Nedlæggelse af gruppeordningen for specialelever på Sønderbro Skole

Nedlæggelse af gruppeordningen for specialelever på Sønderbro Skole

Høringsfrist:

7. maj 2012
Indsendt af:
Stig Poulsen
Dato: 7. maj 2012
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Stig Poulsen
Indsendt af:
Dorthe Thorbech
Dato: 7. maj 2012
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen for socialpædagoger
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Dorthe Thorbech
Indsendt af:
Louise Lind
Dato: 7. maj 2012
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
skolebestyrelsen på Sønderbro skole
By:
kbh S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Louise Lind
Indsendt af:
Stella Dyrberg (Handicaprådets sekretær)
Dato: 7. maj 2012
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Handicaprådet, Københavns Kommune
By:
København V
Postnr.:
1592
Handicaprådet takker for det tilsendte høringsmateriale og fremsender hermed nedenstående kommentarer i forbindelse med nedlæggelsen af gruppeordningen for specialelever på Sønderbro Skole. Først og fremmest bakker Handicaprådet op om indsatsen for at styrke skoletilbuddene for specialelever, idet der er behov for forbedringer på dette område. Dernæst ønsker Handicaprådet at understrege vigtigheden af, at der i forbindelse med skoleskift sikres en tryg overgang for de pågældende børn, samt at forældrene inddrages mest muligt i denne proces. Herunder er det vigtigt, at disse børn i forbindelse med skoleskiftet ikke mister alle sociale relationer, hvorfor man bør prioritere muligheden for, at eleverne kan fortsætte i tilbud sammen med deres kammerater. I forbindelse med dette spørgsmål har Handicaprådet været i dialog med Landsforeningen for Autisme, København/Frederiksberg Kreds, som ligeledes har modtaget høringsmaterialet. Det står klart, at Handicaprådet og Landsforeningen for Autisme, København/Frederiksberg Kreds deler samme holdning til sagen, hvorfor Handicaprådet ønsker at henvise til Landsforeningen for Autisme, København/Frederiksberg Kreds’ høringssvar for mere uddybende betragtninger. På vegne af Handicaprådet i Københavns Kommune, Mange hilsner Janne Sander Formand for Handicaprådet
Læs høringssvar fra Stella Dyrberg (Handicaprådets sekretær)
Indsendt af:
Personalet i Grp D
Dato: 6. maj 2012
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Personalet i Grp D
Indsendt af:
Martin Kondrup
Dato: 3. maj 2012
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolen i Peter Vedels Gade
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Martin Kondrup
Indsendt af:
Tine Heerup
Dato: 1. maj 2012
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen autismekreds Kbh/Frb
By:
København K
Postnr.:
1057
Til Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune København den 29. april 2012 Tak for muligheden for at komme med kommentarer til Børne- og Ungdomsforvaltningen ang. ”Nedlæggel-se af gruppeordningen for specialelever på Sønderbro Skole”. Landsforeningen Autisme, Kreds København/Frederiksberg finder det positivt, at man søger at tilbyde spe-cialeleverne et veletableret specialskoletilbud, da elevernes nuværende skoletilbud ikke har haft de for-nødne fysiske og indholdsmæssige rammer tilpasset elevernes særlige behov, som det er intentionen, at et sådant skoletilbud skal have. Vi finder det også positivt, at forældrenes individuelle behov og ønsker inddrages i processen, som det er beskrevet, da et skoleskift ikke mindst for vores forældregruppe kan medføre, at deres børn i en kortere eller længere periode reagerer med øgede frustrationer, sorg og bekymringer, samt at forældre til børn med autisme oftest har særlig stor viden om deres eget barns individuelle behov og forudsætninger. I tilknytning til ovennævnte må det anføres, at det er problematisk, at der i sin tid blev etableret et special- skoletilbud, der fra begyndelsen ikke har haft de fornødne ressourcer til at fungere ud fra et velfunderet autismepædagogisk grundlag, og derfor har indeholdt så væsentlige læringsmæssige og autismepædagogi- ske mangler, som at ”gruppeordningen med en kapacitet på kun 13 pladser er sårbar i forhold til at opret- holde et fagligt miljø ligesom det er vanskeligt at håndtere personalefravær optimalt”; samt: ”Bygnings- mæssigt mangler der flere adskilte rum, idet elever med autisme i højere grad end andre har behov for undervisning en-til-en”. Der bør i dette lys opstilles målsætninger for, hvordan overgangen tilrettelægges for eleverne, så de ikke udsættes for mere unødvendig utryghed grundet de nye strukturændringer. Skoleskift er en stor om-væltning for alle børn, men i særlig grad for børn med autisme, der har brug for udpræget forudsigelighed og genkendelighed i strukturer. Endvidere kan elevernes alder på mellem 10 og 13 år betyde, at de kan være særligt sårbare over for skift til nye omgivelser, anderledes strukturer, fremmede børn og voksne. Der