Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Rentemestervej 17

Tilbygning til eksisterende bygning som boligbebyggelse og indrette dagligvare- og udvalgsvarebutikker i den eksisterende bygning.

Høringsfrist:

17. juni 2015
Indsendt af:
Simon Bullinger
Dato: 17. juni 2015
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 5
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. Rentemestervej 17 Sagsnummer: 483054~001 Som beboer i Rentemestergården og dermed nærmeste nabo til projektet Rentemestervej 17 er jeg bekymret og oplægget til vareindleveringen. Som ansøgningen viser indrages grønt og rekreativt område til vendeplads for varetransport til kommende supermarked. Det er kritisabelt at anden løsning for vareindleveringen, som ikke indrager begrønnet friareal, ikke er fundet. Bygherres kompensation for vendeplads på Rentemestergårdens grønne område er forskønnelse af den asfalteret vej mellem Thoravej og Rentemestervej, som adskiller de to matrikler. Da denne vej skal fungere som brandvej og der kun er afsat 500.000 hertil inkl. etablering af vendepladsen, vil der ikke kunne laves et grønt og rekreativt område der kompensere de mange berørte beboer i Rentemestergården for tabet af nuværende rekreativt grønt område. Jeg opfordre derfor til vareindleveringens placering/udformning anderledes så den ikke kræver vendeplads på et grønt område i Rentemestergården. Grønneområder er der i forvejen alt for lidt af i KK. Med den af bygherre ønskede vareindlevering vil lastbiler dagligt bakke forbi hovedindgangen til Thoravej 4. Dette er til stor fare for beboer i Rentemestergården. Etableres der derimod vendeplads på det allerede eksisterende asfalt ved selve vareindleveringen forkortes længen der skal bakkes markant og trafiksikkerheden øges. Etablering af en vendeplads på de grønne arealer har stor økonomiske konsekvenser for de nærtliggende lejligheder, da det grønne areal er et stort aktiv for lejlighederne. Såfremt forvaltningen eller bygherren finder en vareleveranceløsning, som ikke inddrager det grønne område på Rentemestergårdens matrikel til vendeplads, vil jeg frafalde mine indsigelser.
Læs høringssvar fra Simon Bullinger
Indsendt af:
Brian Nielsen
Dato: 17. juni 2015
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 6
By:
København NV
Postnr.:
2400
Supplerende billeder: I forlængelse af vores klage over oprettelsen af vendepladsen midt i vores haver, har jeg tilladt mig at lave nogle billeder, som jeg håber kan hjælpe med at illustrere problemerne bedre, da det kan være svært lige at se på en arkitekttegning. Billederne er vedhæftet og her er lidt supplerende forklaring til den tekst der allerede er skrevet ind på billederne. Billede 1: indkørslen.jpg Dette billede viser indkørselen ude fra Thoravej og som går ned til den kommende varelevering og hvor der til højre ligger vores fælles parkeringshus (se ikke på billedet) - Til venstre ses det grønne område som man vil lave vendepladsen på. Bemærk at dette er det eneste grønne område, vi der bor i denne ende af Rentemestergården har. Vores lejligheder støder, som det ses, direkte ud til området med en terrassedør og har IKKE udgang til de andre gårde i Rentemestergården - kun til denne og så ud til bagsiden, hvor vareindleveringen skal være. Med andre ord er der lagt op til at vi der bor hernede skal have tung trafik på begge sider af vores lejligheder. - helt uacceptabelt i vores øjne. Billede 2: bakkerute.jpg På dette billede kan man se det stykke lastbilerne skal bakke ned til vareindleveringen efter de har vendt “i haven”. Som det ses kommer de til at bakke et langt stykke og direkte ud for opgang 4 , hvor der jo bor familier med børn. Der er også mange der kommer gående eller cyklende omme fra bagsiden og derfor kommer denne vej ud. Disse vil også let kunne overses af en chauffør. Så efter vores opfattelse er det meget farligt at der skal ligge store lastbiler på op til 10 meter og bakke her flere gange dagligt, hele året rundt. Læg iøvrigt mærke til det lille fortov og at der bakkes tæt forbi hjørnelejlighedens vinduer - det bliver ikke rart med larm og bakkelyde. Det er nede ved den hvide port der bliver vareindlevering. Billede 3: opgang4.jpg Dette er et nærbillede af den opgang lastbilerne skal bakke forbi. Billede 4, 5 og 6: nabotrafik-varebiler.jpg - varelevering-hos-nabofirma.jpg - varelevering-hos-nabofirma3.jpg Disse billeder er vedlagt for at vise at vi allerede har en del trafik ude på Thoravej op til vores grønne område og man kan derfor let forstille sig at en del af disse varebiler også ville kunne finde på at benytte vendepladsen som midlertidig holdeplads eller til selv at vende på. Vi er allerede ret kede af at man kan blive vækket om natten af lastbiler og varevogne der kan kommer med varer til nabofirmaerne. Så vores område er allerede hårdt belastet. En vendeplads vil foruden at ødelægge et dejligt grønt område, helt sikkert bidrage til yderligere gener end blot de lastbiler der kommer med varer til den kommende LIDL. Jeg håber virkelig at disse billeder kan bidrage lidt til en bedre forståelse af området og vores voldsomme bekymringer. Samt forklare hvorfor vi er nogle lejligheder der er gået sammen om at kontakte en advokat. Og jeg håber meget at man fra Københavns Kommunes side vil tænke på de åbentlyse problemer i forhold til sikkerheden når beboerne færdes i området og på baggrund af dette forkaste forslaget til vendepladsen. Med venlig hilsen Brian Nielsen
Læs høringssvar fra Brian Nielsen
Indsendt af:
Helle Bisgaard Sigvaldason
Dato: 17. juni 2015
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
På trods af, at jeg ikke bor direkte ud til den planlagte vendeplads, vil jeg alligevel give mit besyv med. Københavns Kommune bør tage indsigelserne fra naboerne til projektets lastbils-vendeplads alvorligt. Man bør kigge grundigt på det alternative forslag til vendeplads. Og så huer det mig ikke, at vi i Rentemestergården muligvis er blevet fejlinformeret og på den baggrund har truffet en beslutning om at give lov til en vendeplads på vores arealer. Vi var i virkeligheden alle helst fri for lastbiler på vores område. På den baggrund er det ekstra vigtigt at tage indsigelserne her seriøst. De eksisterende grønne arealer bør ikke ødelægges, hvis det på nogen måde kan undgås. Det alternative forslag er vedhæftet her.
Læs høringssvar fra Helle Bisgaard Sigvaldason
Indsendt af:
Sólveig Björk Ingvarsdóttir
Dato: 17. juni 2015
Svarnummer:
12
By:
Cph
Postnr.:
2400
Klage over den planlagte vendeplads for lastbiler. Som ejer af en af de lejligheder der ligger lige ud til den kommende vendeplads vil jeg gerne udtrykke min store bekymring overfor det man har planlagt, og som man har valgt at godkende i ejerforeningen, uden at høre de parter det reelt går ud over. Det er under al kritik. Det bærer tydeligvis præg af at være vedtaget af nogen der ikke bor i det berørte område, når man på den måde kan tilsidesætte os og vores lejligheder. Det er under al kritik at man skal kunne gennemføre en vendeplads der foruden at påføre vores lejligheder tab også ødelægger vores have, skaber støj på begge sider af lejlighederne og samtidig sætter sikkerheden over styr, blot for at kunne få 500.000 fra byggeprojektet til “forskønnelse af en brandvej”. Det virker lidt mistænkeligt. Det er efter vores opfattelse meget forkert at man har taget os som gidsler i denne sag og presset vendepladsen igennem. Vi har været med fra starten af rentemestergårdens tilblivelse og har netop købt vores stuelejligheden fordi der var udgang til fællesareal og det har været en af de vigtigste argumenter for at ville bo i stuen. Så vi føler os både trådt på og ført bag lyset, efter først at have givet ejerforeningen mandat til at finde en bedre løsning end den der var med den tidligere bilforhandler, og så efterfølgende blive budt denne løsning, som helt ødelægger det dejlige solrige grønne område, som vi har udgang til. Denne nye løsning gavner jo kun den del af ejerforeningen der har lejlighed ud til brandvejen og på fører os alle problemerne med støjende lastbiler, kørsel på vores grønne område og den kommende vareindlevering. Vi er i forvejen hårdt spændt for her nede i vores ende med fælles P-Hus, og 2 virksomheder med daglige leverancer på Thoravej og jeg finder det derfor meget upassende af bestyrelsen af godkende dette uden vores godkendelse. Beliggenheden af vendepladsen og de nærliggende virksomheder, vil helt sikker også betyde at den vil blive brugt til parkering, mens der hentes vare eller lign i de 2 virksomheder. Så vi ka se frem til lagt mere trafik i vores forhave end det fremgår. Af samme grund har vi allerede kontaktet en advokat får i givet fald at få omstødt vendepladsen og få folkene bag projektet og Ejerforeningen til at finde bedre alternativer, Vi er som sådan ikke mod selve byggeprojektet, men føler at det er vores lille område der skal betale hele prisen. Det er efter vores opfattelse totalt uforsvarligt at lade flere større lastbiler (op til 10 meter) vende dagligt i vores have for efterfølgende at bakke hele vejen forbi opgang 4, hvor der bor familier med børn og så hen til vareindleveringen. Det må og skal kunne gøres bedre. Vi så jo alle helst at der slet ikke skulle køre lastbiler her overhovedet, men ved godt at det jo næppe kan lade sig gøre og har derfor prøvet at foreslå at man istedet anlagde vendepladsen på bagsiden, så man undgår at skulle bakke så langt og helt undgår at skulle bakke foran en opgang. Der er i forvejen asfalteret på den side og der er ikke direkte udgang fra en opgang. Vi har fra flere hørt at det sagtens skulle kunne lade sig gøre og står derfor uforstående over for at man ikke vil prøve den løsning af fra Projektet og bestyrelsen side. Det er klart at man ikke har kunne vinde denne sag i ejerforeningen, når vi kun er 5 lejligheder der direkte støder direkte ud til dette område og man i ejerforeningen har over 120 ejerlejligheder. Jeg håber virkelig at man vil se alvorligt på vores bekymringer og pålægge folkene bag projektet at finde et alternativ vi alle kan leve med. Et som er både sikkert for os og de børn der bor i området og som ikke træder på et mindretal af beboer for at gavne resten. Med venlig hilsen Sólveig Björk Ingvarsdóttir Thoravej 4a stuen.
Læs høringssvar fra Sólveig Björk Ingvarsdóttir
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 17. juni 2015
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Dóra Horváth og Zsolt Krausz
Dato: 16. juni 2015
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
I forbindelse med byggeriet på Rentemermestervej 17 har vi følgende kommenter/ bekymring: I starten var vi meget interesseret i projektet og så frem tid hvordan det vil udvikler sig. Men efter flere oplysninger fra vores ejeforening kunne se frem til en mere trist udvikling. Som nævnt før, beboerne er blevet skræmt med restsager og lastbil kørsel på vores fællesvej som resulteret at med et stort flere tal, projektet er blevet vedtaget i vores generalforsamling på trods af de store konsekvenser for os, som bor i opgangene nr. 4., 4A og 6. Vi som bor lige ved siden af den kommende vareindleverings område, føler sig fuldstændig overset. Det undrer mig, at KK har godkendt sådan et projekt, som tager et stort del af vores grønt område for en supermarkets skyld. Og så får vi til gengæld et nyt "grønt" områd i form af en delvist lukket vej som skal stadigvæk fungere som brandvej. I det vedhæftet billede har jeg mærket vores lejlighed med en blå firkant. Her kan man tydeligt se, hvor stort en gene bliver det for os, at få en bakkende lastbil hele veje rund om vores lejlighed, som starter med sin beep lyd i haven foran vores køkken og så bakker den lige forbi soveværelset og sidst forbi vores stue. Lejligheden ligge på gadeplanen, dvs. at der er ikke noget niveau forskille, så vi får en lastbil som køre nærmest i vores lejlighed. Da projektet blev godkendt, var der ikke nogen som har set dette problem? Som jeg har fået vilde om, grunden til at vendepladsen er nødvendigt, for at lastbilerne må ikke bakke ind fra Thoravej gennem fortorvet. Altså i følgende planen, lastbilen vil komme til at bakke lige foran vores opgang (nr. 4) hvor der er lige 1,5m fortorv, hvor man kan "opholde" sig i mens lastbilen køre forbi. Hvordan hænger det sammen? Jeg synes, at det er meget trist at KK har godkendt sådan et projekt hvor der er stort sikkerhedsmæssig problemer samt, at vores stille område blevet belastet med lastbiler. Jeg håber, at I tager vores bekymring alvorligt. Med venlig hilsen Zsolt og Dóra
Læs høringssvar fra Dóra Horváth og Zsolt Krausz
Indsendt af:
Lars Buck-Arentsen på vegne af
Dato: 16. juni 2015
Svarnummer:
9
Virksomhed / Organisation :
E/F Frederiksborgvej 43 A-B og 45
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Vedr. sagsnumer 483051-0001, Rentemestervej 17 Indsigelsespunkter i forbindelse med nybyggeri på ovennævnte ejendom: Vores ejerforening har adresse på Frederiksborgvej, men har baggård og bagside mod Glasvej. Derfor har byggeriet stor interesse for os. Trafikken: En dagligvarebutik, to udvalgsvarebutikker og en række lejligheder i den ny ejendom vil give øget trafikpres på Glasvej. Glasvej er i forvejen meget trafikeret, og detailhandel vil udover en øget kørende kundetilstrømning give varetransport, der i hvert fald delvist vil finde sted via Glasvej. Det vil give øget støj, mere forurening, faldende trafiksikkerhed og en forøgelse af de trafikpropper og bilist-”slagsmål”, vi allerede i dag oplever dagligt, når modkørende ikke kan passere hinanden. Udover den kørende trafik vil der opstå parkeringsproblemer. Glasvej og de omkringliggende veje er altid fyldt med parkerede biler, og flere butikker og beboere i området vil give en større parkeringsbelastning. Der bør findes en løsning på dette. Vi har bemærket, at der har været trafiktælling, men har ikke set resultatet af den – og vil opfordre til, at der lægges en trafiktælling på peak-tidspunkter også. Det kan være mandag eller fredag om morgenen eller midt/sidst