Nørrebro Stationsområde - Hvad skal der ske?

En inddragelsesproces som led i udarbejdelse af et idéoplæg om byrum omkring Nørrebro Station. - Idéoplægget udarbejdes af COBE Arkitekter

Høringsfrist:

17. marts 2015
Indsendt af:
Jeppe Moltzen
Dato: 11. marts 2015
Svarnummer:
7
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Jeg synes også det er rigtigt trist at se som Nørrebrogade har ændret sig fra en livlig handelsgade med storby atmosfære dvs. mennesker, cykler, biler osv. alt det som man selv synes er attraktivt når man er på besøg i andre byer ude i verden. Nu er Nørrebrogade ændret til en halvtom gade med lukkede eller sølle etniske butikker, ingen julepynt ved juletid. Jeg er ellers glad for de mange cykel initiativer som kommunen ellers har lavet, men Nørrebrogade projektet har i mine øjne fuldstændigt ødelagt denne gade. Måske er dem der har soveværelse ud til selve gade glade, men ellers er det forfejlet forstads tankegang der har lukket strækningen fra søerne til Nørrebro station. Vel var de gamle butiksbygniger på pladsen over for Føtex ikke arkitektoniske mesterværker, men alligevel var det noget der gave en stemning af klondyke eller mellemøstligt kaos, kærligt ment. Det ville være utroligt trist hvis pladsen bare bliver en åben trimmet kønsløs plads, med det samme standard inventar, som så mange andre pladser i København. Her på grænsen imellem Frederiksberg og København var Værnedamsvej lige ved at lide samme skæbne som Nørrebrogade, dvs. at fjerne den "charmerende kaos"som råder på stedet. Dette blev heldigvis stoppet ved hjælp af massive lokale protester. Så nu kan man stadig nyde skøn trafik kaos på en lille strækning inden at Hr. Kabel få endnu et "bilerne ud af byen" flip" Hilsen Jeppe som elsker København, bare i ikke politisk trimmer den for meget.
Læs høringssvar fra Jeppe Moltzen
Indsendt af:
Alvin Ljoså
Dato: 27. februar 2015
Svarnummer:
6
By:
København
Postnr.:
2200
Nørrebro er et utroligt tæt område som det er. Med den store indflytning til byen hver eneste måned valfarter flere og flere til Nørrebro og Nordvest hvor huslejen stadig er en smule mindre end i de andre kvarterer inden for ringlinjen. Herudover er udsigten til at Nørrebro st. bliver et nyt Nørreport som er underdimensioneret allerede fra begyndelsen en realitet. Der er S-tog og så metroen, de nye BRT busser samt endelig muligheden for letbaner på Frederikssundsvej og muligvis også på nørrebrogade hvor det bedst kan betale sig samfundsøkonomisk at anlægge en sådan linje. Udover de mange andre byfornyelsestiltag og istandsættelser i området, mange nye ungdomsboliger så mangler der grønt på nørrebro og der mangler nogle gode opholdsmuligheder. Nørrebros styrke er diversiteten, livet og befolkningstætheden, men for meget af dette på en gang på alt for lidt plads og så blir det svært at bo i kvarteret. Mimersparken er endnu ikke velintegeret på nørrebro. Den er meget urban ligesom Superkilen og der er gode idéer her, men begge steder savner man grønt, byliv og urbane linjer er der overalt på Nørrebro. Mimersparken er afskåret, det samme med parken foran bispebjerg hospital. Det er store arealer som nærmest står mennsketomme. Det eneste velfungerende grønne område er Nørrebroparken ved Stefansgade, men her kan man ikke finde en fri kvadrameter at sidde på om sommeren, for der er sort med mennesker, mens den kæmpe lange kile i modsat retning mod jagtvej nærmest kun bruges af lidt foreningsliv og cykler, ellers står den ret mennesketom, måske fordi den ikke smelter sammen med det omkringliggende. Der er flere pladsdannelser omkring omkring nørrebro st. og store åbne pladser er at foretrække, men for en gangs skyld ville det være dejligt med nogle store træer som dækker lidt over nogle af betonklosserne, Føtex bygningen og den noget så nedslidte højbane med dertilhørende stationsbygning. Giv os luft, plads og grønt, livet følger med, men ikke flere superkiler og urbaneparker lige foreløbigt.I øvrigt må i gerne tænke over hvordan Nørrebroparken fra Stefansgade til Jagtvej kan åbnes bedre op....måske er det bare at rive hækkene op, bedre belysning og flere træer der mangler. I hillerødgade enden er det super urbant og farumgade grunden står brak, + metro på den anden side....der er ikke meget her som tæller som park i klassisk forstand såson Frb have, Ørsteds Parken m.fl.
