Oprettet: 1. februar 2016
Svarnummer:
8

Indsendt af

Den Classenske Legatskole

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen

Postnr.

1552 V

By

Kbh V

Høringssvar

Som skolebestyrelse på Den Classenske Legatskole i Vester Voldgade synes vi grundlæggende, at det er spændende med den nye cykelbro over havnen, som alternativ til Langebro. Den vil blive et vigtigt bindeled til skolen. For de af skolens elever der kommer cyklende fra Amager, bliver det et stort fremskridt. Vi er også lidt bekymrede. Det opgives i høringsmaterialet, at man estimerer at op til 9000 krydsende cyklister på broen dagligt. Hvor mange af dem der vil fortsætte ad/komme fra Vester Voldgade kan vi ikke finde tal for. Men nok en betragtelig del. Vores bekymring er, om den forøgede cykeltrafik vil påvirke trygheden for skolens mere end 500 børn, især når de møder ind kl 8.15 om morgenen og når de får fri mellem kl 14 og 16. Situationen foran skolen om morgenen er i forvejen temmelig hektisk, når så mange børn ankommer næsten samtidig. Vi har svært ved at forestille os hvordan det skal gå, hvis der samtidig kommer bølger af ’voksne’ cyklister, der skal forbi skolen i høj fart på vej til arbejde. Alle der færdes i morgentrafikken i København ved, at cyklister kører stærkt og i nogle tilfælde hensynsløst. Det bliver kun værre når der er mange om sparsom plads på samme cykelsti. Det er vanskeligt at forholde sig til estimerede tal. Det der i vores øjne bliver afgørende er, hvor massivt den forøgede cykeltrafik vil opleves foran og omkring skolen når broen tages i brug. Vil der i minutterne i/over 8 være lange køer af cyklister der holder for rødt foran krydset Vester Voldgade/Ny Kongensgade, som det ses ved mange andre af byens travle cykelruter, mener vi at det er et problem. Den fine plads der efter omlægningen af Vester Voldgade er kommet foran skolen, som gør at man kan krydse gaden alle steder til alle tidspunkter, vil ikke længere være en fredelig plads, men igen blive til en trafikeret gade. Nu bare med travle cyklister. Vil de mange børn der cykler til skole, skulle stoppe og stå af cyklen ved skolen midt i et eksprestog af travle cyklister, er vi bekymrede for sikkerheden. Bliver det tværtimod kun en cyklist hist og her, er der ingen problemer i det. Men så længe der kun findes løse estimater, er der ingen der kan vide hvordan det vil gå. Vi har alligevel regnet lidt på det. Hvis man antager at kommunens estimater holder og forudsætter at 2/3 af trafikken vil ligge i myldretiden (7-9 og 15-18) svarer det til ca 20 cyklister på broen i minuttet i de 5 travleste timer. Og formentlig flere på særlige tidspunkter. Det er mange. Vi efterlyser derfor en plan for hvordan kommunen vil sikre, at den forøgede cykeltrafik ikke bliver et problem for skolens børn. Sluttelig vil vi gerne nævne at DCL nu har den forplads til skolen som var et af formålene med omlægningen af Vester Voldgade. En forplads som er et vigtigt supplement til skolens meget lille skolegård. Den vil vi meget gerne bevare som et fredeligt sted at være. Med øget cykeltrafik i Vester Voldgade mener vi at det vil være mest hensigtsmæssigt at cykelstien og cykelstativerne foran skolen bytte plads således at cykelstien ligger yderst mod kørebanen. Allerede i dag opstår der trafikale situationer foran skolen som ligeledes forstærkes af den næsten usynlige overgang mellem fortov og cykelsti. Venlig hilsen Skolebestyrelsen, DCL