Roskildevej Vest - lokalplan 504

Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre et opbevaringscenter med en dagligvarebutik i stueetagen.

Høringsfrist:

13. december 2013
Indsendt af:
Anne MacDonald
Dato: 13. december 2013
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Københavns Kommune Teknik – og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Postbox 447 1505 København V Valby, 12. december, 2013 Høringssvar på forslag til lokalplan for ROSKILDEVEJ VEST Undertegnede Anne MacDonald, Roskildevej 193.3, 2500 Valby indgiver hermed høringssvar på forslag om lokalplan for Roskildevej Vest med tilhørende kommuneplantillæg, hvori det påtænkes at opføre ny bebyggelse jævnfør det udleverede materiale med beskrivelse samt illustration af byggeri, omfang og tidshorisont for færdiggørelse. Jeg ønsker med denne beskrivelse at protestere mod det planlagte byggeri – dets visuelle udformning og omfang og den forringelse af boligernes værdi i området, byggeriet vil medføre. En lokalplanudformning bør derfor ikke baseres udelukkende på en for projektets virkeliggørelse signifikant økonomisk aktør som Pelican Self Storage og udelukkende på dennes betingelser men primært bør tilgodese områdets miljø samt de omliggende bebyggelser, beboere, brugere og samspillet mellem disse. Dimensioner og design passer på ingen måde ind i områdets nuværende udseende og stil. Designet bærer entydigt præg af Pelican Self Storage´s CI/CD og dette blev desuden forsøgt ”solgt” under arkitektens præsentation, som værende både nyskabende og spændende bygningsdesign. Præsentationen blev ydermere foretaget på en sådan måde, at de tilstedeværende følte sig tydeligt undervurderet både hvad angår intelligens og ikke mindst perceptionsevne. Kort sagt står der Pelican Self Storage på hele bygningsdesignet og den store lysreklame kommer selvfølgelig til at stå på byportens facade mod Rødovre. Hvor ærgerligt at udelukkende den økonomiske faktor er bestemmende for udfaldet af dette projekt. Designet ligner en oplagringsplads for containere og er en skændsel. Tilmed er byggeriets højde på ingen måde i balance med områdets øvrige bebyggelser og vil betyde massive værditab for flere beboeres lejligheder på sydsiden af Roskildevej. Hvorfor etablere et nyt industriområde klods op af et smukt og rekreativt område? Tydeligt er, at det udelukkende baseres på de økonomiske aspekter for Københavns Kommune og intet andet! Hvor er kreativiteten hos Københavns Kommune? Med endnu en tætbeliggende og større dagligvareforretning må der forventes betydelig mere tung trafik til området som i forvejen er hårdt belastet på grund af specielt den nuværende Netto forretning. Området omkring Damhussøen er blandt storbyens smukkeste oaser og bør naturligvis beskyttes og bevares til glæde for rigtig mange beboere og endnu flere brugere. Et smukt område, som nu er truet med et byggeri, der på ingen nogen måde passer ind i det samlede billede. At bygge et industriområde som port for København her er helt forkert. Der findes i forvejen byggeri i området op til Roskildevej som arkitektonisk falder godt ind og som vil have et passende udtryk i samspil med områdets øvrige udseende. Bygninger som huser Jalsø/BabySam er et godt eksempel på en dimensionering alle vil kunne acceptere. En p-plads for besøgende til Damhussøen, motionister og kunder til områdets forretninger. Et café område med torveagtige udepladser vil ligeledes falde smukt ind og give området yderligere værdi. Et godt miljø vil tiltrække forretningsdrivende som kunne være et supplement til dagligvarebutikkerne m.v. Hvorfor endnu en stor aktør på samme område som de eksisterende? Bevar Damhussøen og de omliggende arealers natur og værn om den rekreative værdi, som netop gør det til et eftertragtet beboelsesområde. Med venlig hilsen Anne Macdonald Roskildevej 193.3 2500 Valby
Læs høringssvar fra Anne MacDonald
Indsendt af:
Flemming Johannsen
Dato: 13. december 2013
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Flemming Johannsen
Indsendt af:
Mette Østergaard
Dato: 13. december 2013
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vejlaug Ulriksdalvej og Langvaddam
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vejlauget for beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam beklager Kommunens planer om Lokalplan i Roskildevej Vest og indgiver hermed kraftig indsigelse imod planerne. I nedenstående vil Vejlauget gøre opmærksom på 6 uhensigtsmæssigheder i det fremlagte forslag 1. Æstetiske hensyn er tilsidesat ift. det rekreative miljø, der omkranser området 2. Vil man virkelig et industrikvarter som indgang til denne del af København? 3. Højden af byggeriet overstiger områdets normalhøjde i et villakvarter som dette 4. Trafikale hensyn er ikke imødekommet 5. Høringsmetoden er kritisabel 6. Dårlige erfaringer med kommunens lytten til overtrædelse af lokalplan for byggeri på Roskildevej 1. Æstetiske hensyn er tilsidesat ift. det rekreative miljø, der omkranser området Det fremgår af høringsmaterialet at lokalplanen er lavet med formål at formidle overgangen fra Damhussøen og Vigerslevparken. Det påtænkte byggeri kunne ikke være længere fra en sådan formidling. En kassebygning, som fremstår i neon-grønne farver (pelikans varemærke) og en brun/rød fakta-farve må være en oplagt tabersag. Vejlauget kan ikke forestille sig, at dette på nogen måde vil kunne komme til at afspejle en fin og æstetisk overgang fra den smukke og naturrige Damhussø og Vigerslevpark. Det kan altid tolkes og vil ofte være subjektive argumenter, som gør sig gældende for at noget ”formidler en overgang”, men en kasse-bygning med de nævnte