Indsendt af:
Tina Jaafar
Dato: 24. maj 2014
Svarnummer:
48
Virksomhed / Organisation :
Bellahøjskole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Model 2
Læs høringssvar fra Tina Jaafar
Indsendt af:
Johannes Nørskov Toke
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
47
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danske skoleelever - Region Hovedstaden
By:
søborg
Postnr.:
2860
I Danske Skoleelever Region Hovedstaden mener at model 1. er at foretrække. Det begrunder vi med at skoledagen som model 2. resultere i, ville være for lang til at de fleste elever ville kunne opretholde koncentrationen og lysten til at lærer. Desuden kunne det som i nævner også resultere i lavere fremmøde. Til gengæld bekymrer det os med den længere distance for nogle elever, og vi håber at der vil blive arrangementer, så alle elever har mulighed for at deltage i undervisningen. Vi er enige i, at det ville være det ideelle, hvis de kunne blive integreret i skoledagen, men vi tror at dette kunne være svært at gøre i praksis, og at det i ville rejse den samme problemstilling som i model 2. Hilsen Bestyrelsen af Region Hovedstaden
Læs høringssvar fra Johannes Nørskov Toke
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
46
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Se vedhæftet
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Jamal Bakhteyar
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
45
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
FMTL
By:
Kbh
Postnr.:
2200
Foreningen af Modersmåls- og Tosprogede Lærere hilser det velkomment, at BUFs forslag om organisering af modersmålsundervisning i København skoleår 2014-15 er sendt til høring. I den forbindelse vil FMTL gerne fremhæve følgende: • BUF har sendt forslag til høring med model 1 og model 2. Der er tilføjet model 3 af BUU under sin behandling af forslaget. • 22 modersmålslærere har på et stort møde diskuteret forslagene fra BUF og BUU. • FMTLS høringssvar er baseret på anbefalinger fra 3 arbejdsgrupper af 22 modersmålslærere. Model 1 FMTL støtter ikke vedtagelse af model 1. Argumenter imod modellen kan læses i bilag 1. Model 2 FMTL støtter vedtagelse af Model 2, som vil bevare den nuværende ordning og vil give flere elever mulighed for at deltage i MMU. Argumenter for modellen kan læses i bilag 1. Model 3 FMTL ser gode perspektiver i Model 3 og anbefaler derfor at Model 3 forsættes på de to heldagskoler Nørre Fælled og Tingbjerg. Der er stor tilslutning til modellen på de to skoler og det er også oplagt at model 3 afprøves på andre skoler, hvor der er opbakning lokalt. FMTL anbefaler BUU at der politisk arbejdes for at gøre det muligt for andre skoler at bruge Model 3. Argumenter for modellen kan læses i bilag 1. FMTL vil gerne fremhæve at modersmålsundervisningstilbud skal gælde alle tosprogede elever i folkeskolen. Modersmålsundervisning burde også gælde for børnehaveklasse elever, efter at BHKL er blevet obligatorisk. Ved at melde eleven til modersmålsundervisning allerede i BHKL er der stor sandsynlighed, at eleven også vil modtage modersmålsundervisning i kommende klasser. FMTL finder det uretfærdigt og uheldigt at der er københavnerbørn, som ikke få et tilbud, eller ikke kan forsætte modersmålsundervisning efter 5. klasse, fordi deres forældre ikke har råd til at betale. Både elever og forældre ville gerne, men deres finansiel situation tillader det ikke. FMTL håber at BUU vil genoverveje problematikken og ændre sin politik. FMTL stiller gerne op med oplæg til sådan en diskussion. Med dette høringssvar håber FMTL, at Børne- og Ungdomsudvalg vil bruge lejligheden at gennemgå alle tiltag i forhold til tosprogsundervisningen heriblandt MMU og arbejde for en visionær og opkvalificeret udvikling på området til stor fordel for tosprogede elever og for København. FMTL vil gerne samarbejde med BUU og BUF at videreudvikle tosprogsområdet i København. Med venlig hilsen Jamal Bakhteyar Formand FMTL
Læs høringssvar fra Jamal Bakhteyar
Indsendt af:
Morten Leer
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
44
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen Frederiksgård Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Frederiksgård Skoles høringssvar vedr. modersmålsundervisningen – ændringer som følge af Folkeskolereformen: Skolebestyrelsen på Frederiksgård Skole tilkendegiver, at modersmålsundervisningen tilknyttet den Københavnske folkeskole fortsat er et vigtigt tilbud til tosprogede elever, som bør bevares. Skolebestyrelsen noterer sig, at der i det fremtidige forslag ikke foreslås ændringer for specialskolernes modersmålsundervisning, hvilket skolebestyrelsen kun kan støtte. Modersmålsundervisningen og den tilknyttede tosprogsundervisning er en kvalitet, som eleverne profiterer af, og derudover har de tilknyttede modersmålslærere også en særlig opgave i forhold til forældresamarbejdsdelen og i arbejdet som kulturformidlere, hvilket fortsat bør være en kvalitet i skolens samlede ydelse. På vegne af skolebestyrelsen Morten Leer Skoleleder Frederiksgård Skole
