Nørrebro Station Metrostationsplads - lokalplan 487

I forbindelse med den nye Cityring skal der bygges en metrostation ved Nørrebro Station.

Høringsfrist:

25. september 2012
Indsendt af:
Formand Alex Heick
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Teknik og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Njalsgade 13 2300 København S. Høringssvar: Nørrebro stations metro 25.09.2012 Bispebjerg Lokaludvalg vil gerne kommentere forslaget til lokalplan vedrørende Nørrebro Stations Metrostationsplads. Planen er på mange måder spændende, - men den er især spændende på Nørrebrosiden. Der bliver arkitekturmæssigt kælet for forpladsen på Nørrebrosiden, mens passagen på bagsiden, der er en del af Bispebjerg Bydel, blot synes at være et anonymt trafikalt rum. Det nuværende forslag lukker af med Bispebjergsiden. Buerne under højbanen foreslås kun åbnet mod Folmer Bentzens plads, hvor der vil være mulighed for udendørsservering. På Bispebjerg siden tænkes der cykelparkering helt op til højbanen, og dermed ingen åbning af højbanen her. En åbning af højbanen også på Bispebjerg siden vil være med til at skabe mere tryghed her, lys, luft og medvirke til, og ikke mindst medvirke til, at der skabes et sammenhængende byrum. Samtidig vil vi også opfordre til, at cykelparkering fordeles bedre på begge sider af højbanen. Det er ikke realistisk at alle cyklister trækker cyklerne om på Bispebjerg siden for at parkere. Cyklister finder altid en plads tæt på og dermed med risiko for, at den nye plads ved Folmer Bentzens plads bliver et ”cykelkaos”. Vi vil derfor opfordre til at der indarbejdes flere cykelparkeringspladser på Nørrebrosiden Bispebjerg Lokaludvalg vil gerne pointere, at der er spændende muligheder i det snævre, intime rum på Bispebjerg siden af højbanen. Der blev for syv år siden udarbejdet inspirerende arkitekttegnede skitser herom af det forhenværende Kvarterløft Nordvest. Disse skitser er stadig tilgængelige, hvis dette måtte ønskes. Passagen rummer potentiale for noget grønt, spændende og mere intime byrum. Vi vil desuden opfordre til, at denne passage ses i sin større sammenhæng. Så snart metrobyggeriet er færdigt, vil passagen nemlig blive forlænget langs højbanen syd for Ørnevej ned mod Glentepladsen,- og formentlig videre under højbanen svarende til den gamle sporvognslinie 18s trace under banen, som stadig vil kunne bruges. Herved kan skabes gang- og cykelstiforbindelse til den grønne cykelsti i Nørrebroparken. Bispebjerg Lokaludvalg ser derfor gerne, at passagen i sin helhed får mulighed for at passeres både af gående og cyklister, og vi håber at man ved projektets gennemførelse vil gøre sig umage for at skabe et spændende byrum også i passagen. Med venlig hilsen Alex Heick Formand Bispebjerg Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Formand Alex Heick
Indsendt af:
Rikke Elverdam
Dato: 3. juli 2012
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Rikke Elverdam
Indsendt af:
Lars Schultz Hansen
Dato: 30. juni 2012
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede hørringssvar.
Læs høringssvar fra Lars Schultz Hansen