Høringssvar vedrørende Konkretisering af Skybrudsplan Østerbro

Oprettet: 25. august 2013
Svarnummer:
5

Indsendt af

Hasse Fich

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Principperne i planen er vældig gode. Jeg håber de får politisk opbakning og ikke bliver udvandet af for mange kompromisser. Men jeg har kælderlejlighed på Østbanegade 41, på et sted som vistnok er gået i glemmebogen. Det er lige for foden af en bakke, hvor skybrudsvand kommer fossende ned fra Østerport Station. Derefter skal vandet så fordele sig ud på den flade del af Østbanegade. Jeg er bange for, hvad der sker ved foden af sådan en bakke. Jeg vil gætte på, at der sker en opstemning, så vi måske får 20-30 cm vand, i situationer hvor andre dele af gaden kun får de "tilladte" 10 cm. Det kan tage mange minutter, før vandet fordeler sig ud over den flade strækning af vejen. I mellemtiden kan vores kælder blive oversvømmet, som det skete i 2011. Det anbefalede værn på 10 cm højde vil måske vise sig at være helt utilstrækkeligt, på grund af vores specielle beliggenhed. Der er altså behov for en modellering af vores præcise situation ved foden af en stor bakke. Hvor meget opstemning kan der risikeres? Hvor længe? Kommer der også bølger og turbulens? Vil en 10 cm. barriere give lige så god beskyttelse hos os, som andre steder i byen? Eller betyder vores placering, at der skal mere vidtgående foranstaltninger til? Jeg vil gætte på, at sådan en modellering vil vise et behov for supplerende foranstaltninger netop i vores del af Østbanegade. En mulighed kunne fx. være at der blev tilføjet et vandfang ved foden af vores bakke, således at vi slap for en opstemning af vand. I stedet kunne vores vand føres i et siderør eller en kanal over til Strandboulevarden, hvor det kunne opfanges i det store planlagte rørsystem. Men det kræver altså ekstra anlægsarbejder, ud over hvad der i øjeblikket indgår i skybrudsplanen. Min opfordring vil derfor være, at der igangsættes et detaljeret modelleringsarbejde, som omfatter særligt følsomme punkter, såsom fx vores beliggenhed. Kun på den måde kan det sikres, at 10 cm kriteriet virkelig bliver implementeret alle steder, og ikke blot som en slags gennemsnit. En detaljeret modellering er nødvendigt for at få fuld klarhed over, hvor planen evt. har nogle svage punkter. Jeg vedlægger et notat som vi udarbejdede i 2012, med opsamling af vores lokale erfaringer. Jeg har markeret de mest relevante passager med gul fremhævning. Venlig hilsen Hasse Fich

Materiale: