Høringssvar vedrørende Restaurations- og nattelivsplan

Oprettet: 31. maj 2017
Svarnummer:
29

Indsendt af

Maria Girsel

Postnr.

1112

By

København K

Høringssvar

Er København virkelig i en ”positiv udvikling”, sådan som Københavns Kommune beskriver det? Hvis Københavns Kommune i stedet for at lægge tallene for stigningen i antallet af restaurationer og barer til grund for sin vurdering valgte at se på 1) Stigningen i antallet af klager over larm fra barer, restauranter, arrangementer mm. 2) Kommunens fuldstændigt manglende evne til at styre det monster af et natteliv, den selv har sluppet løs 3) Den stigende vold i København og det faktum, at byen nu er blevet så farlig, at selv beboere, der er vokset op herinde, ikke længere tør bevæge sig uden for deres dør, før butikkerne i området begynder at åbne – at selv store børn i byen ikke længere trygt kan gå alene til skole om morgenen, og at frisører mm. i byen bliver nødt til at rulle deres gitre for, hvis de har kunder tidligt om morgenen, etc., etc. 4) Det faktum, at København nu sandsynligvis befinder sig som nr. 1 på listen over Europas mest svinske byer – primært grundet det svineri, som byens nattelivsgæster efterlader til beboerne og den, der arbejder herinde Ja, så ville Københavns Kommune nok påbegynde sin nattelivsplan lidt anderledes. Den burde nemlig påbegyndes med noget, der minder om ”en brat opbremsning!”. Byen er ved at drukne i generne forbundet med nattelivet, og dette skyldes primært Københavns Kommunes laissez faire-holdning, som gør, at der i årevis ikke er blevet ført opsyn eller skredet ind over for noget som helst. Alle ved, at i København kan man gøre, som man vil. Det koster ikke restaurationerne noget som helst, og det koster ikke horderne af de hærgende besøgende i byen noget som helst (folk, der selv bor i byen, tager som udgangspunkt vare på den og er ikke dem, der er med til at smadre den). Men det koster alle os andre noget – det koster vores helbred, det koster vores nattesøvn, det koster vores fysiske sikkerhed, det koster vores retssikkerhed, og det koster vores tiltro til dem, der burde tage vare på os og på byen – nemlig politikerne. I sidste ende koster det også direkte menneskeliv, for den holdning, Københavns Kommune selv har skabt - at det er tilladt at opføre sig fuldstændig, som man vil, uden nogen form for konsekvens -, betyder, at overfald og vold er dagligdagskost i byen. Københavns Kommune har selv skabt holdningen om, at man ikke skal tage hensyn til andre, og at ingen er underlagt nogen form for regler. Den hensynsløse færden på vandscooter i havnen, som kostede to unge kvinder livet, er blot et eksempel på den hensynsløshed, som Københavns Kommune har åbnet for i København, alene fordi de ønsker ”gang i byen”/ ”en by med kant”. Og de eneste i København, det indtil videre ikke har været omkostningsfrit for, er politikerne på Københavns Rådhus og restaurations- og barejerne. Det er alle os andre, der lider under det. Alle os, der ved, hvordan man opfører sig, når man bor i en storby og bor tæt sammen, alle os, der tager hensyn til andre og tager vare på byen. Hvis politikerne reelt ønsker at hive København om af den sump, de grundet den sløsede holdning til nattelivet har omdannet byen til, skal der omgående iværksættes følgende: • Der skal føres løbende tilsyn med samtlige natbevillinger • Københavns Kommunes medarbejdere skal sørge for, at reglerne bliver håndhævet • Der skal være en direkte konsekvens af ikke at overholde betingelserne i bevillingen og af at krænke miljøkravene • En bevilling skal kunne inddrages, så snart det viser sig, at en beværtning ikke overholder betingelserne i bevillingen og miljøkravene • Beværtningerne skal gøres ansvarlige for menneskemængden, der 1) står i kø uden for det pågældende sted, 2) kommer ud fra det pågældende sted og ikke går videre med det samme, 3) tager drikkevarer med ud fra det pågældende sted og indtager disse udenfor • En 05-bevilling skal betyde, at stedet skal lukke kl. 05, ikke at der må holdes åbent 24 timer i døgnet • Steder som 7-Eleven og Døgnnetto, som sælger alkoholiske drikke hele døgnet, skal underlægges de samme krav som beværtninger og skal have frataget deres bevilling, hvis de sælger til synligt berusede personer eller til unge under 18, eller hvis mennesker forsamles uden for deres butikker. • Der skal sættes en stopper for cykeltaxaer med musik • Der skal sættes en stopper for partybusserne • Der skal sættes en stopper for de cykelbarerne (Beerbikes mm.) For at tøjle de onder, Københavns Kommune selv har åbnet for gennem de seneste ca. 8 år, er det nødvendigt med en kæmpe indsats fra kommunens side. Denne opnås bedst i form af en massiv tilstedeværelse i nattelivet fra f.eks. støjvagtpatruljen. Denne skal i så fald udvides, og den skal kunne kontaktes hele natten, ikke kun til kl. 03. Vigtigst af alt skal den udstyres med helt konkrete, håndgribelige beføjelser, som den kan benytte sig af, så snart det konstateres, at der er overskridelser af det tilladte, hvorend i nattelivet det måtte være. De skal kunne lukke ned for den uhensigtsmæssige fest med det samme, hvad enten den kommer fra en beværtning, fra et af kommunen tilladt arrangement eller fra en såkaldt ”piratfest”. Så længe Københavns Politi grundet manglende ressourcer ikke har mulighed for at føre opsyn med nattelivet og at skride ind der, hvor det er nødvendigt, er det Københavns Kommunes ansvar at sørge for, at de gener og overskridelser af miljøbeskyttelsesloven, de selv har været med til at skabe, bliver bragt til ophør.