på eftermiddagen. Byggehøjde – tab af sollys: Det påtænkte byggeri vil komme til at koste sollys i vores baggård og til lejlighederne i vores boligforening. Især vil beboere på de nederste etager blive ramt, men også de øvre etager vil miste anslået et par timers sollys. Vi ser, at der er lavet visualiseringer af skyggevirkningen af nybyggeriet, men savner en visualisering af situationen efter klokken 15, da byggeriets placering vil blive i forhold til aftensolen. Vi opfordrer til, at man justerer byggehøjden nedad, så generne for vore beboere vil blive mindst mulige. Da vi netop har fået tilladelse til at opsætte altaner til Glasvejssiden, er det af højeste betydning, da mindre sollys vil betyde såvel en mindre gensalgsværdi som et tab af herlighedsværdi. Såfremt denne indsigelse ikke fører til ændringer, betragter vi det som en selvfølge, at kommunen sikrer, at de i lokalplanen fastsatte maksimalbyggehøjder bliver overholdt – såvel i planlægningsfasen som i det praktiske byggeri. Lysgener: Det påtænkte byggeris facade kommer til at vende i sydlig retning og vil således have sol på facaden fra tidlig formiddag til tidlig aften i sommerhalvåret. Vi vil derfor bede om, at det sikres, at der bygges under stor hensynstagen til risikoen for gener fra reflekteret sollys, der kan ramme vores ejendom – og altaner fra nybyggeriet. Dette gælder såvel i materialevalg, hvor vi beder om, at der i videst muligt omfang benyttes ikkereflekterende materialer, som i placering og størrelser af vinduer og andre materialer, der ikke kan erstattes af ikkereflekterende alternativer. Butikker: Det bedes sikret, at varekørsel til butikker finder sted på mindst muligt generende vis. Det bedes også sikret, at eventuelle udendørsudstillinger ved udvalgsvarebutikker og evt. nye dagligvarebutikker ikke får karakter af ”markedsplads”. Det vil sige, at de ikke bliver et længerevarende tilholdssted for menneskemængder med de støjgener, det måtte medføre (som man ser det ved for eksempel Istanbul Bazar på Frederiksborgvej). I øvrigt: Vi ser det som en selvfølge, at det indskærpes og kontrolleres, at alle gældende regler for støj, støv, lugt og sikkerhed på byggepladsen bliver overholdt, så gener for os omkringboende i byggeperioden bliver minimeret mest muligt. Et kig mod fremtiden: Vi ved, at der fra Københavns Kommunes side er ambitioner om at opføre en letbane i området, som blandt andet skal løbe på Frederikssundsvej. Vi vil gerne opfordre til at man tænker disse planer ind i overvejelserne og vurderingerne af trafik- og parkeringssituationen, som den vil udforme sig i de næste 5-10 år.
Læs høringssvar fra Lars Buck-Arentsen på vegne af
Indsendt af:
Uwe Jacobs
Dato: 16. juni 2015
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Jeg har med interesse læst Bispebjerg lokaludvalgets bemærkninger til byggeprojekt Rentemestervej 17. I deres høringssvar efterlyses meningen/anvendelse af en skotøjsæskelignende bygningskontur? Citat fra høringssvaret: "Vendeplads? Der synes at være et uforløst problem på hjørnet Glasvej - Thoravej. På en af tegningerne er området beskrevet som en mulig vendeplads, mens det på de andre tegninger fremstår med en skotøjsæskelignende bygningskontur." Denne skotøjsæskelignende bygningskontur er det eksisterende parkeringshus. Vendepladsen er planlagt på en af de eneste grønne arealer langs Thoravej. Vendepladsen er planlagt 7 m fra beboernes terrassedøre og kilde til store bekymringer fra de berørte beboere. Varetilkørslen til det kommende Lidl supermarked er fuldkommen grotesk og trafiksikkerhedsmæssigt uforsvarligt. Beboerne på Thoravej 4 vil blive udsat for stor mængder dieselos og trafikstøj. På denne baggrund har jeg svært ved at forstå, hvorfor lokaludvalget er så positivt i sit høringssvar.
Læs høringssvar fra Uwe Jacobs
Indsendt af:
Brian & Ewa Nielsen
Dato: 15. juni 2015
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 2
By:
København NV
Postnr.:
2400
Som ejere af en af de lejligheder der ligger direkte ud til den planlagte vendeplads, og nabo til byggeprojektet, vil vi hermed komme med vores indsigelser. Vi har vedhæftet vores svar som PDF, og vedhæfter desuden advokatens udkast til en stævning. Med venlig hilsen Brian og Ewa Nielsen
Læs høringssvar fra Brian & Ewa Nielsen
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 15. juni 2015
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Gitte Guldberg
Dato: 14. juni 2015
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Som nabo til den skitserede vareindleveringsrute til den planlagte Lidl supermarked fremsender vi vores bekymring til Deres informationsskrivelse af 20. maj 2015 i forbindelse med et byggeprojekt omfattende tilbygning til eksisterende bygning og indretning af dagligvarebutik på Rentemestervej 17. Vores hovedindgang er Thoravej 4 - eller udgang -Udgang direkte ud til den vej der i fremtiden skal befærdes af bakkende lastbiler flere gange om dagen, 365 dage om året. Det undre os, (og vi har sat ord på det ved en tidligere anledning i mødet med AKF) at det ikke er muligt at etablere vendeplads tættere på vareindleveringsarealet. Dette alternativ er vist på vedhæftet jpg.fil. Som det ses så i alternativet, er der en oplagt mulighed, for at etablere vendeplads umiddelbart tæt på vareindleveringen uden nogen nævneværdige gene for nogen parter. En anden ting er at det undre os at vores brandvej skal omdannes til friareal - blot for at en bygherre kan få lov at bygge en etage mere på. ENDNU en ting på bekostning af VORES sikkerhed. Mennesket før det materielle - TAK Henrik Ejlsø og Gitte Guldberg
Læs høringssvar fra Gitte Guldberg
Indsendt af:
Katrine D. Rasmusen og Søren B. Andreasen
Dato: 14. juni 2015
Svarnummer:
4
By:
København NV
Postnr.:
2400
Som nabo til byggeprojektet Rentemester 17 har vi følgende kommentarer til kommunens orientering af 20. maj 2015. Friarealer (jf. § 9, stk. 1.): Som argument for at tillade dispensation fra bl.a. lokalplanens krav om friarealer til ophold nævnes det, at der ved at etablere fælles friareal på ejendommen og naboejendommen tilføres væsentlig kvalitet til den samlede bebyggelse. Det er kun muligt at anvende friarealet mellem bebyggelserne til opholdsareal, ved at der samtidig etableres vendeplads på en del af naboejendommens areal. En væsentlig pointe i denne sammenhæng er, at denne aftale er vedtaget på en generalforsamling i Rentemestergården, men med kraftig modstand fra de parter der er direkte berørte er, at der etableres vendeplads på det opholdsareal som i dag ligger ud for Thoravej 4 og 6. På de ekstraordinære generalforsamlinger der har været i forbindelse med byggeprojektet på Rentemestervej 17, blev det oplyst af bygherre, at såfremt Rentemestergården ikke gav tilladelse til varelevering af den private vej Thoravej 4-10 (den vej, som udgør friarealet mellem bygningerne), ville bygherre gå rettens vej for at vinde hævd til at bruge vejen til varelevering. Rentemestergården nedstemte bygherres ret til at bruge vejen Thoravej 4-10 til varelevering og på denne baggrund blev der i stedet indgået aftale om etablering af vendeplads på det grønne areal foran Thoravej 4 og 6. I orienteringen fra Københavns Kommune fremgår det, at dispensation fra lokalplanen kan gives udelukkende fordi der etableres friareal på vejen mellem de to ejendomme. Det fremgår altså at såfremt friarealet Thoravej 4-10 skulle benyttes til varelevering og ikke omdannes til opholdsareal ville der ikke kunne gives dispensation fra lokalplanen. Denne problemstilling er aldrig kommet beboere i Rentemestergården for øre og aftalen om vendeplads er derfor udelukkende indgået på baggrund af trussel med advokat. Havde beboerne været vidende om, at byggeriet kun kunne vedtages ved at etablere opholdsareal på det berørte område, kunne udfaldet af dialogen med bygherre og den endelige resultat meget vel have været anderledes. Som nærmeste nabo til byggeriet og som ejere af en lejlighed, der ligger ud til det grønne areal, hvor der skal etableres vendeplads, føler vi os på aller groveste vis ført bag lyset af bygherre. Sikkerhed: Ved at etablere vendeplads på det grønne areal foran Thoravej 4-6 opstår der ligeledes en række sikkerhedsspørgsmål. Etableres der vendeplads som forelagt for kommunen vil der 3 gange dagligt være vareleverance til Lidl (derudover kommer skraldebiler og afhentning af pant samt afhentning af skrald i Rentemestergården). Det betyder, at en lastbil flere gange dagligt skal bakke forbi ind- og udgangen til Thoravej 4. Der er kun 1,5 m udgangsareal foran Thoravej 4 og intet fortov, der giver mulighed for at færdes bare en smule afskærmet fra disse bakkende lastbiler. Taget