Virksomhed / Organisation :
Blågård Skole
Høringssvar fra skolebestyrelsen på Blågård Skole vedrørende Københavnermodellen- BUF’s integrationsindsats.
Til Børne- og Ungdomsforvaltningen i København
Høringssvar vedrørende Københavnermodel for integration
Skolebestyrelsen ved Blågård Skole støtter målet - at skabe en bedre etnisk og social fordeling af elever på de københavnske folkeskoler og at der nu sker en revidering af københavnermodellen for integration.
Vi støtter, at fordelingen af elever i fremtiden tager udgangspunkt i viden om barnets sproglige forudsætninger i stedet for, som nu, barnets etnicitet og formodninger om barnets sproglige forudsætninger.
Vi støtter, at sprogindsatsen i børnehaverne intensiveret, og det er i den forbindelse meget vigtigt, at den viden, som skabes om det enkelte barns sprogudvikling og den samlede udvikling kommer de modtagende skoler til gode, så sammenhængen mellem børnehavernes indsats og skolernes indsats forbedres.
Vi støtter, at fordelingsinitiativerne gælder både skolestartere og skoleskiftere.
Vi har følgende kritiske kommentarer:
- Vi er i tvivl, om det nye rådgivningscenter vil blive stærkt nok kompetencemæssigt og personalemæssigt til den omfattende opgave, det skal varetage. Vi mener at rådgivningscenteret i opbygningsfasen skal prioritere skolestartere og at indsatsen i første omgang fokuseres i de skoledistrikter, hvor den afgivende skole har et aktuelt potentiale for at ændre elevsammensætning i sampil med tildelingen af Københavnermodelspladser på andre skoler.
- Det skal sikres at modtageskolerne er parate til og indstillede på at påtage sig opgaven, så de ”nye” børn og deres forældre, føler sig velkomne og inkluderet.
- Fra 24 til 21 optagelsesreglen: Vi mener, at det er helt afgørende, at de meget søgte skoler ikke må overbooke og derfor er 21 reglen rigtig, men vi henleder opmærksomheden på, at alle skoler skal være økonomisk bæredygtige.
Med venlig hilsen
Mette Kirk
Formand for skolebestyrelsen på Blågård Skole