Høring om kvalitetsstandarden Hjælp i Hverdagen 2025 om serviceydelser i Socialforvaltningens hjemmepleje

Borgerrepræsentationen skal én gang årligt godkende en borgerrettet kvalitetsstandard for serviceydelser.

Høringstype

Andet

Område

Hele byen

Tidsperiode for høringen

23. september 2024 til 18. oktober 2024

Indsendelsesfrist for høringssvar

18. oktober 2024
Skriv høringssvar

Serviceydelserne er efter servicelovens §§ 83, 83a og 86 om personlig og praktisk hjælp, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning.

Formålet med Kvalitetsstandarden Hjælp i Hverdagen 2025

I Kvalitetsstandarden Hjælp i Hverdagen 2025 kan du læse om de tilbud, der er til rådighed for borgere i Københavns Kommune, der oplever fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, som gør det vanskeligt at klare daglige opgaver. Målgruppen er primært borgere i aldersgruppen 18 til 65 år. Kvalitetsstandarden indeholder også en tilbudssektion, der præsenterer relevante ydelser for borgere, der modtager personlig og/eller praktisk hjælp via Socialforvaltningens hjemmepleje. Hver tilbudsbeskrivelse indeholder information om formålet og indholdet af ydelsen samt hvor borger kan rette henvendelse.

Digital publicering

For at sikre en mere tilgængelig og tidssvarende løsning har Socialudvalget den 26. april 2023 vedtaget, at Kvalitetsstandarden Hjælp i Hverdagen fra 2024 kun skal udgives digitalt. Som hidtil bliver den digitale udgave af kvalitetsstandarden suppleret med en fysisk pixiudgave, som borger introduceres til ved opstartsmøder. Pixiudgaven er sidst revideret og publiceret i 2022, og sker hvert 4. år, medmindre den årlige revidering af indholdet af kvalitetsstandarden giver anledning til indholdsmæssige ændringer i pixiudgaven. I år ændres pixiudgaven blandt andet på grund af opdaterede adresser, telefonnumre og hjemmesideadresser.

Væsentlige ændringer

De afsnit, hvor der er foretaget væsentlige ændringer, er markeret turkis, mens slettet tekst er markeret med rød. Væsentlige ændringer omfatter tilføjelser, fjernelser, præciseringer og omformuleringer af afsnit. Mindre redaktionelle justeringer fremgår ikke. I år har den interne høring bl.a. givet anledning til, at den rehabiliterende tilgang til hjælp og støtte er præciseret, afsnit om ekstra årlig rengøring er fjernet og der er tilføjet et afsnit om muligheden for at søge hjælp ved hastigt fremadskridende sygdomme.

Send dit høringssvar

Høringssvar sendes pr. mail senest d. 18. oktober 2024 til
Mie Madsen
Faglig konsulent i Borgercenter Voksne 
E-mail:  FV2Z@kk.dk

Kontakt