Læs høringssvar fra Alvin Ljoså
Indsendt af:
Jens Christian Voigt
Dato: 21. februar 2015
Svarnummer:
5
By:
København N
Postnr.:
2200
Først og fremmest vil jeg gerne rose ombygningen af Nørrebrogade og målet om at skabe en stor plads foran Føtex og Nørrebro Station. Den store plads vil give gode forhold for alle rejsende, med bus, metro, S-tog og cykel. Skab endelig en åben plads med træer og luft,ikke flere bygninger, Når helheden tages i betragtning er jeg også optaget af de tilstødende arealer.Der er forslag om højt blandet byggeri langs Borgmestervangen vhor vognmandshallerne engang lå. Det ser ud som et smukt og spændende projekt og det vil være til glæde for hele bydelen endelig at komme den grimme grusplads til livs. Men tænkt nu på helheden i byen. Denne del af byen fattes i høj grad parkeringspladser. Det er derfor mit ønske og håb at parkeringskældre a'la den på Nørre Allé tænkes ind i projektet. Her er grunden langs Borgmestervangen oplagt at få bygget en parkeringskælder under inden den siden bygges til med bygninger og endnu flere borgere.
Læs høringssvar fra Jens Christian Voigt
Indsendt af:
Andreas Dyreborg Henriksen
Dato: 15. februar 2015
Svarnummer:
4
By:
København N
Postnr.:
2200
Kære KK, Jeg synes, at det er afgørende, at byrummene omkring Nørrebro station, bliver rum, hvor man har lyst til at opholde sig og bruge. Jeg mener, at der er en stor risiko for - nu når det forudsiges, at NB station bliver et af DKs store trafikaleknudepunkter - at byrummene omkring stationen bliver et transitområde. Der er unikt meget plads at gøre godt med, så jeg synes, at det vil være utrolig synd ikke at gribe muligheden for at skabe nogle byrum, hvor borgerne har lyst til at opholde sig og bruge. Forslag til udnyttelse af byrum: - Brug pladsen foran Føtex til en permanent bazar a la torvehallerne. En bazar vil være i områdets beboeres ånd. En bazar vil gøre området til et handelscentrum (vil supplere Føtex godt med mere specielle varer) og et sted, hvor man både handler ind til aftensmad og hænger ud med venner, fx til en frokost. Det er derfor vigtigt, at bazaren indrettes, så der er gode muligheder for at sidde og spise - og at det ikke bare bliver et "supermarked". - Byg et springvand i midten af pladsen foran Føtex. Springvandet kan fx være indrettet sådan, at børn kan soppe i det om sommeren. Ha en god søndag. Mvh Andreas
Læs høringssvar fra Andreas Dyreborg Henriksen
Indsendt af:
Kirsten Larsen
Dato: 23. januar 2015
Svarnummer:
3
By:
KBH N
Postnr.:
2200
Ang Nørrebro som helhed ! Det er på tide at nogle tager ansvar for at ændre katastrofen Nørrebrogadelukning og den butiksdød der er fulgt med. Nu er turen også kommet til butikkerne i Blågårdsgade, som lukker på stribe, og de fortæller selv, at omsætningen er faldet voldsomt efter busslusen. Derfor lukker de : klædebo og Mayol, inklusive !!!! Til gengæld har vi fået alle bilerne ned i sidegaderne, nede ved Elmegadeslusen er det Guldbergsgade/ Møllegade/ Peter Fabergade, der skal have AL Nørrebrogade trafikken, når den ikke må køre i busslusen. Nu går det også ud over Mimersgadekvarteret, efter I har lukket nede ved Nørrebro station. De brede cykelstier er et helvede og farlige for trafiksikkerheden. Jungleloven hersker og det er ikke blevet mere sikkert at være cyklist. Der overhales indenom og køres fuldstændigt kaotisk i de mange lag af cyklister. Selvfølgelig !!! Det kan en hver jo sige sig selv !!!! Nørrebrogadeprojektet er en katastrofe, så hvad I gør nede ved Nørrebro station er jo bare en joke, med mindre I også løser de problemer slusen har udløst på strækningen nede ved søerne. Der findes ikke en