Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 12. september 2013
Svarnummer:
89

Indsendt af

Anette og Poul Friis

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Som beboere i Øresund Strandpark vil vi i lighed med mange andre høringssvar udtrykke vores utilfredshed med, at man ændrer lokalplanen, så den nye bebyggelse vil få en helt anden karakter. Vi har købt lejlighed i tillid til, at en udvidelse ville ske med boligblokke i samme højde i forlængelse af de eksisterende. Den nye bebyggelse ønsker "mest mulig sol til de enkelte lejligheder og byrum". Det vil i sandhed blive på bekostning af det eksisterende byggeri i Øresund Strandpark. Man påtænker et op til 32 m højt byggeri i nord-syd gående retning meget tæt på eksisterende boligblokke. Ser man på skyggediagrammerne, så er 22. september kl. 15 brugt som "værste" eksempel. Det ville have været klædeligt, om man havde lavet eksempler fra vinterhalvåret samt om aftenen for hver måned i sommerhalvåret, hvor beboerne ofte sidder ude på altanen og nyder solen. Dette vil samtidig være en stor hjælp for beslutningstagerne, som skal godkende det nye byggeri. De høje bygninger vil også genere beboerne i den nye bebyggelse. For mange vil solen om vinteren først være synlig på himlen langt op ad dagen. Udsigt til vand er en stor herlighedsværdi for mange mennesker. På borgermødet gav arkitekten fra Henning Larsen Architects udtryk for, at Øresund Strandparks "stokkebebyggelse" ikke var særlig attraktiv som boligmiljø. Vi vil gerne give udtryk for, at vi er yderst tilfredse med vores bebyggelses udformning med udsigt til vand fra både sydvendt og nordvendt altan fra alle lejligheder fra 1. sal og opad. Det undrer os derfor, hvis beboerne i den nye bebyggelse skulle blive tilfredse med at bo i de moderne gårdmiljøer bag den massive bebyggelse i nord-syd gående retning, når de nu bor så tæt på vandet. Derfor denne opfordring: Tillad ikke så høje bygninger og vend dem i øst-vestlig retning, så flest muligt får udsigt til vand. At tillade en bebyggelsesprocent op til 140 er efter vores mening en alt for stor stigning. Det vil unægtelig gå ud over det boligmiljø, som man forsøger at beskrive i så positive vendinger. Vi vil gerne henvise til bebyggelsen i Ørestaden omkring Fields som skrækeksempel på høj bebyggelsesprocent. Hvor der nu er Alfa-Romeo værksted på Lergravsvej vil man tillade en 14 m høj bygning. Den vil tage udsigten fra boligerne Lergravsvej 46-58, som ellers er bygget med altaner og store vinduer vendt mod Øresund. En parkeringsplads pr. 150 m2 bolig er for lidt. Man ønsker børnefamilier i den nye bebyggelse. Mange familier kan ikke klare hverdagen uden mindst én bil, og alle transportbehov kan ikke dækkes af metroen i kombination med en cykel. "Støj og vibrationer fra metroen giver ingen gener for de kommende bebyggelser". Denne bemærkning opfattes som værende lige lovlig frisk. Støjfølsomhed er noget individuelt, men op mod 24 tog i timen rundt i svinget foran bebyggelsen kan sikkert godt høres på en del altaner. Man kan forudse mindre salgspriser for lejlighederne i Øresund Strandpark og dermed mindre ejendomsvurderinger, såfremt Københavns Kommune godkender den nye lokalplan med tilhørende byggeprojekt. Det gælder i særdeleshed for de lejligheder, der ligger tæt på det høje byggeri i nord-syd gående retning. Vi er ikke jurister, men mon ikke Københavns Kommune vil pådrage sig et erstatningsansvar? Anette og Poul Friis Øresund Parkvej 1