farver vil aldrig blive godt, sjældent kønt. Vi mener, at det virker til at være en fortolkning af æstetik og kultur samt naturbeskyttelse, som de færreste vil sætte pris på. Vejlauget ønsker at appellere til kommunen og borgerrepræsentationens smag og beder om at gen-overveje de æstetiske konsekvenser, som det påtænkte byggeri vil have for vores smukke omgivelser. At placere en sådan neon-grøn industriel bygning midt i vores villa-kvarter giver associationer til øst-Europa, hvor der er tænkt mere i kommercielle hensyn end æstetik og rekreation, som kvarteret ellers taler til. 2. Vil man virkelig et industrikvarter som indgang til denne del af København? Med baggrund i netop overgangen fra Damhussøen og Vigerslevparken lægger kommunen nu op til, at det næste gæster/beboere ser, er et industrikvarter som direkte indgang til det gamle København. Dette ville man kunne forvente med indkørsel fra motorvej til Sydhavnen, men fra Roskildevej, over Valby bakke og op mod Zoologisk Haves grønne tårn og ind til det gamle Vesterbrogade? Det virker næsten ubærligt at ødelægge en ellers oplagt mulighed til at udnytte denne unikke omverden, som må være enhver arkitekts drøm at få lov at byde på. Det virker til, at Københavns Kommune nu ønsker et signal om, at denne indgangsport til København er industri! Et oplagt alternativ havde været at udskrive en arkitektkonkurrence og skabe flere boliger i København. Disse forudsætninger i høringsmaterialet undrer Vejlauget i særdeleshed. 3. Højden af byggeriet overstiger områdets normalhøjde i et villakvarter som dette Beboerne i kvarteret finder højden af byggeriet stærkt bekymrende. Byggeriet overstiger villa-højden for det nuværende byggeri både ud mod Roskildevej og Peter Bangsvej. Dermed er byggeriet en enorm stor ændring af de lokale forhold, under hvilken beboerne har købt deres ejendomme og flyttet til kvarteret. Det kvarter, hvor kommunen påtænker at tillade byggeri, er et villa-kvarter! Dermed bør der ikke bygges højere end 1-2 etager, og maksimalt så højt som Netto-bygningen på Roskildevej. Dette for at øge sam-menhørigheden med resten af kvarteret og signalere villa-kvarterets hjemlige omgivelser. Dertil er der risiko for, at et sådan højhus vil influere på beboernes privatlivs fred. På borgermøde fik vi af vide, at skyggeforholdene ikke vil influere på naboernes grunde. Dog bemærker vi, at der mangler nogle skygge-diagrammer i materialet. Eksempelvis er sommermånedernes aftenssol ikke blandt de valgte skygge-diagrammer. Er dette mon blot et tilfælde? Såfremt skygge-dimensionerne er begrænset for beboerne vil byggeriet unægtelig have udsigtskonsekvenser for alle beboere i kvarteret – særligt for dem som ønsker et ubrudt lysindfald i form af indirekte lys. Beboerne finder det stærkt kritisabelt at vælge at bygge så højt i et villakvarter og ændre så markant på de nuværende forhold. Vi tænker, om det kunne være tilfældet, at netop aftensolen om sommeren influerer negativt på naboernes ejendomme, qua højden på byggeriet. Lysindfaldet er jo netop særlig følsomt for beboere i 1-2-plans villaer, hvormed det høje byggeri udgør en stor trussel for beboernes udsyn og lyse ejendomme. 4. Trafikale hensyn ikke imødekommet Beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam er stærkt bekymret for de trafikale konsekvenser, som byggeriet vil få på de små omkringliggende veje, særligt Ulriksdalvej og Langvaddam. Beboerne er ikke i tvivl om at byggeriet vil give store ”trafikkvaler” for os også pga. de begrænsede reguleringsmuligheder ejerne har for en privat ejet vej. Grundet forslagets indfaldsvejestruktur er det vejlaugets stærke overbevisning at brugere af ny-byggeriet vil benytte sig af indkørsel via Langvaddam og Ulriksdalvej. Dette særligt grundet den manglende indkørsel til nybyggeriet fra Peter Bangsvej fra Frederiksberg-siden. Her vil brugerne oplagt benytte sig af Langvaddam og Ulriksdalvej til at komme frem til Roskildevej-indkørslen til nybyggeriet. Yderligere, såfremt de planlagte parkeringspladser ikke er tilstrækkelige for det nye byggeri, vil kunder og gæster til det nye byggeri parkere på særlig Ulriksdalvej og Peter Bangsvej. Generelt set vil den øgede aktivitet i området betyde større risiko for uvedkommende trafik og parkering på vores villa-veje. Ulriksdalvej oplever i dag store trafikale problemer med tunge lastbiler samt parkerede biler til gæster på Roskildevej med ødelæggende konsekvenser for vores lille private vej. Med det nye byggeri vil særligt beboerne i syd-enden af Ulriksdalvej vil blive ramt – endnu mere end de er i dag. Beboerne er tillige bekymrede for, at der særligt i byggeri-fasen unægtelig vil være larm, støv og tunge køretøjer, der skal tilkomme byggegrundene. Dette vil yderligere være en kæmpe belastning for beboerne. Vi mener, at selv en lille forøgelse af gennemkørende trafik, uvedkommende parkering og store lastbiler, vil medføre store trafikale problemer for beboerne på Langvaddam og Ulriksdalvej. Det finder Vejlauget særligt beklageligt og håber på imødekommelse af beboernes ønske om at opretholde en stille villa-vej, hvor børn kan lege frit uden risiko for tunge lastbiler og generende gennemkørende trafik samt uvedkommende parkering. 