Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Bro ved Vester Voldgade - lokalplan nr. 537
Oprettet:
1. februar 2016
Svarnummer:
10
Indsendt af
Christianshavns Lokaludvalg
Virksomhed / organisation
Christianshavns Lokaludvalg
Postnr.
1466
By
København K
Høringssvar
Teknik- og Miljøforvaltningen har med svarfrist den 4. februar 2016 sendt lokalplanforslaget "Bro ved Vester Voldgade" i offentlig høring.
Borgerdialog
Christianshavns Lokaludvalg har ikke haft borgerdialog om lokalplanforslaget, da det er i offentlig høring på bliv hørt-portalen.
Lokaludvalget stod for en borgerdialog i januar 2015 på lokaludvalgets hjemmeside og facebookside om rammerne for lokalplanen, og desuden var Lokaludvalget medvært på
et borgermøde i juni 2015 om følgeanlæggene til broen.
Lokaludvalgsformand Poul Cohrt deltog i Realdanias orienteringsmøde den 13. januar 2016, hvor der var en meget positiv respons over den flot designede bro med det kurvede forløb mellem Vester Voldgade og Langebrogade, men hvor kommunen blev opfordret til at sikre et godt trafikforløb ved brofæstet samt forud for broens åbning at foretage de nødvendige tilpasninger af vejene til og fra den ny bro.
Lokaludvalgets holdning
Med broen bliver skabt endnu en forbindelseslinje for cyklister og fodgængere på tværs af havneløbet, som vil give mulighed for at kunne bevæge sig uden nærkontakt med biltrafikken på Langebro. Der er valgt et teknisk flot brodesign med et kurvet forløb, som vil give brugerne en god oplevelse.
Om det foreliggende lokalplanforslag:
Arealet omkring brofæstet i på Christianshavns-siden bør indrettes på en måde, så der - bedre end ved Bryggebroen - sikres en god og tryg adgang til og fra broen. Belysningen skal udformes på en måde, så færdslen er tryg og sikker også i aften- og nattetimerne.
Der savnes en nærmere beskrivelse af arealerne omkring brofæstet og trafikflowet.
I lokalplanen bør man oplyse eksplicit om broåbningspolitikken for denne bro. I lokalplanforslaget nævnes kun, at den følger broåbningspolitikken for Langebro – uden oplysning om, hvad det indebærer.
Om trafikudvikling, som beskrevet i den underliggende miljøvurdering:
Heri fremhæves, at broen for cyklister og fodgængere vil kunne udgøre et rekreativt alternativ til Langebro, og at den er med til at sikre adgangen til sammenhængende promenader langs havneløbet. Det understreges, at promenadernes belægning skal være egnet til forskellige former for bevægelse.
Broen skal ses i sammenhæng med den øvrige trafik på og gennem Christianshavn. Lokaludvalget har tidligere skrevet til forvaltningen om vigtigheden af at tilpasse vejene til og fra broen til den fremtidige trafik. Disse tilpasninger bør gennemføres inden broen tages i brug i 2018.
Lokaludvalget ønsker som bekendt, at ensretningen for cyklister på Prinsessegade mellem Christianshavns Voldgade og Torvegade ophæves, så cyklisterne kan køre denne vej ud til Torvegade i stedet for ad Langebrogade og Overgaden oven Vandet, som er en dårligere rute for cyklisterne, fordi der er brosten hele vejen. Og vi vil gentage ønsket om, at Prinsessegade syd for Torvegade - efter hollandsk mønster - omlægges til et shared space-gaderum med plads til folkeliv, og hvor hastigheden skal indrettes efter de bløde trafikanter med særlig hensyntagen til fodgængerne.
Brostenene på Christianshavns Voldgade, i Søndervoldstræde og i Sofiegade mellem Dronningensgade og Overgaden oven Vandet bør lægges om og saves flade, så de er til at cykle på. I dag er der mange cyklister, der vælger at cykle på fortovet for at undgå brostenene. Der er allerede nu en betydelig trafik af cyklister og gående fra Langebrogade via Cirkelbroen og under Knippelsbro og forbi Udenrigsministeriet ved Asiatisk Plads til Strandgade, hvorfor brosten under broen ligeledes skal gøres mere cykelegnede, som det er sket andre steder i byen.
Den ny bro og trafikken langs havnen vil fortrinsvis skulle anvendes af rekreative cyklister eller de mere langsomme pendlercyklister. Det er derfor vigtigt, at der sideløbende arbejdes på, at gøre det attraktivt for hurtigkørende cyklister kan tage Københavnerruten over Langebro eller ruten ad Torvegade over Knippelsbro, som med mere end 43.000 cyklister dagligt er den mest cykeltrafikerede strækning i København. Lokaludvalget skal opfordre til, at arbejdet med Køberhavnerruten og med Torvegade korridoren fremskyndes.
Udover de nævnte tilpasninger bør udviklingen følges, og der bør udarbejdes en analyse af, hvordan cykeltrafikstrømmene vil være på Christianshavn, når broen og de øvrige planlagte broer i bydelen er etableret.
Endelig bemærkes, at der er behov for skiltning ved broen, som viser cykelafstanden til forskellige destinationer; f. eks. hvor langt er der til Københavns Universitet i Njalsgade, hvis du benytter broen.
Med venlig hilsen
Poul Cohrt,
formand