i betragtning at de lastbiler, der kommer bakkende højst sandsynlig ikke er af den små slags, udgør dette en alvorlig sikkerhedsrisiko. Som børnefamilie vurderer vi, at denne risiko er ALT for stor til at vi tør løbe den og har som direkte reaktion på kommunens uden forbehold godkendelse af vendepladsen set os nødsaget til at sælge vores lejlighed. Vi tør ganske enkelt ikke at lade vores barn gå ud af en hoveddør, der fører direkte ud til bakkende lastbiler. Spørgsmålet om brandsikkerhed er også aktuelt. Etableres der opholdsareal mellem de to ejendomme må dette nødvendigvis ske med hensyntagen til, at dette friareal også fungerer som brandvej. Der er derfor begrænsninger for, hvordan dette opholdsareal kan anlægges. Der foreligger pt. ingen konkret plan for opholdsarealet og vi henstiller derfor til at det tages med i overvejelserne, at området altid vil skulle fungere som brandareal og der derfor stilles begrænsninger til anlæg af opholdsareal. Nedlæggelse af opholdsareal foran Thoravej 4-6 Etableres der en vendeplads foran Thoravej 4-6 skal sikkerheden også tænkes ind her. I aftalen ligger det, at bygherre etablerer afskærmning mod vendeplads efter Rentemestergårdens ønsker, men der er ikke oplyst hvilket budget der er allokeret til dette. Flere lejligheder har direkte adgang til dette areal via havedør og privat terrasse og som beboere i Thoravej 4 er dette vores nærmeste grønne areal og derfor oplagt at bruge fremfor gårdene i Rentemestergården. Det vækker dog bekymring at der ikke ligger en konkret plan for afskærmning af det grønne areal fra vendepladsen. Derudover kan der ligge en forringelse af lejlighedernes værdi, når der etableres vendeplads på det grønne areal, som i dag anses for et plus for lejlighederne med terrasse/altan ud mod Thoravej. En bekymring vi er stødt på hos potentielle købere af vores lejlighed. Venlig hilsen Katrine D. Rasmussen og Søren B. Andreasen
Læs høringssvar fra Katrine D. Rasmusen og Søren B. Andreasen
Indsendt af:
Uwe Jacobs
Dato: 13. juni 2015
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 4
By:
København NV
Postnr.:
2400
Som nærmeste nabo til den skitserede vareindleveringsrute til den planlagte Lidl supermarked fremsender jeg mine bemærkninger/indsigelser til Deres informationsskrivelse af 20. maj 2015 i forbindelse med et byggeprojekt omfattende tilbygning til eksisterende bygning og indretning af dagligvare- og udsalgsbutikker og etablering af flere boliger på eksisterende bygning på Rentemestervej 17. Det planlagte byggeri og dispensationerne giver anledning til følgende: Områdets anvendelse Lokalplan nr. 261 med tillæg nr. 1, vedtaget den 26. januar 2012, giver i område 1 mulighed for etablering af boliger og serviceerhverv, som administration, liberale erhverv og undervisning, samt håndværk og andre virksomheder, der naturligt kan indpasses i området og som højst medfører ubetydelig forurening. Lokalplanen giver ikke mulighed for oprettelse af butikker og detailhandel i område 1. Forvaltningen begrunder dispensationen til at anvende området til butiksformål med henvisning til kommuneplan 2011, som blev vedtaget den 15. december 2011 i Borgerrepræsentationen. Lokalplan nr. 261 med tillæg nr. 1 er vedtaget efter vedtagelsen af den gældende kommuneplan. Hvis forvaltningen ønsker at meddele anvendelse til butiksformål i område 1, er det nødvendigt at tilvejebringe en ny lokalplan eller udarbejde et nyt tillæg til lokalplanen med tilhørende VVM screening, idet den gældende lokalplan ikke tillader anvendelse til butiksformål. Et nyt Lidl supermarkedet vil tilføre området betydeligt trafikforurening, og især de planlagte vareleverancer via en privat vej på nabomatriklen vil udsætte beboerne på Thoravej 4 for betydelige støjgener og dieselos forurening. Efter fremkomsten af den planlagte vareleveringsrute er 4 ud af 8 lejligheder på Thoravej 4 sat til salg eller solgt. Såfremt forvaltningen tillader et endeligt projekt med oprettelse af butikker, vil jeg forelægge sagen for Natur- og Miljøklagenævnet. Tilladelig bebyggelsesprocent på 110 Den gældende lokalplan giver mulighed for bebyggelse på 3 til 4,5 etager. Nærværende projekt tillader 5 hele etager, med en stueetage som har en højde, som svarer til 2 boligetager. Dermed får bebyggelsen en højde svarende til 6 boligetager og vil være den højeste bebyggelse i området. Sammenholdt med den betydelige overskridelse af byggeprocenten, akut mangel på friarealer og et ydre fremtræden som en Potemkin facade, bør det ikke tillades at bygge mere end 4 etager. Såfremt forvaltningen tillader 5 fulde etager i det endelige projekt, vil jeg forelægge sagen for Natur- og Miljøklagenævnet. Friarealer Nærværende projekt lider under akut mangel på friarealer. Der nævnes i informationsskrivelsen, at der er indgået en aftale med naboejendommen om indretning af et internt trafikareal på 900 m2 til