Høringssvar vedrørende Sprog og integration

Oprettet: 28. august 2014
Svarnummer:
15

Indsendt af

Pia Lund Bakke

Virksomhed / organisation

Klynge VAL1

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Valby d. 25. august 2014 Høringssvar vedr. Sprog og integration Klynge VAL1s forældrebestyrelse og ledelsesteam. Vi har i VAL1 behandlet høringen på ledelsesteammøde den 14/8 og på forældrebestyrelsesmødet den 21/8. Generelt stiller vi os positivt til indstillingen som vi finder gennemarbejdet og godt i tråd med vores eksisterende praksis. Vi har dog følgende bemærkninger til anbefalingerne: Krav til skoler og institutioner om brug af metoder og redskaber til at styrke vidensbaserede indsatser. Vi finder brug af systematisk anvendelse af metode på baggrund af evidens vigtig, men en bestemt metode institutionerne skal anvende er ikke forenelige med praksis og ønske om mangfoldige institutioner. Vi ønsker der er frihed til at vælge den metode der passer til brugergruppe, område samt praksis det enkelte sted jf. pejlemærkerne på institutionsområdet. Indsatsen kunne være oprettelse af metode og inspirations værksteder lokalt forankret, hvor der også kunne foregå kompetenceudvikling. Ressourceteam og sprogkonsulenten kan ligeledes have en funktion i forhold til arbejdet med metode og evidens. Styrket vidensoverdragelse Vidensoverdragelse er særdeles vigtig og vi har gennem flere år (på forskellige skemaer systematisk vidensoverdraget), uden det har haft den ønskede effekt. At gøre den skriftlige vidensoverdragelse elektronisk skaber ikke en bedre kvalitet i overdragelsen. At overdragelsen gøres digital tror vi ikke optimerer, men derimod dialog i forbindelse med overdragelse, så vi finder det er nødvendigt at afsætte ressourcer til overdragelsesmøder mellem institutioner og skoler evt. med forældrenes deltagelse. Samtidigt er det nødvendigt med kompetenceudvikling i fht., hvad den kvalificerede og brugbare overdragelse indeholder. Feedback fra modtagerinstitution vil være et godt initiativ, da der så kan rettes op på evt. misforståelser eller mangler samt afgivende institution får erfaring med om praksis har haft den tiltænkte effekt. Det bedst kvalificerede personale til de mest udfordrede institutioner. Vi mener ikke man nødvendigvis får det bedst kvalificerede personale ved hjælp af mere løn, vi tror der er større tiltrækning af kvalificeret personale ved bedre vilkår i den daglige praksis, eks. mindre børnegrupper, mere tid til det enkelte barn, hurtig sagsbehandling på tværs af forvaltninger og adgang til eks socialrådgivere og andre fag personer omkring udsatte familier. Således at arbejdet med det enkelte barn og dets udfordringer, bliver med fokus på alle barnets forhold, og personalet oplever at gøre en forskel i deres arbejde. Udvidet forældresamarbejde er vigtigt og kræver flere ressourcer eller mindre børnegrupper og ikke mere i løn. Særligt gode vilkår til at kunne arbejde pædagogisk kan fastholde og rekruttere til belastede områder. Det vil dog være en rigtig god ide at nedsætte et korps af task-force pædagoger med særlige kompetencer,( noget lignende støttepædagog korpset, gerne forankret i støttekorpset) som kan rykke ud i belastede institutioner i en periode for at rette op på den faglige kvalitet, samt have en funktion som mentor i perioder. En mentorordning mellem institutioner med særlig høj grad af faglighed kunne også være en mulighed for at understøtte institutioner med faglige udfordringer. Udvidet rådgivning af forældre i understøttelse af deres børns læring. Rådgivningsteam skal være praksis nære, ressourceteamet kunne bruges som rådgivningsteam. Det er ofte relationen og trygheden der er afgørende for den gode dialog og effekten af den ønskede rådgivning. Ansatte der arbejder i lokalområdet har ofte høj grad af troværdighed i belastede områder og denne kan med fordel benyttes i kontakten med familierne. Fordelingstiltag – dagtilbud og skole. Bedst mulig fordeling af børn i byens institutioner kunne det undersøges om det ville have en effekt at der var indskrivning i en klynge frem for enhederne som i dag, evt. lave et pilotforsøg i en enkelt klynge. Godt tiltag at ligge 15 timers tilbud i 0-6 års institutionerne frem for i de formiddags tomme fritidsinstitutioner. Til slut er det vigtigt for os at gøre opmærksom på at løbende og tilgængelig kompetenceudvikling indenfor både pædagogik, sprog og ledelse er afgørende for at have højt fagligt kvalificerede institutioner. På vegne af ledelsesteamet og forældrebestyrelsen i VAL1 Pia Lund Bakke, klyngeleder VAL1