Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Modersmålsundervisning - ændringer som følge af Folkeskolereformen

Høringstype

Andet

Område

Hele byen

Tidsperiode for høringen

4. april 2014 til 23. maj 2014

Sagsnummer

2013-0266643

Indsendelsesfrist for høringssvar

23. maj 2014

Høring ikke åben

 

Københavns Kommune tilbyder modersmålsundervisning for børn fra medlemsstater i EU, fra lande, der er omfattet af aftalen om EØS samarbejdsområde samt fra Færøerne og Grønland. Kommunen tilbyder ligeledes modersmålsundervisning for børn med ikke-EU- og EØS modersmål.
Ordningen er ikke lovpligtig, men politisk besluttet i København af Borgerrepræsentationen.
 
Den ikke-lovpligtige undervisning gennemføres i dag på hverdage om eftermiddagen på en lang række af byens skoler. Folkeskolereformen udvider skoletiden og BR har i forbindelse med udmøntningen af folkeskolereformen den 13.3.2014 besluttet, at den frivillige lektiehjælp og faglige fordybelse placeres på fritidsinstitutionerne for børn i 0.-3. klasse. Der er derfor - og for at skabe en sammenhængende hverdag for børnene - behov for at overveje organisering og placering af den ikke lovpligtige modersmålsundervisning, som i dag ligger i umiddelbar forlængelse af undervisningen.
 
Børne- og Ungdomsudvalget har på møde den 2. april 2014 besluttede, at forslag om to modeller til organisering af modersmålsundervisning sendes i høring. Udvalget skal efter endt høring behandle sagen igen i juni måned d.å. Hvis udvalget dér godkender sagen, vil model 2 med modersmålsundervisning på hverdage kunne træde i kraft fra det førstkommende skoleårs begyndelse. Model 1 med modersmålsundervisning om lørdagen vil kunne træde i kraft fra den 1. november 2014.

Ansvarlig

Børne- og Ungdomsforvaltningen Pædagogisk Faglighed