Høringssvar vedrørende Fremtidens Nordre Frihavnsgade

Oprettet: 8. marts 2015
Svarnummer:
4

Indsendt af

Linda Christensen

Postnr.

2100

By

Kbh Ø

Høringssvar

Det er rigtig dejligt, at politikerne på Rådhuset har besluttet at se på Ndr. Frihavnsgade. Der er virkelig brug for en forbedring af det nuværende trafikkaos. Gadens største problem er efter min mening blandingen af cyklister, biler og busser på den smalle kørebane. Som ansvarlig bilist er man bange for at overhale cyklisterne, når der kommer modkørende biler. Hastigheden holdes derfor på lange stræk under 15 km/t. Og som cyklist er man bange for overhalende biler og busser og samtidig er det ikke rart at komme for tæt på dørene på de parkerede biler. Man bør derfor tage konsekvensen og erkende, at biler og busser skal færdes på cyklisternes betingelser. Lav gaden til en cykelgade eller en slags cykelsti, hvor cyklerne kan færdes i hele kørebanens bredde. Biler og busser skal fortsat kunne køre i gaden i begge retninger, men kun hvis de holder sig bag cyklerne og følger deres hastighed. I München (i Tyskland) har man indført sådanne cykelgader. Der findes også et par stykker i Danmark, f.eks. Vestergade i Indre By. De skiltes med et blåt skilt med en cykel, hvorover der står 'Cykelgade' og nedenunder 'Kørsel tilladt' (undertavle E47). For at understrege den sænkede hastighed kunne kørebanen smalnes ind 2-3 steder, så to biler ikke kan mødes og derfor må holde tilbage for modkørende biler og cyklister. Det kunne f.eks. være ved Melchiors Plads og ud for skolen. Personligt synes jeg også, at fortovene er for smalle. Miljøet i gaden ville blive væsentligt forbedret, hvis halvdelen af parkeringen nedlægges og fortovene udvides. Gerne lidt på skift mellem den nordlige og den sydlige side, så der blev plads til lidt udeservering ved alle de hyggelige cafeer i gaden. Hvis det er et problem at nedlægge P-pladser kunne man jo lave skråparkering i den østlige ende efter Strandboulevaden, der i dag er en ren boliggade. Det ville yderligere understrege den lave hastighed. Dette gadestykke kunne også ensrettes mod stationen, da der ikke kører bus fra stationen på dette gadestykke (selvfølgelig ikke ensretning for cyklister, det skal også være cykelgade på dette stykke). Med venlig hilsen Linda Christensen