5. Metode brugt til oplysning om påtænkning af byggeri Beboerne på Ulriksdalvej og Landvanddam undrer sig over, at kun tilfældigt særligt udvalgte grundejere har fået besked om påtænkning af byggeriet samt høringen. Det ville eksempelvis have klædt kommunen at orientere vejlauget eller en større andel af beboerne som naboer til byggegrunden. Generelt virker høringsmaterialet gengivet i meget positive vendinger, og der påpeges ingen steder den usikkerhed politikere også har haft om projektet. Beskrivelserne virker ikke nuanceret, som et embedsværk ellers bør varetage. På baggrund af grundenes beliggenhed ved rekreativt område anmoder vejlauget på det kraftigste om, at naturstyrelsen/naturfredningsforeningen eller andre relevante skov- og landskabsmyndigheder involveres til vurdering af byggeriets konsekvenser for vores fantastisk naturrige omgivelser ved Damhussøen og Vigerslevparken. Den sporadiske orientering til naboer til det påtænkte byggeri bemærkes besynderlig og giver anledning til at tænke om kommunen ønsker så få beboere er vidende om projektet som muligt. Vejlauget og beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam er stærkt uenige i kommunens vurdering af at bebyggelsen ikke medfører indvirken på miljøet og ønsker at beklage beslutning om ikke at involvere rette myndigheder. Vejlauget håber, at Miljø- og Teknikudvalget vil genoverveje dette urimelige upassende byggeri og stoppe det fejlagtige projekt, der er ved at blive gennemført på trods af manglende bred politisk opbakning. 6. Dårlige erfaringer med kommunens lytten til overtrædelse af lokalplan for byggeri på Roskildevej Beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam har i mange år været stærkt generet af de konsekvenser som etableringen af Netto på Roskildevej har haft for vores lille villa-vej. Ikke nok med, at Nettos byggeri ikke lever op til de oprindelige planer om indkørsel af varelevering til bygningen foran bygningen fra Roskildevej – Københavns Kommune har brilleret med manglende varetagelse og imødekommelse af vores gentagne henvendelse af overtrædelsen af den oprindelige lokalplan. Vores vej er ikke bygget til store tunge køretøjer! Alligevel vælger distributører til Netto at dreje ind fra Roskildevej ad Ulriksdalvej for at bakke tilbage til levering til Netto. Når de store lastbiler så er færdige med at levere varer, kører de selvfølgelig op ad vores lille vej og ud ad Peter Bangsvej. Denne hovsa-løsning er en kæmpe belastning for beboerne, som har måtte betale for en ny brønd i vejen samt efter allernådigst dialog med Netto fået dem til at betale yderligere 2-3 gange for tarvelig reparation af den nu meget slidte vej. Ulriksdalvej i enden ud mod Roskildevej bærer i særdeleshed præg af de ødelæggende konsekvenser byggeriet har haft. Udover dette er beboerne stærkt generet af skrald som flyver ned ad vejen fordi Netto enten overfylder deres skraldespande eller ikke sørger for tilstrækkelig tillukning af skraldespandene. Dette har tilmed haft konsekvenser for kvarterets rotteplage. Netto afskærmer heller ikke deres flaske og anden leveringer, som står på paller ved bagindgangen til forretningen. Dertil står skraldespande åbne i de dertil tilrettede skraldeskure på siden af huset. Dette er absolut ikke kønt at kigge på. Nettos manglende afskærmning af deres levering og affaldsforhold har ikke blot en værdi-nedsættende konsekvens for vores ejendomme, men også en sundheds- og hygiejnemæssige konsekvenser for beboerne og muligheder for deres børns legen i haverne. På baggrund af disse erfaringer har beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam ikke den store tiltro til gen-nemførsel af en ny lokalplan, som ikke vil have store negative konsekvenser for beboerne. Denne gang blot på den anden side af vejen. Situationen har den direkte konsekvens, at beboerne på Ulriksdalvej aldrig lader deres børn lege eller opholde sig ude ved vejen, idet vi aldrig ved, hvornår en kæmpe lastbil kører i høj fart ned ad vores vej for at komme ud på Peter Bangsvej. Denne situation ønsker kommunen nu at bidrage yderligere til ved at etablere et endnu større byggeri. Det har ikke i materialet været muligt at se hvorledes man påtænker afskærmning af leveringer og skrald. Nu skal vejlauget altså til at kæmpe med to parter for at opretholde en nogenlunde stil og ordentlighed i kvarteret. Ønsket om at etablere dialog og eventuelt støtte fra kommunen om problemstillingerne er heller ikke blevet imødekommet og derfor har vejlauget ingen grund til at tro, at et nyt byggeri vil skabe et bedre dialog-udgangspunkt. På vegne af bestyrelsen for Vejlauget for Ulriksdalvej og Langvaddam Mette Østergaard, Ulriksdalvej 6, 2500 Valby
Læs høringssvar fra Mette Østergaard
Indsendt af:
Diana Franzoni & Manuel Meini
Dato: 13. december 2013
Svarnummer:
22
By:
Valby
Postnr.:
2500
På bagrund af forslag om bebyggelse af Roskildevej Vest vil vi gerne sende en indsigelse mod den nuværende plan. Som ejer og beboer på Roskildevej vil vi gerne protestere mod den type bebyggelse i vores område. Højden af Pelikan Self Storage bygningen vil stjæle udsigten fra bl.a. vores lejlighed over Damhussøen og muligvis have en økonomisk konsekvens for os og vores naboer mht. lejlighedens værdi. En stor lagerbygning hører ikke hjemme i dette område med boliger og små erhverv; bygningens design harmonerer ikke med omgivelserne ved Roskildevej. Det vil i øvrigt forøge trafikken i et i forvejen meget befærdet område, hvilket vil medføre støjgener og mere forurening. Mht. planen om en discount butik i stueetagen har vi i forvejen rigeligt med muligheder for indkøb, med en Netto og Irma i gå afstand.
Læs høringssvar fra Diana Franzoni & Manuel Meini
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 12. december 2013
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
O.
Dato: 12. december 2013
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedlagt fremsendes høringssvar, hvor vi på det kraftigste protesterer mod vedtagelse af lokalplanen Roskildevej Vest i dens nuværende udformning.
Læs høringssvar fra O.
