Forvaltningen har sendt "Forslag til lokalplan Dagmarhus med tilhørende forslag til kommuneplantillæg" i offentlig høring i perioden 25. april-20.juni 2013.
Borgerdialog
Lokaludvalget har noteret sig, at forvaltningen ikke holder borgermøde om planforslaget, men at borgerne alene har mulighed for at orientere sig om og kommentere på sagen på bliv hørt-portalen.
Lokaludvalget mener, at der burde have været en egentlig dialog om sagen med borgerne i og brugerne af Indre By, gerne i et samarbejde mellem forvaltningen og lokaludvalget. Det er en sag af væsentlig betydning for Indre By, også fordi den udgør en del af den omfattende omkalfatring af kvarteret omkring Rådhuspladsen, der er i gang for tiden.
Lokaludvalgets holdning
Lokaludvalget mener overordnet, at der er behov for en handlingsplan for kvarteret omkring Rådhuspladsen, som udtrykker, hvad kommunen og borgerne i Indre By vil med kvarteret, de mange projekter i kvarteret taget i betragtning. En sådan plan kunne have indgået i forvaltningens og Teknik- og Miljøudvalgets helhedsvurdering af, hvorvidt ændringerne, der er omtalt i det foreliggende lokalplanforslag, er ønskelige. Lokaludvalget vil efter sommerferien sætte en borgerdialog i gang, som kan danne grundlag for lokaludvalgets handlingsplan for kvarteret. Lokaludvalget vil bruge handlingsplanen som input til den kommende kommuneplanstrategi.
Lokaludvalget ønsker, at kvarteret udvikles til fordel for de cyklende og gående og således, at Rådhuspladsen og de omkringliggende gader bliver et behageligt sted at opholde sig. Pladsen må godt være et helle i storbyen og et sted, hvor de folkelige arrangementer, som pladsen bruges til i stor stil, kommer til deres ret.
Imidlertid er det foreliggende lokalplanforslag et udtryk for, at Rådhuspladsen og det omkringliggende kvarter fortsat blot skal være et forlystelsesområde, et hotel- og kontorområde og ikke mindst et trafikknudepunkt. Det er en forkert vej at gå. Rådhuspladsen er Københavns og dermed Danmarks mest centrale plads, som fortjener en bedre skæbne.
Med de givne forudsætninger foreslår lokaludvalget, at Jernbanegade hurtigst muligt friholdes for buskørsel, således at den alene befærdes af cyklister og de bilister, der skal til p-husene i Jernbanegade. Bilerne havde vi gerne undværet, men da der nu er en p-kælder på vej på Scala-grunden, accepterer vi bilernes tilstedeværelse, men ser gerne, at gaden indrettes på cyklisternes præmisser.
Da det indgår i trafikplanforslaget for Nørre Kvarter at omdanne Vestergade til en cykelgade, beder lokaludvalget forvaltningen om at fremme et projekt for en cykelvej fra Vesterport ad Jernbanegade over Rådhuspladsen til Vester Voldgade og Vestergade. Det er et projekt, som kan anlægges i takt med, at øvrige anlægsprojekter i kvarteret, herunder metrobyggeriet på Rådhuspladsen, bliver færdigt..
Der er ingen grund til at vente, til alle projekter står klar. I den forbindelse vil det være naturligt at afspærre Vester Voldgade ved Strøget for gennemkørende motoriseret trafik. Lokaludvalget mener, at den midlertidige afspærring af gaden forbindelse med metrobyggeriet har givet en ro og værdighed over området, som matcher den flotte, men forholdsvis dyre omdannelse af Vester Voldgade.
Indre By Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 16. maj 2013. Der var følgende protokolbemærkning fra Eskild Dahl Pedersen og Sven Jørgen Thomsen: "Vi er ikke enige i høringssvaret. Vi ser positivt på, at der med projektet skabes arbejdspladser."
Med venlig hilsen
Bent Lohmann,
formand