hovedgade i byen, der er mere sørgelig og ussel end Nørrebrogade på busslusestrækningen, og nu bliver det værre, for nu kommer der flere bussluser, også neden ved stationen. Det er spild af penge og spild af energi og misbrug af en bydel, der har mulighed for at blomstre med butiks og cafe liv. Skal der være en bussluse, så læg den over for Assistens, hvor der er sollys og grønne træer at kigge på. DET vil skabe cafeliv. Skal bilerne ledes uden om kvarteret, så brug de STORE veje : Lygten, Nordre Fasanvej, Jagtvej, Fælledvej. Tagensvej, og DROP gennemkørende trafik i små beboelsesgader NU !!! Fjern gennemkørende trafik fra Guldbergsgade-kvarteret NU, og udsæt ikke Mimersgadekvarteret for lignende dødsensfarlige og gener. Nogen må tage ansvar og forstå, at I er ved at smadre Nørrebro. Vi er alle cyklister, men hvad skal vi med en bydel uden liv og charme, og hvor det er dødsensfarligt at kære køre ned ad sidegaderne på cykel til vores beboelseskvarteret, og lige så farligt at køre på de ALT FOR BREDE CYKELSTIER, som er til fare for sikkerheden. DROP DET, TÆNK DET OM, OG LYT TIL OS DER BOR HER !!!!!!! TAK !!!!!!!!! OBS : Jeg har skrevet med Københavns kommune i 3 år om disse problemer. FORGÆVES !!! MORTEN KABELL SAGDE I INDSLAG I P4 I SEPTEMBER AT PROBLEMERNE VIL LØSES INDEN FOR DAGE OG UGER...DET ER NU 4 MÅNEDER SIDEN, OG VI KAN IKKE SE EN LØSNING. DET BLIVER KUN VÆRRE. HVAD SKAL DER TIL FOR AT I LYTTER TIL OS DER BOR HER ?????????????
Læs høringssvar fra Kirsten Larsen
Indsendt af:
Elvira
Dato: 21. januar 2015
Svarnummer:
2
By:
København N
Postnr.:
2200
Først vil jeg rose nogle af tiltagende: Busserne på den 'rigtige' side af skinnerne og pladsen foran Føtex, som jeg kan forstå, skal udbygges til en permanent plads. Det er rigtig fedt at få noget mere torve-liv og sikkerhed ved omskiftning af bus til tog/metro, især fordi at man alligevel er så 'langt' fra 4a stoppestederne, hvor man heller ikke nemt og sikkert bare kan skifte. Mit bidrag til hørings brevet, omhandler skodagrunden. For at være ærlig synes jeg at den fungerer stort set perfekt den dag i dag! Så den eneste forbedring jeg kan komme i tanke om er en belægning. Grunden er, at det er en dejlig åbenplads, hvor man kan tilsnige sig en solstråle, og med et mylder af loppemarkeds aktiviteter om sommeren, fiske bil, graffitimalere og andet godt folk. Men vigtigst af alt, mener jeg at det er vigtigt at beholde den lovlige graffitimur og måske endda lave flere i området. Argumentet imod er selvfølgelig, om det vil sprede sig, men jeg tror at det vil inspirere nogen til at lave nogle store smukke pieces. Det er midlertidig kunst, som skaber en stemning og brugerne selv bestemmer.
Læs høringssvar fra Elvira
Indsendt af:
Janus Agerbo
Dato: 21. januar 2015
Svarnummer:
1
By:
København N
Postnr.:
2200
Først og fremmest synes jeg, som bruger af området i forbindelse med transport og arrangementer i kulturhuse i den gamle stationsbygning, at det er positivt, hvis der kommer en samlet plan for området og specielt de umiddelbare omgivelser til lyskrydsene, på hver side af banen. Jeg oplever indgangsområderne til både Føtex og centeret ved Frederikssundsvej (hjørnet Nordre Fasanvej og Frederikssundsvej), som overfyldte med cykler i en grad, der virker hæmmende på færdsel. Da dette ikke er det eneste område i København, der har udfordring med antallet af parkerede cykler, ser jeg mulighed for at man eksperimenterer med flere former høj-kapacitet cykelparkering. Derudover vil påpege, at midlertidigheden på bazarpladsen er en kvalitet, som jeg gerne ser bevaret i kommende planer for området.
Læs høringssvar fra Janus Agerbo