Indsendt af:
Una Canger, Maria Klintskov, Søren Weber
Dato: 12. december 2013
Svarnummer:
19
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vi ønsker at gøre indsigelse imod det projekt som betegnes Roskildevej Vest, generelt fordi det vil skæmme villakvarteret og det grønne område ved Damhussøen voldsomt. Mere specielt ønsker vi at gøre indsigelse imod: §7 Stk. 2 d) Mod matrikel nr. 1958, 2357 og 2356 Vigerslev, København skal hegnes med levende hegn. Et levende hegn vil på ingen måde beskytte haverne og beboerne i de tre matrikler imod ubudne gæster, affald fra parkerings- og læssepladsen, luftforurening samt støjforurening fra store lastbiler. Vi foreslår at der bygges en mur i skellet. Man kan for eksempel genbruge den (mindre end 10 år gamle) mur der er opført mellem matrikel 2401 og 2354 og ud mod Peter Bangsvej langs matr. 2354. Una Canger, Kora Canger matr. 2356 Maria Klintskov, Martin Smith, Søren Weber og Charlotte Ulbæk Weber matr. 2357
Læs høringssvar fra Una Canger, Maria Klintskov, Søren Weber
Indsendt af:
Vibeke og Jan Mortensen
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
18
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vi giver hermed vores høringssvar til til lokalplan "Roskildevej Vest" med tilhørende kommu-neplantillæg. Vi er kritiske overfor byggeriet pga følgende punkter: 1) Design og arkitektur: Skæmmende i forhold til nærliggende naturområde. Kritisabelt i forhold til det materiale valg som Pilacan self storage er kendt for, som oftest opleves som disharmonisk med omliggende arkitektur. 2) Befolkningstilvækst: Da befolkningstilvæksten i kbh kommune pt. er på ca. 1000 borgere per måned, er der mere brug for boliger end erhverv / industri. 3) Dagligvarer butikker / trafik: Da der i forvejen er mange dagligvarer butikker inden for kort radius, er der ikke brug for flere af disse - desuden medfører denne butiksform en øget tung trafikal belastning. Området og vores villavej er i forvejen hårdt trafikalt belastet. 4) Lokalplan: Forslaget inddrager kun dele af Roskildevej Grundlæggende er vi imod, at kommunen godkender et forslag, der gør det muligt for en bygherre kun at udvikle dele af stykket fra Ulriksdalvej til Peter Bangs Vej. I både skrift og tale har kommunen lagt vægt på, at stykket skulle ensartes, jf. f.eks. følgende: “Formålet med lokalplanen er at sikre, at den nye bebyggelse langs Roskildevej, fra Ulriksdalvej til krydset mellem Roskildevej, Valby Langgade og Peter Bangs Vej, får en udformning, der formidler overgangen fra Damhussøen til de bebyggede områder.” og ”I lokalplanen lægges vægt på, at der er en god sammenhæng mellem materialer og byggeriets udform- ning sammen med byggeriets indpasning i kvarteret.” (Forslag til lokalplan med tilhørende kommunetillæg, s. 3) 5) Ejendomsværdi: Byggeriet vil uden tvivl medfører en negativ påvirkning af værdien af de nærliggende huse - os heriblandt.
Læs høringssvar fra Vibeke og Jan Mortensen
Indsendt af:
Kenneth Jørgensen
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
17
By:
Valby
Postnr.:
2500
Københavns Kommune Teknik – og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Vedr. høring om Roskildevej Vest Vi har med interesse fulgt forslaget til lokalplan for Roskildevej vest med tilhørende kommuneplantillæg og vil meget gerne bidrage til dialogen om udviklingen af området. Vi ønsker specielt at berøre 4 elementer i forslaget: • Byggeriets beskaffenhed, størrelse og udtryk • Bygherrens interesser • Kommunens interesse i at skabe et bæredygtigt område med boliger • Trafikale problemer Vi føler stor interesse for udviklingen af vores lokalområde, så alle kan have et dejligt sted at bo og færdes. Det er blot et år siden vi flyttede til Københavns Kommune med drømmen om at bo centralt i hovedstaden og alligevel have frirum og plads til familielivet. Vi brænder for det gode naboskab, de mange kulturelle muligheder og holder et højt engagement i forhold til vores gang med kommunen, dens institutioner og andet arbejde. Vi vil derfor gerne give vores besyv med til det fremsatte forslag. Byggeriets beskaffenhed, størrelse og udtryk Inspirationen til forslaget om udnyttelsen af området nær Roskildevej og Peter Bangsvej med et opbevaringscenter og endnu en dagligvareforretning med p-plads, synes vi ikke, at man kan være bekendt. Det er en triviel og kedelig udnyttelse af et meget interessant område. Det pågældende område er i dag en del af et større villakvarter strækkende sig fra Roskildevej i syd, Peter Bangsvej i vest, Vanløse i nord og kommunegrænsen til Frederiksberg i øst. Området huser flotte ældre villaer fra 1930’erne, typisk 1½ plans villaer. Denne klassiske arkitektur vil næppe harmonere godt med et enormt byggeri bestående af store hvide firkantede kasser i helt op til 5-6 etager. Området er i den grad indgangsporten til København. Overgangen fra de omkringliggende Rødovre og Hvidovre kommuner. Ser man nærmere på lignende byggerier, som huser Pelikan Self-Storage, vil ens første tankte blive ført hen mod industrielle byggerier sat ovenpå hinanden i kasser. Det skal være billigt og hurtigt at opføre. Den enorme bygning i Sydhavnen og deslige i Brøndby er gode eksempler på det. De nuværende og tilstødende ejendomme i området er i dag højest 3 etagers højde. Det nye byggeri vil således blive et enormt monument for området og tiltrække sig opmærksomheden fra den smukke og grønklædte Damhussø. Det er ikke blive en klædelig velkomst vores gæster får, når de kommer ind til vores by. I langt de fleste tilfælde ligger Pelikan Self-Storage i industrielle og mere afsides områder, væk fra almindelige boligkvarterer. Deres meget opsigtsvækkende byggestil og farvevalg kan trods alt bedre findes til rette i disse ramme. Deres forretningsmodel er simpel, det handler om top of mind, når man som privat har brug for et sted at få opbevaret sine ting. Det er netop derfor det nærmest skal råde til himlen. Man må sige, at det harmonerer dårligt med arkitekturen fra 1930’erne. De grønne, rekreative og harmoniske område nær Damhussøen og boldbanerne mod Vigerslev synes der slet ikke at være taget hensyn til i agendaen for forslaget. Her synes det alene at være økonomien der tæller. Bygherrens interesser Ved