarteret. Andelsbolig foreningen Lersøgaard ser frem til at cykelruten (Hareskovruten) tværs igennem bebyggelsen og åbningen under banen sker. Derimod er Andelsbolig foreningen Lersøgaard skeptisk overfor den bilvej der ønskes gennem bebyggelsen. Vi er bange for at der her skabes en smutvej fra Tagensvej/Rovsinggade til Nørrebrogade efter at busslusen ved Nørrebro Station etableres, således at der vil være en strøm af biler som foretager gennemkørsel. Hvor mange gennemkørende biler er acceptable? Andelsbolig foreningen Lersøgaard har ikke kunne få et svar, og finder at der må sættes en grænse for hvor mange biler man vil tillade. Skal bilvejen gennem bebyggelsen etableres, skal krydset Tagensvej / Rovsinggade omformes så biler ikke kan køre direkte til / fra Rovsinggade over i den nye bivej. Den anden anke mod bivejen er at den nordlige del af Superkilen berøres. Igen tages en del af Nørrebros grønne arealer, og befæstes samtidig med, at en del af Superkilens markante inventar fjernes. Man kan ikke genplacere elementer fra superkilen andre steder, og det forekommer urimeligt at der allerede inden kilen er færdiganlagt, laves grundlæggende om i det borgerne er blevet lovet af kommunen. Trafikløsningen i den sydlige ende; krydset Borgmestervangen og Hothers Plads er ganske uoverskueligt. Her skal der laves en ny løsning, ved at ensrette Midgårdsgade hhv. Borgmestervangen således at der køres ud af Mjølnerparken af Borgmestervangen og ind i Mjølnerparken af Midgårdsgade og Hothers Plads ved de lige numre, således vil der ikke opstå det kaos der er i det nuværende kryds. Brandvejene mellem karréerne skal omdannes til ’københavner’-gadeer med vej og parkeringsarealer. Baggrunden er at der skal findes parkeringspladser for de sløjfede p-pladser langs Mimersparken. Det vil forringe de grønne strøg og ophold i haverne for beboerne i stueetagerne og på altanerne. Man bør derfor gentænke parkeringsmulighederne. Der lægges op til at der skal være erhverv og service i store dele af stueetagerne, her finder Andelsbolig foreningen Lersøgaard at man med fordel kunne lave en erhvervs-kuvøse hvor beboerne i Mjølnerparken kunne hjælpes til at blive selverhvervende. Med venlig hilsen Andelsbolig foreningen Lersøgaard.
Læs høringssvar fra Annika Christensen
Indsendt af:
Troels Glismann
Dato: 9. april 2014
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Gårdlauget Horthers Plads
By:
København N.
Postnr.:
2200
Gårdlauget Hothers Plads ser frem til at der sker en renovering af Mjølnerparken samt en åbning til resten af bydelen. Det vil være et rigtig stort løft for selve Mjølnerparken og for kvarteret. Gårdlauget Hothers Plads ser frem til at cykelruten (Hareskovruten) tværs igennem bebyggelsen og åbningen under banen sker. Derimod er Gårdlauget Hothers Plads skeptisk overfor den bilvej der ønskes gennem bebyggelsen. Vi er bange for at der her skabes en smutvej fra Tagensvej/Rovsinggade til Nørrebrogade efter at busslusen ved Nørrebro Station etableres, således at der vil være en strøm af biler som foretager gennemkørsel. Hvor mange gennemkørende biler er acceptable? Gårdlauget Hothers Plads har ikke kunne få et svar, og finder at der må sættes en grænse for hvor mange biler man vil tillade. Skal bilvejen gennem bebyggelsen etableres, skal krydset Tagensvej / Rovsinggade omformes så biler ikke kan køre direkte til / fra Rovsinggade over i den nye bivej. Den anden anke mod bivejen er at den nordlige del af Superkilen berøres. Igen tages en del af Nørrebros grønne arealer, og befæstes samtidig med, at en del af Superkilens markante inventar fjernes. Man kan ikke genplacere elementer fra superkilen andre steder, og det forekommer urimeligt at der allerede inden kilen er færdiganlagt, laves grundlæggende om i det borgerne er blevet lovet af kommunen. Trafikløsningen i den sydlige ende; krydset Borgmestervangen og Hothers Plads er ganske uoverskueligt. Her skal der laves en ny løsning, ved at ensrette Midgårdsgade hhv. Borgmestervangen således at der køres ud af Mjølnerparken af Borgmestervangen og ind i Mjølnerparken af Midgårdsgade og Hothers Plads ved de lige numre, således vil der ikke opstå det kaos der er i det nuværende kryds. Brandvejene mellem karréerne skal omdannes til ’københavner’-gadeer med vej og parkeringsarealer. Baggrunden er at der skal findes parkeringspladser for de sløjfede p-pladser langs Mimersparken. Det vil forringe de grønne strøg og ophold i haverne for beboerne i stueetagerne og på altanerne. Man bør derfor Gentænke parkeringsmulighederne. Der lægges op til at der skal være erhverv og service i store dele af stueetagerne, her finder Gårdlauget Hothers Plads at man med fordel kunne lave en erhvervs-kuvøse hvor beboerne i Mjølnerparken kunne hjælpes til at blive selverhvervende.
Læs høringssvar fra Troels Glismann
Indsendt af:
Hanne Sass Jensen
Dato: 9. april 2014
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Kilebestyrelsen
By:
København N
Postnr.:
2200
Kilebestyrelsen, som består af lokale borgere og interessenter, vil hermed gerne gøre indsigelse imod, at der skal tages en bid af Superkilens grønne område i forbindelse med trafikomlægningen. Det er Kilebestyrelsens opfattelse, at det er en markant og vigtig del af Superkilens afslutning, der nu fjernes
Læs høringssvar fra Hanne Sass Jensen
Indsendt af:
Kristian Norling
Dato: 7. marts 2014
Svarnummer:
1
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg kan ikke forstå at i skal bruge så mange penge på ligegyldigheder. Herudover er jeg utroligt træt af at skulle høre på konstruktionsarbejde. Kan i ikke bare bruge pengene på at sætte skatten ned i stedet? Det er så utroligt at der faktisk kan sidde mennesker, og mene at de her planer er en god idé. Hvad er der galt med jer? I burde skamme jer! Der er mennesker der dør af stress, fordi skattetrykket er så absurd højt, og så vælger i at bruge hundredevis af millioner kroner på at ændre noget, som ikke behøver ændring. Lad os få noget ægte natur, og så beholde vores penge. Venlig hilsen, Kristian Norling
Læs høringssvar fra Kristian Norling