opholdsareal, mod at der til gengæld nedlægges et eksisterende friareal på ca. 100 m2 til vendeplads mod Thoravej. Dette er ikke korrekt! På en ekstraordinær generalforsamling den 9. april 2015 er der med kvalificeret flertal af de fremmødte medlemmer af ejerforeningen blevet godkendt en deklaration om vendepladsarealet samt forpligtigelser. Advokat Jens Hessel har udarbejdet et juridisk responsum, som fastslår, at denne deklaration ikke kunne vedtages ved kvalificeret flertal men kun ved enighed og tilslutning af de nærmest berørte beboere. Dermed kan deklarationen ikke tinglyses lovligt. Hvis vi antager, at udkast til deklarationen kunne vedtages af den ekstraordinære generalforsamling den 9. april 2015, så indeholder den nogle ugyldige bestemmelser. Udkast til deklarationen giver Rentemestervejen 17 færdselsret til den private vej Thoravej 4 til 10. Dermed bliver den private vej automatisk til en privat fællesvej i byen og dermed kan vendepladsen ikke oprettes uden vejmyndighedens tilladelse. Det samme gælder for lukningen af ud- og indkørslen til Rentemestervejen og omdannelse af vejarealet til opholdsareal. Lukningen af ud- og indkørslen til Rentemestervej betyder at skraldebilerne må bakke tilbage til Thoravej, det samme gælder flyttebiler og andre leverance køretøjer til beboerne af Thoravej 4 til 10. Dette er en trafiksikkerhedsmæssig meget ringe løsning og til fare for beboerne langs vejen. Desuden er vejarealet en brandvej og kan derfor ikke omdannes til et fiktiv opholdsareal. Hvis 900 m2 vejareal skal omdannes til opholdsareal, vil det få betydning for den grundskat jeg skal betale i fremtiden, og ejeren af Rentemestervej 17 har ikke tilbudt at betale erstatning for dette tab. Deklarationen siger følgende i afsnit 3.2.3: ”Det er herudover aftalt, at når nærværende deklaration er tinglyst uden præjudicerende anmærkninger, så yder ejeren af mat.nr. 1550 Utterslev, København efter påkrav et kontant tilskud på DKK 500.000 til Ejerforeningen Rentemestergården til renovering og forskønnelse af arealet beliggende mellem Rentemestervej og Thoravej, idet Ejerforeningen Rentemestergården dog selv bestemmer, hvilke arbejder der skal udføres. ” Beløbet af de 500.000 DKK skal ejerforeningen Rentemestergården betale selskabsskat af, således at der er kun 382.500 DKK tilbage til at indrette det omtalte vejareal på 900 m2, som skal omdannes til opholdsareal. En arbejdsgruppe under Ejerforeningen Rentemestergårdens bestyrelse har diskuteret anvendelsen af de midler som er stillet til rådighed. Indtil videre ser det ud til, at midlerne ønskes anvendt til moderne cykelparkeringsfaciliteter og ikke til oprettelse af et opholdsareal. De facto foreligger det p.t. ingen aftale imellem Ejerforeningen Rentemestergården og ejeren af Rentemestervej 17 om oprettelse af et friareal på eksisterende vejareal. Dermed er der ikke tilstrækkelig friareal til rådighed til at godkende et projekt med en bebyggelsesprocent på 132. Såfremt forvaltningen tillader et endeligt projekt med akut mangel på friarealer, vil jeg forelægge sagen for Natur- og Miljøklagenævnet. Afsluttende bemærkninger Den planlagte rute ad den private vej Thoravej 4-10 for vareleverancer til det planlagte Lidl supermarked er af flere grunde ganske uhensigtsmæssig. Trafikmængden mangedobles i forhold til den tid Bent Bekker benyttede ejendommen. I indkørslen ved Thoravej 4, som Bent Bekker havde, stod der 2 miljøcontainere, som blev tømt 1-3 gange om måneden, i fremtiden skal der køres 3 daglige vareleverancer ad denne vej. Vareleverancetrafikken vil medføre støjgener og forurening med dieselos. Desuden vil af- og pålæsning kun foretages ved at køretøjerne parkeres delvis i vejarealet, som er en brandvej. Jævnfør Københavns Brandvæsenets vejledning om brandredningsarealer og tilkørselsveje af juli 2013, er parkering og lignende ikke tilladt på tilkørselsveje og brandredningsarealer. I tilfælde af brand og parkerede varebiler hos Lidl, vil en automobilsprøjte og en drejstige ikke kunne passere hjørnet ved Thoravej 4! Se figur 2 i brandvæsenets vejledning. Kørsel fra Rentemestervej er ligeledes ikke muligt, idet projektet vil nedlægge ind- og udkørslen til Rentemestervejen. Desuden er det ikke redegjort hvilke støjgener vareleverancen vil medføre, når køretøjerne lodses og læsses. Jeg er sikker på, at de gældende støjgrænser i skellet til vores ejendom ikke kan overholdes. Bygherrens repræsentant har oplyst, at pallerne skal køres af en åben rampe langs facaden til at komme ned på gulvhøjdeniveau. Jeg er gangbesværet og har en handicap parkeringsplads direkte foran vores elevator med udvendig adgang fra vejen, se vedlagte foto. Projektet vil medføre at min handicap parkeringsplads vil blive inddraget. Jeg kan desværre ikke benytte en parkeringsplads i p-huset eller i p-kælderen under supermarkedet, idet jeg ikke kan gå ned af trapper. Såfremt forvaltningen eller bygherren tilvejebringer en vareleveranceløsning, som ikke inddrager den private vej Thoravej 4-10, men at leverancerne sker via indkørsel fra Rentemestervej over ejendommen Rentemestervej 17 eller via Glasvej, vil jeg være indstillet frafalde mine indsigelser. De bedste hilsner Uwe Jacobs