borgermødet blev der fra Pelikan Self-Storage’s repræsentant ikke lagt skjul på, at man ønskede et ”så højt og stort byggeri som overhovedet muligt”. Pelikan Self-Storage er en privatejet virksomhed for formålet at tjene penge og lave overskud til dens ejere – som i vid udstrækning er en amerikansk pensionsfond. Det var heller ikke nogen hemmelighed, at dagligvareforretningen i bunden af byggeriet var et nødvendigt onde for at få økonomien i deres byggeri til at hænge økonomisk sammen. Arkitektens forslag blev gennemgået og der blev flere gange gentaget, at man kunne forestille sig flere forskellige farve og materialevalg. Vi har set en række af Pelikan Self-Storage faciliteter rundt om i landet. De har alle det til fælles, at de er store, hvide, firkantede og præget af lime-grønne neonskilte. Vi tror ikke på, at planerne er anderledes for dette byggeri, det er en del af deres forretningsstrategi, men foranlediges nærmere til at tro at fleksibiliteten i farver og materialer var en nem måde at omgå borgernes tilbagemeldinger og spørgsmål. På spørgsmålet om, hvorfor man ikke var interesseret i et boligbyggeri på grunden kommenterede bygherrens arkitet, at ”det var for svært at udføre konstruktionsmæssigt pga. krav til den indvendig støj”. Det var vi vanskeligt ved at forstå, da der er masser af andre nyere byggerier langs netop Roskildevej, både ind mod København og ud gennem Rødovre. Argumentet er nok mere, at det ikke vil stemme overens med bygherrens, Pelikan Self-Storage, planer. Måske man skal veje interesserne nøje, når man vurdere forslaget. Ikke alle nyere byggerier har bidrager positivt til områdets karakter, se blot netto-ejendommen mellem Ulriksdalvej og Ålholmsvej, opført i brune betonelementer. Det er både grim og karakterløst. Omvendt kan fremhæves ejendommen, som i dag huser Babysam, på den modsatte side af Roskildevej. Det er et glimrende eksempel på, hvordan man kan forny et område og byggeri i et kvarter med respekt for den eksisterende arkitektur uden at gøre det industrielt eller kedeligt. Kommunens interesse i at skabe et bæredygtigt område med boliger Det er et meget interessant område, som kunne bruges til opførelse af nye boliger og huse nye borgere i Københavns kommune, ungdomsboliger for at fremhæve et aktuelt emne. Beliggendheden er attraktiv for rigtig mange, da det ligger nært indkøbsmuligheder, offentlig trafik samt ikke mindst de grønne områder ved Damhussøen. At rydde hele området, og sågar inddrage flere parceller udlagt til privatbolig, for blot at bygge endnu en dagligvareforretning og opbevaringshal synes ikke at være den ideelle løsning. Det er ukreativt og uden inspiration. Der findes i forvejen et utal af muligheder i nærheden med repræsentation af bl.a. Netto, Fakta, Super Brugsen, Aldi og Irma samt specialforretninger, kiosker og tankstationer. Der er ikke brug for yderligere dagligvarerforretninger, som alle ved er det mest trafikskabende og tiltrækkende byggeri overhovedet. Det må i stedet være i kommunens interesse at få skabt et bæredygtigt område med liv, boliger og plads til kreative udfoldelser. Trafikale problemer Vi bor i dag på Ulriksdalvej. En lille privat vej med 15 ejendomme, børn og almindeligt arbejdende folk. Vi er i dag massivt plaget af gennemkørende trafik fra Peter Bangsvej og Roskildevej og modsat. Personbilstrafik med handlende fra Netto på Roskildevej, som benytter villavejen som ”smutvej” ud på Peter Bangsvej (i stedet for at køre uden om). Lastbiler med leverancer til Netto fra tidlig morgen til sen aften. Lastbiler så store, at de ikke kan komme rundt på vejen, men i stedet kører op på fortorvet. Er det rimeligt at vi skal betale for de skader den tunge trafik foresager? Vi må indrømme, at udsigten til endnu en dagligvareforretning rundt om hjørnet, giver grobund for endnu mere gennemkørende trafik og usikkerhed på vejen. Når man kommer nord fra Peter Bangsvej og ønsker at komme til det nye byggeri, vil man unægtelig benytte Langvaddam/Ulriksdalvej som smutvej til byggeriets indkørsel på Roskildevej. Der er ikke andre muligheder. Vi er alle ganske almindelige familier med børn. Det er utrygt at slippe sine mindre børn fri, på trods af, at det netop er her de burde føle sig sikre. Vi ser med interesse frem til den videre behandling af lokalplan og kommuneplantillæg. Det er vores allesammens ansvar at området nu og i fremtiden er en del af vores by. Venlig hilsen Titica & Kenneth Jørgensen Ulriksdalvej 13 2500 Valby
Læs høringssvar fra Kenneth Jørgensen
Indsendt af:
Lis og Chris Tinson
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
16
By:
Valby
Postnr.:
2500
Det er et meget uskønt byggeri man har foreslået, som er helt uden sammenhæng både med villakvarteret bagved og ejendommene overfor på Roskildevej. Alt udsyn til og fra Damhussøen ødelægges, og der kommer farlige ind- og udkørsler til Roskildevej og Peter Bangs Vej. Områdets sjæl ofres til fordel for økonomisk profit. Hvis man ønsker at bygge sådan en kasse, bør den anbringes, hvor ingen kan se den eller hvor omgivelserne er lige så hæslige. Og lad os så tilføje, at der 500 meter både før og efter det påtænkte byggeri allerede findes mindst 10 dagligvarebutikker. Endnu én er altså aldeles overflødig! Huse og lejligheder i området falder i værdi så vurderingen af alle omkringliggende ejendomme og lejligheder skal sættes ned. Vi protesterer kraftigt mod denne vanvittige beslutning, som der heller ikke er politisk enighed om! En acceptabel løsning ville være et boligbyggeri med stue og 1. sal i lighed med de fine huse, der er opført langs med Skellet. Der er jo behov for flere boliger i København, ikke sandt?! Med venlig hilsen Lis og Chris Tinson Ulriksdalvej 10 2500 Valby
Læs høringssvar fra Lis og Chris Tinson
Indsendt af:
Michael Nordly
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
15
By:
Vaby
Postnr.:
2500
Undertegnede protesterer mod at PELIKAN opfører deres bygninger på det givne område. Det undrer at man vil opføre så grim en bygning, som slet ikke passer ind i området. Damhussøen det eneste rekreative sted i nærheden og der er ingen grund til at bygninger skærmer stedet.. Desuden vil et sådan sted tiltrække yderligere trafik. hvad der også er uhensigtsmæssigt.
