Teknik- og Miljøforvaltningen har sendt lokalplanforslaget ”Scala” i offentlig høring med svarfrist den 7. september 2012.
Borgerdialog
Lokaludvalget drøftede startredegørelsen for lokalplanforslaget med borgerne ved et debatvognsarrangement den 12. marts 2012 på Axeltorv og bad dem besvare et spørgeskema, som vi havde udarbejdet. Der var også mulighed for at besvare spørgeskemaet på lokaludvalgets hjemmeside. I alt 61 borgere besvarede spørgeskemaet. Vi har vedlagt en opsummering af besvarelserne.
Lokaludvalgets holdning
Lokaludvalget mener,
- at de højeste tårne skal placeres væk fra Axeltorv, mens de lave tårne skal placeres tæt ved Axeltorv, således at tårnhøjden optrappes fra Axeltorv mod Rådhuspladsen.
- at Axeltorvs nuværende karakter og funktion som en rolig overgang mellem de livlige områder foran Tivoli og Palads-biografen skal bevares.
- at der kun skal placeres træer på Axeltorv i det omfang, de har en vinddæmpende funktion.
- at man bør udarbejde en vindanalyse på basis af vindtunnelforsøg, der tager udgangspunkt i det konkrete projekt og ikke i de eksisterende forhold.
- at da der ikke er blevet lavet et vindtunnelforsøg for byggeriet i forbindelse med startredegørelsen, bør lokalplanen ikke godkendes, før et sådant forsøg er udført.
- at byggeriets transparente karakter vil forstærkes ved ikke at binde bygningerne sammen med et torv/en tilgængelig plads i 1. sals højde.
- at det er væsentligt med offentlig adgang til toppen af det højeste tårn.
- at der er behov for på stedet at vise, hvor høje tårnene bliver, så man får et indtryk af, hvor meget de fylder i bybilledet. Det indtryk kan man få ved en given dag inden udløbet af høringsperioden at hejse en kranarm til den højde, tårnene vil få.
- at ifølge hovedparten af de borgere, som lokaludvalget har talt med, er Jernbanegade ikke gearet til den ekstra trafik, som byggeriet afføder.
- at da byggeriet er stationsnært, bør det fremgå af kommuneplantillægget, at parkeringskælderen ikke er til almindelig bilparkering, men forbeholdes varelevering og parkering af handicapkøretøjer.
- at da det er et stort byggeri et centralt sted i København, bør der laves en VVM-redegørelse for byggeriet, så man får afdækket konsekvenserne af byggeriet for omgivelserne og klarlagt byggeriets bæredygtighed.
Indre By Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 23. August 2012.
Med venlig hilsen
Bent Lohmann,
formand