Høring af Ældre i København 2025

Høring af Københavns Kommunes kvalitetsstandard, Ældre i København 2025 med fokus på læsevenlighed, forståelse og anvendelse.

Høringstype

Andet

Område

Hele byen

Tidsperiode for høringen

23. september 2024 til 18. oktober 2024

Indsendelsesfrist for høringssvar

18. oktober 2024
Skriv høringssvar

Høringen giver jer mulighed for at komme med eventuelle bemærkninger til beskrivelserne af tilbuddene, særligt med fokus på læsevenlighed, forståelse og anvendelse.

Baggrund for kvalitetsstandarderne

Borgerrepræsentationen skal én gang årligt godkende en borgerrettet kvalitetsstandard for serviceydelser efter servicelovens §§ 83, 83a og 86 om personlig og praktisk hjælp, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning.

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har på den baggrund udarbejdet høringsudgave af vedlagte kvalitetsstandard.

Ændringer fra foregående år

Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard Ældre i København 2025 beskriver Københavns Kommunes forskellige muligheder for og tilbud om hjælp og støtte til ældre borgere over 65 år. Beskrivelsen af de enkelte tilbud suppleres med henvisninger til uddybende information, kontaktoplysninger og evt. pris.

I Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard Ældre i København 2025 er der, udover en række mindre redaktionelle opdateringer, korrektioner og sproglige præciseringer foretaget følgende indholdsmæssige ændringer:

  • Under overskriften ’Kontakt’ tilføjes information om Etnisk ressourceteam (side 7).
  • Under overskriften ’Forebyggelse’ er der indsat ny mulighed for borgere i KK omkring hjemmetræning via platformen Helpii (side 14).
  • Under overskriften ’Forebyggelse’ er der indsat nyt tilbud til alle københavnere, som ønsker at skære ned på sit alkoholforbrug (side 20)
  • Under overskriften ’Demens’ erstatter plejecenter Hørgården Højdevang Sogn som midlertidig aflastningsplads (side 35).
  • Under overskriften ’Hjælpemidler og transport’ afsnit vedr. ’Personlige hjælpemidler til ældre’ er det præciseret, at det kun er borgere, der får bevilget personlige hjælpemidler via kommunens aftaleleverandør, der ikke skal betale noget. Vælger borger anden leverandør, afholder borger udgifterne selv (side 49).
  • Anvendelse af begrebet ’hjælp til...’ erstattes af ’støtte til…’ for at tydeliggøre det rehabiliterende sigte. Blandt andet erstattes afsnittet Hjælp i hjemmet således af ny titel, Støtte i hjemmet (side 54).
  • Under overskriften ’Støtte i hjemmet’ er der indledningsvis indsat orientering omkring opstartsblok (side 54).
  • Under overskriften ’Støtte i hjemmet’ er mulighed for ekstra årlig rengøring fjernet (side 54).
  • Under overskriften ’Støtte i hjemmet’, afsnit vedr. ’Træning ved hjælper’ er det præciseret, at tilbuddet er til borgere, der får hjemmepleje OG som ikke kan deltage i træning på fx et aktivitetscenter eller i foreningslivet (side 58).
  • Skærpelse af tekst vedr. hjemmet som Arbejdsplads, så arbejdsmiljøregler sikres (side 62 og 83).
  • Under overskriften ’Støtte i hjemmet’, afsnit vedr. ’Frit valg af leverandør til hjemmepleje’ er der tilføjet ny leverandør af indsatserne, Praktisk støtte og Personlig pleje (Svanepleje), så der nu er to private leverandører af indsatserne. Der er dertil indsat ny leverandør af madservice (Sæsonens madleverandør), så der nu er to private leverandører af madservice (side 63).
  • Under overskriften ’Indkøb og madtilbud’, afsnit vedr. ’Indkøbsordning’ er det skærpet, at man ikke kan blive visiteret til indkøbsordning, hvis man selv kan bestille sine varer på nettet (side 65).
  • Under overskriften ’Indkøb og madtilbud’, afsnit vedr. ’Madklippekort’ er listen over forretninger på ordningen reduceret, så der nu kun er én leverandør af madklippekort tilbage, da den anden er lukket permanent (side 67).
  • Under overskriften ’Indkøb og madtilbud’, afsnit vedr. ’Spisetilbud’ er der fra næste år to spisetilbud færre end i år (10 i alt fra 2025) (side 68).
  • Under overskriften ’Midlertidige døgnophold’ er der indsat ny indgangsside for ’Neurologisk rehabiliteringsophold’ (side 78).
  • Under overskriften ’Bolig’, afsnit vedr. ’Plejehjem’ fremgår nu ti profilplejehjem, da nyt profilplejehjem for vild og mangfoldig natur (Bomi-parken) er tilføjet (side 83).
  • Under overskriften ‘Særligt for pårørende’ er der tilføjet beskrivelse af ny hjemmeside, som samler alle tilbud om støtte til pårørende (side 93).
  • Under overskriften ‘Særligt for pårørende’, er afsnit vedr. temaeftermiddage taget ud. Pårørendevejlederne har ikke kunnet tiltrække nok deltagere. Temaeftermiddage planlægges fremover i stedet ad hoc, når der er tilstrækkelig interesse (side 93).

Alle ovenstående rettelser er markeret med grønt i høringsudgaven. Det er yderligere markeret med gult, hvor der vil ske øvrige tilpasninger – herunder priser og takster, som først foreligger senere på året. Det samlede materiale gennemlæses mhp. sproglig kvalitetssikring forud for udvalgsbehandlingen.

Høringsudgaven er et udtræk af teksten fra hjemmesiden, aeldre.kk.dk, som siden 2023 har udgjort Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard. I kan gå ind på hjemmesiden og se den grafiske opsætning.

Send dit høringssvar

Høringssvar sendes pr. mail senest d. 18. oktober 2024 til Ditte Frimodt Lauritzen, CQ3P@kk.dk.

Kontakt