Læs høringssvar fra Michael Nordly
Indsendt af:
Ulla Hinge Thomsen
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
14
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby, 11. december 2013 Høringssvar vedr. Planforslag Roskildevej Vest Som indehavere af, og beboere på, ejendommen Roskildevej 166 og dermed nærmeste naboer til det foreslåede byggeri af self storage og dagligvarebutik på Roskildevej Vest har vi følgende indsigelser imod Forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg: 1. Forslaget inddrager kun dele af Roskildevej Grundlæggende er vi imod, at kommunen godkender et forslag, der gør det muligt for en bygherre kun at udvikle dele af stykket fra Ulriksdalvej til Peter Bangs Vej. I både skrift og tale har kommunen lagt vægt på, at stykket skulle ensartes, jf. f.eks. følgende: “Formålet med lokalplanen er at sikre, at den nye bebyggelse langs Roskildevej, fra Ulriksdalvej til krydset mellem Roskildevej, Valby Langgade og Peter Bangs Vej, får en udformning, der formidler overgangen fra Damhussøen til de bebyggede områder.” og ”I lokalplanen lægges vægt på, at der er en god sammenhæng mellem materialer og byggeriets udform- ning sammen med byggeriets indpasning i kvarteret.” (Forslag til lokalplan med tilhørende kommunetillæg, s. 3) Med det nuværende planlagte byggeri vil området fremstå endnu mere uensartet, end det fremstår i dag. Vores villa samt den tilstødende ejendom ned mod Ulriksdalvej vil som de ældre boliger, de er, stikke endnu mere ud, når vi bliver indeklemt af erhverv på begge sider. Æstetisk opnår man ikke ensartethed, men det modsatte. Vi ønsker, at lokalplanen stiller krav om en samlet omdannelse af hele lokalplanområdet. Ellers er der ingen sikkerhed for, at omdannelsen nogensinde kommer til at ske. 2. Indkørslen til byggeriet er til stor gene og fare Ifølge planforslaget bliver der indkørsel til self storage og dagligvarebutik lige ved siden af indkørslen til vores hus. Vi frygter for vores børns sikkerhed, når de dagligt skal færdes på et fortov med indkørende last- og personbiler. I forvejen er der alene i år sket flere ulykker med lastbiler i vores område, og vi er meget bekymrede over at blive udsat for en så høj sikkerhedsrisiko, som lastbiler notorisk udgør, dagligt. Desuden vil støjgenenerne fra især lastbiler til dagligvarebutikken på alle tidspunkter af døgnet være betydelige. Vi ønsker, at der stilles krav om at flytte indkørslen, så vores sikkerhedsrisiko og støjgener nedsættes. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, ønsker vi foranstaltninger, der sikrer vores og vores børns sikkerhed, jf. formuleringen: “Valby Lokaludvalg lægger i deres Bydelsplan 2013 vægt på tryghed for de bløde trafikanter - især at sikre gående og cyklende ved ind- og udkørsler.” (Forslag til lokalplan med tilhørende kommunetillæg, s. 4) 3. Afskærmning er mangelfuld Ifølge planforslaget skal der kun afskærmes fra self storage og dagligvarebutik til vores ejendom med levende hegn. Vi har mere end svært ved at forestille os, at vi kan holde støj, affald, mennesker med videre ude fra så omfattende et byggeri uden en fastere form for afskærmning. Vi ønsker, at lokalplanen stiller krav om, at der opføres en mur på 2 meters højde i skel mellem Roskildevej 168 og vores grund som betingelse for, at lokalplanens muligheder kan realiseres. Muren skal opføres uden udgifter for os. Med venlig hilsen Ulla Hinge Thomsen og Peter Yde Thomsen
Læs høringssvar fra Ulla Hinge Thomsen
Indsendt af:
Ada Prebensen
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
privat
By:
Valby
Postnr.:
2500
11.12.13 Indsigelse over for lokalplansforslaget Roskildevej-vest. Der bør ikke bygges højt og dominerende , trafikken bør ikke øges og naturen omkring Damhussøen bør beskyttes. Trafikalt: området omkring krydset Valby Langgade, Roskildevej og Peter Bangsvej er trafikalt et meget skrøbeligt sted som ikke bør belastes yderligere. Historisk: Damhussøen er et enestående historisk monument over fortidens dygtige ingeniørarbejde omkring vandforsyning til København, bl a til Peblingesøen. Som det tydeligt ses er Roskildevej en kunstig dæmning, kantet af træer. Roskildevejdæmningen og søen i hele dens udstrækning ses, når man kommer fra de tre gader Peter Bangsvej, Roskildevej og Valby Langgade. Det syn er musealt og bør bevares. Er kulturarvsaspektet inddraget i lokalplanen? Hele området er historisk så unikt at det bør fredes. Æstetisk: Damhussøen og de dermed sammenhængende parker danner et stort skønt naturområde med udsigt til himmel og fugletræk p gr a den lave bebyggelse, med dejlige gåstier uden trafikos, med plads til mennesker og dyr. Butiksvækst : Hvorfor et stort butikscenter? Beboerne i området har lokalNetto og en glimrende lille Irma, samt kort vej til Hvidovre C og Rødovre Centrum. Et storindkøbsbutik på dette sted kan kun være tænkt som en (tarvelig ?) 'påvejhjemfraarbejde' kædebutik der intet har med kvarterets egenart at gøre.Et sådant indkøbsted lige i et skrøbeligt vejkryds vil hindre afviklingen af en flydende strøm af biler ud af byen. En absurd idé. Hvor kan man i dette lokalplansforslag finde nogle af Københavns kommunes idéer om grøn, klimavenlig og smuk by? Hvorfor mishandle områderne omkring udfaldsvejene fra Københavns centrum? Ada Prebensen. Lindebugten 46. 2500 Valby
Læs høringssvar fra Ada Prebensen
Indsendt af:
Rune Kjærgaard Lange
Dato: 11. december 2013
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening, København
By:
Kastrup
Postnr.:
2770
