Østerport Metrostationsplads - lokalplan 471

Lokalplanen skal udgøre det planmæssige grundlag for at etablere en stationsplads.

Høringsfrist:

7. februar 2012
Indsendt af:
Jan Gregers Fanøe
Dato: 7. februar 2012
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Trondhjemsgade 3-5
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. Østerport Metrostationsplads fra Ejerforeningen Trondhjemsgade 3-5 Ejerforeningen Trondhjemsgade 3-5 repræsenterer 16 beboelseslejligheder og 2 erhvervslejligheder. Vi har store forventninger til den nye Metro og glæder os bl.a. over, at man har planlagt udvidelse af cykelparkeringen. Om dette er tilstrækkeligt, er svært at vurdere, men et enkelt element i planen herfor finder Foreningen bekymrende, nemlig den foreslåede cykelparkering foran Østbanegade 1-3 samt i Bergensgade. Dette vil volde unødige gener for beboere, forretningsdrivende og fodgængere (jfr. de noget kaotiske tilstande omkring glaspyramiden ved Østerport), hvorfor det i stedet foreslås – som noget helt naturligt – dels at forlænge den eksisterende cykelparkering og udbygge den i Østbanegades sydside ud mod baneterrænnet, dels at etablere et nyt cykelparkeringsområde på Dag Hammarskjölds Allé ved hjørnet af Kristianiagade. Her ville man med lethed kunne skabe plads til væsentligt flere cykler uden at volde de samme gener. På denne baggrund skal Foreningen derfor henstille, at man overvejer en sådan justering af cykelparkeringen.
Læs høringssvar fra Jan Gregers Fanøe
Indsendt af:
Københavns Museum
Dato: 7. februar 2012
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1658
Læs høringssvar fra Københavns Museum
Indsendt af:
Susanne Arnaa
Dato: 6. februar 2012
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Østbanegade 5
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Østerport Metrostationsplads Jf. vedhæftede filer: Østeport Metrostationsplads Lokalplan tegning
Læs høringssvar fra Susanne Arnaa
Indsendt af:
Anne-Lise Zacho & Jahn Schapiro
Dato: 6. februar 2012
Svarnummer:
5
By:
København Ø
Postnr.:
2100
NEJ TAK TIL CYKELSTATIVER ØSTBANEGADE, ULIGE NUMRE Vi har i en årrække ofret store summer på at forbedre vor smukke ejendom, Østbanegade 3, inkl. facadearbejder og områende fjernelse af grafitti. Forslaget om at opstille cykelstativer foran vor ejendom ønsker vi ændret til den modsatte side af Østbanegade, altså stationssiden og det ikke nær så benyttede fortov mod banelegemet. Det er en kendsgerning, at der ganske hurtigt er mange cykler og rester heraf, som flyder udenfor stativerne, som der er pænt placeret i dem. Ligeledes at ganske mange helst vil cykle og stille cyklerne tættest muligt muligt på stationen. Ved placering af cykelstativerne ved banelegemet opnår følgende fordele - cyklisterne skal ikke krydse Østbanegades trafik to gange for at komme til eller fra sin cykel - cyklerne kommer tættere på stationen og dermed større mulighed for at flere benytter cykelstativerne fremfor omkringliggende areal - Det bliver lettere at benytte det godt trafikkerede fortrov ved husmuren, når vi ikke skal rende spidsrod mellem cyklerne - helheden bevares og her vil forsat se nydeligt ud omkring de smukke ejendomme - der er gjort så store anstrengelser fra Metroselskabets og lokalplanens side for at Østerport bliver harmonisk og smukt, hvorfor så ødelægge det hele med en fejlplacering af cykelstativerne? Vi håber at fornuften for lov til at råde og lokalplanen ændres på dette område..
Læs høringssvar fra Anne-Lise Zacho & Jahn Schapiro
Indsendt af:
Erling Søgaard
Dato: 6. februar 2012
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
H.J.Hansen Vin A/S
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi har haft butik i Østbanegade 3 i ca. 20 år og skal nu igen belastes af vejarbejde, som mere eller mindre lukker Østbanegade i flere år. De gør, at vi endnu en gang vurderer, om vi skal blive. For os er det meget vigtigt, hvis vi fortsat skal drive butik i Østbanegade 3, at lastbiler kan komme frem til vores butik med varer. Derfor skal de planlagte cykelstativer foran vores butik, flyttes over i modsatte side mod metrostationer, da de ellers vil spærre for vareindlevering og gøre vores drift helt umulig.
Læs høringssvar fra Erling Søgaard
Indsendt af:
Pbv. Kåre S.M. Breinholt
Dato: 3. februar 2012
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
E/F ØSTBANEGADE 3 (Ejerlejlighedsforeningen Matr. nr. 817 Østervold Kvarter)
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Der henvises til vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Pbv. Kåre S.M. Breinholt
Indsendt af:
ØSTERBRO LOKALRÅDs TRAFIKUDVALG
Dato: 2. februar 2012
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
ØSTERBRO LOKALRÅD
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar til (2011-115653 10. Metrostationsplads Østerport. Lokalrådets Trafikudvalg har følgende bemærkninger til Metrostation forpladsen: Vi går ud fa at tilgængeligheden til metrostationen bliver god for fodgængere, så det bliver trygt at skifte fra Metro, tog og bus for fodgængere Det er positivt at der etableres 850 cykelparkeringspladser. Dog kan vi frygte at de cykelparkeringpladser, der ikke ligger i umiddelbar nærhed til nedgangen til Metrostationen ikke vil blive benyttet optimalt, og cykler i stedet bliver efterladt uhensigtsmæssigt på fortove eller fodgængerarealer til gene for bl.a. fodgængere, handikappede og turister. Vi er opmærksomme på, at fortovet er planlagt udvidet på stedet, men erfaringer fra andre steder med mange cykler skræmmer. Afslutningsvis vil vi også henlede opmærksomheden på, at der skal være god og sikker tilgængelighed for fodgængere til og fra busstoppested og Metroforplads. Venlig hilsen Ullaliv Friis Ulrik Danneskiold-Samsøe f.f Lokalrådets Trafikudvalg.
Læs høringssvar fra ØSTERBRO LOKALRÅDs TRAFIKUDVALG
Indsendt af:
Karen Kielland
Dato: 1. januar 2012
Svarnummer:
1
By:
Kbh. Ø.
Postnr.:
2100
Til Københavns Kommune Undertegnede er bekymret for det øgede antal bløde traffikanter der vil komme, når Østerport Metrostation tages i brug. På trods af den underjordiske tunnelgang er jeg sikker på, at der vil komme mange flere fodgængere og cyklister, der skal krydse Østbanegade mellem station og metro. Det vil blive et fartigt kryds for bløde traffikanter. JEG VIL DERFOR FORESLÅ AT ØSTBANEGADE LUKKES PERMANENT for traffik ved Oslo Plads, og at der derfor ikke bliver etableret nogen højresvingsbane fra Oslo Plads til Østbanegade. Venlig hilsen Karen Kielland
Læs høringssvar fra Karen Kielland