Læs høringssvar fra Uwe Jacobs
Indsendt af:
A/B Glasvej 20-28/Frederiksborgvej 37-41
Dato: 4. juni 2015
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
C/o Ejendomsadministrationen Andelsbo
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Vedr.: Sagsnr. 483054-001, Rentemestervej 17, Som administrator af A/B Glasvej 20-28/Frederiksborgvej 37-41 skal jeg ifølge aftale med bestyrelsen for andelsboligforeningen hermed fremsende foreningens bemærkninger til Deres informationsskrivelse af 20. maj 2015 i forbindelse med et byggeprojekt omfattende tilbygning til eksisterende bygning og indretning af dagligvare- og udsalgsbutikker og etablering af flere boliger på eksisterende bygning på Glasvej. Det planlagte byggeri og dispensationerne giver anledning til følgende: Den øgede trafik, som forretninger og flere boliger vil medføre på Glasvej og Thorevej vækker bekymring. Glasvej er i forvejen meget trafikeret, og særligt finder andelsboligforeningen det uhensigtsmæssigt, at lastbiltrafikken øges på den ret smalle Glasvej. Dette vil både belaste vejen, forringe oversigtsforhold, trafiksikkerhed og passagemuligheder. Lastbiler og øget trafik vil desuden forringe lokalmiljøet for andelsboligforeningen på grund af øgede støjgener og luftforurening, især da foreningens boliger ligger helt ud til vej/fortov (Glasvej 20-28) Parkeringsproblemerne på Glasvej vil blive mærkbart øget. I dag er der ofte fyldt langs begge vejsider, og de forventede handlende i de nye butikker og supermarked vil fristes til at bruge Glasvej som parkeringsmulighed, som en let løsning, i forhold til parkeringskælder. Nye beboere i bebyggelsen vil endvidere være fristet til at benytte Glasvej i stedet for parkeringskælder. Det skal understreges, at andelsboligforeningen ikke ønsker en parkeringsbegrænsning på Glasvej, da det kun vil flytte problemet videre til andre små sideveje, der også i forvejen er ved at være fyldt. Tabere i parkeringskapløbet vil være andelsboligforeningens beboere, hvilket vil gøre boligerne i foreningen mindre attraktive. Et parkeringshus/-kælder kan teoretisk set være en løsning, men rent faktisk viser det sig, at parkeringshuse ikke er så populære. Parkeringshuset bag ved Bent Bekkers værksted på Glasvej er pt. kun fyldt 1/5, grundet dyr parkeringsafgift. Dette parkeringshus afhjælper således ikke parkeringsproblemerne på vejene, og andelsboligforeningen opfordrer derfor Kommunen til at inddrage betalingen for plads i parkeringshusene i planerne for projektet, således at der sikres brugbare og økonomisk interessante løsninger for kunder. Den nuværende parkering foran Bent Bekkers lokaler burde bevares, således at kunder kan bruge dem. Overordnet giver ikke selve byggeriet anledning til bemærkninger, men det bekymrende er især den øgede mængde butikker og boliger og det deraf stigende behov for parkering og det øgede trafikale pres på Glasvej. Med venlig hilsen ANDELSBO v/ Nina Pagh, adv.
Læs høringssvar fra A/B Glasvej 20-28/Frederiksborgvej 37-41
Indsendt af:
Karina Elkjær Johansen
Dato: 3. juni 2015
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
A/B Løvenborg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. byggeprojekt, Rentemestervej 17 Jeg skriver på vegne af bestyrelsen i A/B Løvenborg (Frederiksborgvej 46-48 og Rentemestervej 24), for at gøre opmærksom på et muligt problem i forbindelse med byggeprojektet. Vi frygter at en dagligvarebutik vil øge mængden af trafik i området og især i krydset Rentemestervej/Frederiksborgvej/Glasvej, som i forvejen er meget trafikeret og kaotisk. Krydset er pt. kun ”reguleret” af et ikke-lysreguleret fodgængerfelt, som slet ikke får bilisterne til at sætte farten ned. Vi opfordrer Teknik- og Miljøforvaltningen til, i forbindelse med dette byggeprojekt, at overveje trafiksaneringen i området omkring krydset Frederiksborgvej/Rentemestervej/Glasvej. Trafiklys, vej-bump, indsnævring af vejen (Frederiksborgvej) med en midterrabat eller lignende, der vil få bilister til at sænke farten, og gøre det mere sikkert for beboerne i området og kunderne til den nye dagligvarebutik. Vi er ligeledes bekymrede for parkeringsmulighederne i området. Om den øgede trafik vil lægge ekstra pres på de i forvejen begrænsede parkeringspladser i området. Der er godt nok en parkeringskælder i byggeprojektet og parkeringspladser på forpladsen til dagligvarebutikken, men er det nok, når også de skal dække en del af Rentemestergaardens inddragede parkeringspladser? På vegne af bestyrelsen i A/B Løvenborg Karina Elkjær Johansen
Læs høringssvar fra Karina Elkjær Johansen