DN Københavns høringssvar til lokalplan "Roskildevej Vest" med tilhørende kommu-neplantillæg. Nordic Real Estate Partners har på vegne af Pelican Self Storage anmodet om, at der udarbej-des en lokalplan for et opbevaringscenter i forbindelse med en dagligvarebutik. På denne baggrund kommer Københavns kommune med et forslag til lokalplan for "Roskildevej Vest" med tilhørende kommuneplantillæg. Kommuneplantillægget betyder at to parceller skal gå fra at være B1-område, med en bygge-procent på max. 40, til S1-område med en byggeprocent på max. 110. Det ligner en øvelse i at få så mange byggekvadratmeter ind på den givne grund som muligt. I nyere historie placerer virksomheder og lagervirksomheder sig omkring motorvejene med nem til- og frakørsel, så det virker mærkeligt at ville placere et opbevaringscenter i et overve-jende boligområde. Peter Bangsvej og Roskildevej er to af Københavns i forvejen mange trafikrædsler, så de gæt-tede ekstra 50 biler/time, vil yderligere skabe trafikkaos, og er ikke acceptabelt for en by der vil nedbringe trafikken. Bebyggelsen vil være op til 19m høj. Dette giver jo udsigtsgener, hvad enten man kommer fra syd eller nord og det er ikke ligefrem nogen grøn byport, man mødet når man kommer til byen. Damhusengen og Damhussøen er fredede områder, som er karakteriseret som en parklignende natur, hvorfra man kun kan skimte de lave bebyggelser mellem buske og træer. DN København er derfor imod høje huse omkring eng og sø, da det vil skade udsynet, i et for København enestående naturområde. DN København mener at lokalplansforslaget gør "Roskildevej Vest" til et dårligere sted at være, og derfor anbefaler vi at man udarbejdet et andet og grønnere forslag. På vegne af Danmarks Naturfredningsforening, København Rune Kjærgaard Lange Formand, DN København
Læs høringssvar fra Rune Kjærgaard Lange
Indsendt af:
Andreeas Esbensen
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
11
By:
Valby
Postnr.:
2500
Skulle man nå så vidt at den udsendte plan bliver vedtaget er det vigtigt at der bliver muligt med venstre sving ind til den nye parkeringsplads for bilister der kommer kørende mod Roskildevej, i modsat fald vil bilister køre ad Langvaddam Ulriksdalsvej til Roskildevej. En sådan venstresvings mulighed kan let etableres på midten af vejen, ved at fjerne et stykke af midterrabatten.
Læs høringssvar fra Andreeas Esbensen
Indsendt af:
Nana og Christian Hempler
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
10
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vi er meget bekymrede over placeringen af en planlagt kassebygning i neon-grønne farver (pelikans varemærke) lige ved siden af vores villa kvarter og gør hermed indsigelse vedrørende planerne. Bebyggelsen passer slet ikke passer ind i omgivelserne ved Damhussøen. Ydermere er vi bekymrede over den trafik, som nybyggeriet vil medføre i området. Der mangler indkørsel til nybyggeriet fra Peter Bangsvej fra Frederiksberg-siden. Vi frygter, at brugerne vil benytte sig af Langvaddam og Ulriksdalvej til at komme frem til Roskildevej-indkørslen til nybyggeriet. Vi ønsker en stille villavej, hvor vores børn kan lege frit uden risiko for tunge lastbiler og generende gennemkørende trafik.
Læs høringssvar fra Nana og Christian Hempler
Indsendt af:
Morten Guldager
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
9
By:
Valby
Postnr.:
2500
Som beboer og en ejer af en lejlighed lige overfor nævnte område gør jeg hermed indsigelse IMOD at dette byggeri finder sted. Jeg finder det yderst problematisk at byggeriet er: 1. i et design som ikke respektere områdets øvrige bygninger/huse hverken i design eller højde. 2. det er forholdsvis 15 og 20 meters højde. Det kommer til at få økonomiske konsekvenser for flere lejligheders pris, manges udsigt over søen bliver fjernet og der i stedet kommer udsigt til et ubehageligt design i hvide og neongrønne farver! Det er ikke fair for os københavnske borgere, som i forvejen har tabt mange penge under den igangværende boligkrise. (her iblandt mig selv)...... 3. Det nævnte område ligger meget naturskønt lige ved damhussøen. Hvorfor ødelægge dette skønne område med et grimt lagervare hus som hører bedst hjemme i et industri kvarter? 4. det store supermarked i førsteetagen kommer til at få store konsekvenser for trafikken især i de bagvedliggende villakvarterer (som kommer til at få p-plads i baghaven) 5. Der kommer til at blive endnu mere trafik på roskildevej og peter bangsvej end der er i forvejen. Dette er stik imod enhedslistens egen politik. Som skrev i deres valgkampagne at de ville arbejde på at minimere den i valby. Håber derfor på at dette projekt bliver taget op til genovervejelse.
Læs høringssvar fra Morten Guldager
Indsendt af:
Ruth Nielsen
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
8
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedr.byplan Roskildevej Vest. Jeg ønsker at protestere mod planerne om en bebyggelse, der er højere end den omkringliggende bebyggelse. Den vil skæmme og belaste den smukke, fuglerige natur omkring Damhussøen. Venlig hilsen Ruth Nielsen
Læs høringssvar fra Ruth Nielsen
Indsendt af:
Birgit Thorsted og Bjarne Toft
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Privat beboer
By:
Valby
Postnr.:
2500
Det er med stor underen, at måtte konstateret der skal bebygges med et containerlignende bebyggelse i et ellers rimeligt pænt område med mange beboelsesejendomme. Her vil man så etablere et erhvervsområde der ligner en skurby tilegnet arbejdspladsens ansatte. Det er er ikke et ambitiøst projekt, som kan tilsluttes af områdets beboere. Protesten her fra vores synsvinkel går kun på selve udseentet af bygningsmassen. om højden synes dog at være noget for højt. Parkeringsforholdene er ikke beskrevet, så hvis der skal være butik må der findes tilstrækkelig plads på grunden. Der er rigelig trængsel på Roskildevej ud for de butikker der er på nuværende tidspunkt.