skal med andre ord tages stilling til, hvordan der sikres en tryg social og faglig overgang med udgangspunkt i den enkelte elevs behov og forudsætninger. I den sammenhæng bør også indtænkes vigtigheden af, at elever med samme problematikker, behov og forudsætninger så vidt muligt gives mulighed for at følges sammen med deres kammerater gennem 4 år. Børn med autisme har svært ved dels at danne nye relationer og dels ved at kappe bånd til de eksisterende relationer, og det må formodes, at der vil være børn i gruppen, der allerede tidligere har haft skiftet skole-tilbud én eller flere gange i løbet af deres skoleliv, hvorfor forventelige problematikker i forhold til den fo-restående forandringsproces bør minimeres gennem grundig forberedelse, der kan imødekomme, at disse børn ikke udsættes for at miste kammerater endnu en gang - eller pædagogisk personale, de er trygge ved. For nogle børns vedkommende kan relationen til de voksne have større social betydning end deres relation til de jævnaldrende kammerater. At miste den daglige kontakt til det velkendte pædagogiske personale kan resultere i en frustrationsproces med vrede, nedtrykthed og usikkerhed, der kan betyde, at børnene skal genopfinde deres identitet, og det kan gå ud over børnenes overskud til at danne relationer til deres nye jævnaldrende kammerater. Det er derfor positivt, at det nævnes, at løsningen også skal rumme en fleksibi-litet i forhold til det pædagogiske personale, og vi vil opfordre til, at dette aspekt nøje indtænkes i overve-jelserne om, hvordan der sikres en tryg social og faglig overgang. Det samme gælder børnenes eventuelle tilknytning til børn og voksne i de såkaldte normale miljøer, som de jo har været tæt på i løbet af de 4 år. Det må formodes, at der vil være børn, som har lært at omgås og tri-ves med at være tæt på andre børn fra normalområdet – og som muligvis kan føle det som et tilbageslag at skulle væk fra dette område og over i det mere specialiserede. Det foreslås derfor, at der indtænkes mulig-hed for, at det - for de børn det kunne være relevant for - gives mulighed for at deltage i fritidsdelsaktivite-ter på Fabrikken, som de også har været vant til. Afslutningsvis skal vi nævne, at det er positivt at der stilles en langsigtet løsning i udsigt, og at løsningen forventes at træde i kraft allerede næste skoleår, så de berørte børn hurtigst muligt kan få glæde af et sko-letilbud, der kan bidrage stabilt til børnenes videre personlige, sociale og faglige udvikling. Venlig hilsen Tine Heerup, Formand for Landsforeningen Autisme, København/Frederiksberg Kreds. Holbergsgade 15, 2.th. 1057 København K. Tlf. 33 55 83 73
Læs høringssvar fra Tine Heerup
Indsendt af:
Tine Heerup
Dato: 30. april 2012
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Autismeforeningen kreds Kbh/Frb
By:
København K
Postnr.:
1057
Læs høringssvar fra Tine Heerup
Indsendt af:
Thomas Nørregaard
Dato: 10. april 2012
Svarnummer:
1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Som far til en dreng i gruppeordningen er jeg urolig for at han ikke som de fleste andre børn i gruppeordningen ender på skolen i Peter Vedelsgade men i et af de andre skoletilbud, der nævnes i indstillingen. Jeg frygter at han, fordi han ikke bor på Amager, ender i et af de andre skoletilbud måske uden andre eller få af sine nuværende kammerater og uden sine nuværende lærere og pædagoger. Det vil betyde at han risikerer at skulle starte forfra, hvilket han har været nødt til flere gange pga. en tidligere skoleflytning og flere sygemeldte lærere i den nuværende ordning. Denne gang frygter jeg bare, at han skal starte forfra på alle de områder der for ham er med til at skabe tryghed i hverdagen herunder skole, lærere, pædagoger, kammerater og taxaordning Det tager ham hver gang meget lang tid at skulle starte forfra og vi frygter et stort tilbageslag, hvis han skal starte forfra på alle fronter på én gang. Når man læser indstillingen får man det indtryk at barnets adresse har betydning for hvlket skoletilbud der kommer i betragning. Det nævnes at der bor 8 elever på Amager - men hvorfor er det relevant at nævne dette, hvis man ikke overvejer hovedsageligt at flytte disse elever til Peter Vedelsgade og hvorfor forsøger man ikke så vidt muligt at holde eleverne samlet i samme skoletilbud..? Jeg er klar over at eleverne bliver fordelt på flere klasser men alligevel vil kammeraterne stadigvæk være der... Jeg frygter som sagt at vi skal starte forfra igen-igen-igen... Til slut undrer det mig at man ikke sikrer det eksisterende personale i gruppeordningen i en eller anden grad skal følge børnene i deres nye ordning. Jeg er med på alle alle ikke kan følge med - men det vil være en stor fordel for børnene hvis der var bare en enkelt voksen der kender barnet og kunne følge det i den nye ordning. Med venlig hilsen "Den bekymrede forældre"
Læs høringssvar fra Thomas Nørregaard