Læs høringssvar fra Birgit Thorsted og Bjarne Toft
Indsendt af:
Else Juul Hansen
Dato: 10. december 2013
Svarnummer:
6
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg vil gerne gøre indsigelse mod den massive bebyggelse tæt på Damhussøen! En skandaløs plan her i et forsømt hjørne af København med få naturområder, der nu yderligere skal trues. Den forøgede trafik (lastbilstransport til evt. nyt supermarked) vil gøre vores område endnu farligere at færdes i. Der er i forvejen flere supermarkeder tæt på, både i Rødovre kommune og på Roskildevej i København - og et lagerhus har ikke behov for dagligvarer! En helt usammenhængende plan - kun til glæde for en investor - men til stor skade for beboere! Husk jeres eget slogan: "Sammen om byen!!!"
Læs høringssvar fra Else Juul Hansen
Indsendt af:
Beate Breum
Dato: 9. december 2013
Svarnummer:
5
By:
Valby
Postnr.:
2500
København, d. 25. november 2013 Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen Høringssvar til forslag lokalplan for Roskilde Vest med tilhørende kommuneplantillæg Vi gør indsigelse mod, at kommunen med forslag til ændret kommuneplantillæg for området ændrer på den nugældende maksimale bygningshøjde på 10 meter og muliggør bebyggelse i op til 20 meters højde. Bebyggelse i den forslåede højde kommer til at stjæle udsigten fra vores lejlighed, bl.a. over Damhussøen, hvilket vil opleves som en stor forringelse for os og i øvrigt kan foranledige prisfald i lejlighedens værdi. Vi finder endvidere, at den i lokalplanen foreslåede bygning er designet i et grimt blokdesign, som ikke respekterer vejens omgivelser eller hænger sammen med husstilen i området. Åbning af en stor dagligvarebutik på området vil medføre en yderligere trafikbelastning af Roskildevej. Det finder vi ikke er en god udvikling. Med venlig hilsen Beate Breum og Morten Guldager Roskildevej 189 2500 Valby
Læs høringssvar fra Beate Breum
Indsendt af:
Anne Marie Bülow
Dato: 5. december 2013
Svarnummer:
4
By:
Valby
Postnr.:
2500
re: Roskildevej-Vest Naboerne på Roskildevej glæder sig til den oprydning i bebyggelsen, som den nye lokalplan stiller i udsigt, for der skal "skabes en god helhedsvirkning i forhold til omgivelserne" på den markante grund ved Damhussøen. Den helhedsvirkning kan ikke skabes med det planlagte byggeri af en hvid og neongrøn lagerhalskolos med tårnhøje kontorhuse til. Det lave, rolige og grønne præg mod søen bør beskyttes, gerne med serviceerhverv og boliger, men ikke med et så voldsomt, og så industrielt, fremmedlegeme som det planlagte. Yderligere er der projekteret endnu et discount-supermarked ved siden af det eksisterende for at finansiere driften, hvilket vil kræve at flere villagrunde bliver parkeringsplads, så lastbiler kan få aflæsningsmuligheder. Det er det sidste, den gode helhedsvirkning har brug for. For villakvarteret er de lovede "buske" i hegnet mod søen, rundt om seks etagers hvid-og-neongrøn kontormasse med sværmende lastbiler, nærmest en hån.
Læs høringssvar fra Anne Marie Bülow
Indsendt af:
Anette Mose Hansen
Dato: 1. december 2013
Svarnummer:
3
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg protesterer mod at PELIKAN opfører deres bygninger på det givne område. Det undrer at der skal være ikke alene en opbevaringsvirksomhed, men også i så grim udformning, som slet ikke passer ind i området. Selvom der er tæt trafikeret vej i nærheden, så er Damhussøen det eneste rekreative sted i nærheden og der er ingen grund til at bygninger skærmer stedet.. Desuden vil et sådan sted tiltrække yderligere trafik. hvad der også er uhensigtsmæssigt.
Læs høringssvar fra Anette Mose Hansen
Indsendt af:
Michelle Dayan
Dato: 20. november 2013
Svarnummer:
2
By:
Solrød
Postnr.:
2500
Jeg vil på baggrund af den udsendte folder samt borgermøde om ny lokalplan gøre indsigelser mod det nye byggeprojekt. Jeg mener ikke at det i det smukke område nær damhussøen er på sin plads at opføre et på sigt 6 etagers lagerhotel. Det vil for mange af beboerne på modsatte side af Roskildevej mindske udsigten til især damhussøen som vi har betalt for da vi købte lejlighederne. Det kan også føre til en ringere salgsværdi for disse ejendomme da det ikke bliver en smuk udsigt med sådan en klods foran vinduerne. Jeg synes der skal tænkes mere over i at "plante" et andet slags byggeri med et måske mere hyggeligt og nærmiljø fremmende karakter.
Læs høringssvar fra Michelle Dayan
Indsendt af:
Peder Duelund Mortensen
Dato: 31. oktober 2013
Svarnummer:
1
By:
Valby
Postnr.:
2500
På baggrund af den kortfattede meddelelse i den udsendte folder om forslaget til ny lokalplan for Roskildevej Vest ønsker jeg hermed at gøre indsigelse overfor forslaget på følgende punkter: Områdets anvendelse og udnyttelse bør leve op til målet om at støtte kvarterets grønne karakter og formidle overgangen fra det nordlige kantområdes haveboliger og de rekreative værdier omkring Damhussøen til gadehusene i 3 etager på den modsatte side af Roskildevej med boliger og evt. butikker og service i stueetagen. Kvarteret og den konkrete grund har i de seneste år gennemgået en udvikling henimod en stadig mere hudløs og trafikbelastet virkelighed. Ved en gradvis neddrosling af trafikpresset på Roskildevej fx med prioritering af Vesterbrogade som handelsgade og realisering af målet om grønne "byporte" til bydelen findes imidlertid potentialer for en forbedring af områdets kvaliteter som boligområde. Det fremlagte forslag åbner imidlertid for indretning af trafikskabende lagerfunktioner i op til 20 m's bygningshøjde altså 5-6 etager og med helt lukkede facader bortset fra evt. butik i stueetagen. Butikken må ud fra forslaget forventeligt blive en lav-pris kædebutik, som ligeledes vil blive trafikskabende og indrettes med overvejende tillukkede eller afblændede facader. Alt i alt en udvikling, som trækker i den forkerte retning.
Læs høringssvar fra Peder Duelund Mortensen