Læs høringssvar fra Morten Leer
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
43
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Kommune
By:
København
Postnr.:
2200
Se vedhæftning
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
42
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1758
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Ole Pedersen
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
41
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Ole Pedersen
Indsendt af:
Juni Søderberg Arnfast
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
40
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
By:
København S
Postnr.:
2300
se vedhæftede
Læs høringssvar fra Juni Søderberg Arnfast
Indsendt af:
Morten Nielsen
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
39
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Guldberg Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Morten Nielsen
Indsendt af:
Jens Schjødt Thorsen
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
38
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Jens Schjødt Thorsen
Indsendt af:
Mette Kirk
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
37
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Blågård Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Mette Kirk
Indsendt af:
Ulla Jensen
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
36
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Utterslev Skole
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Ulla Jensen
Indsendt af:
Brug Folkeskolen
Dato: 23. maj 2014
Svarnummer:
35
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2200/2450
Læs høringssvar fra Brug Folkeskolen
Indsendt af:
Rådmandsgades skole - Forældrebestyrelsen
Dato: 22. maj 2014
Svarnummer:
34
By:
Kbh. N
Postnr.:
2200
Skolebestyrelsen ved Rådmandsgades skole er af den holdning at den bedste fremtidige løsningsmodel er at bevare den frivillige modersmålsundervisning som en del af skoledagen på hverdage, altså model . Vi kan se flere fordele ved dette og en del ulemper ved at placere modersmålsundervisningen om lørdagen. Vi er ikke tilhængere af 6-dages skoleuge for nogen, ej hellere for de børn der på frivilligt grundlag vælger modersmålsundervisningen til. Vi mener det er vigtigt at kunne holde helt fri i weekenden og derved få et afbræk fra skolen. At bruge lørdage til undervisning vil være et for stort indgreb i både børn, forældre og underviseres fritid til at vi kan forsvare denne løsning. Vores frygt er at modersmålsundervisningen ved at lægge timerne om lørdagen - og ved at samle undervisningen centralt på kun en skole i området, langsomt vil komme til at dø hen på grund af manglende opslutning - dette mener vi vil være en meget uheldig tendens taget i betragtning at forskning gentagende gange har peget på vigtigheden af at tillære sig modersmål parallelt med danskundervisningen. Vi har spurgt en udvalgt gruppe forældre til tosprogede elever og bliver støttet i vores holdning af brugere af modersmålstilbuddet - svaret lyder at de ikke vil i skole om lørdagen. Vi mener desuden at der er mange fordele ved at have modersmålsundervisere knyttet tæt til de enkelte skoler i hverdagen, da de udover at varetage selve modersmålsundervisningen også indgår i skolens daglige virke, især i den tosprogede undervisning; disse undervisere kender skolemiljøet og eleverne på skolen godt og kan derfor med nemhed indgå i undervisningen som vikar eller supplement til den øvrige lærerstab - dette er en dynamik vi finder vigtig både for elever og undervisere. Vi kan godt frygte at vilkårene for modersmålslærerne bliver forringet ved at lægge undervisningen på lørdage og at det dermed på længere sigt kan føre til en meget uheldig mangel på modersmåls- og tosprogslærere.
Læs høringssvar fra Rådmandsgades skole - Forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Karen Esrom Christensen
Dato: 22. maj 2014
Svarnummer:
33
Virksomhed / Organisation :
Nørre Fælled Skole
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedrørende modersmålsundervisningen Nørre Fælled Skole, som er en af Københavns to heldagsskoler, underviser i dette skoleår og næste skoleår i 3 modersmål urdu, somali og arabisk for elever fra 1. – 5. klasse. Disse modersmålshold er udelukkende for skolens elever. Næste skoleår vil der være ca. 48 elever som benytter dette tilbud. Skolen ønsker at forsætte med modersmålsundervisningen, som den er skitseret i model 2. Det vil sige placeret på hverdage på de enkelte skoler. Dette ønske har vi på baggrund af følgende overvejelser: • På skolen er der en meget tæt sammenhæng mellem den tosprogede undervisning (støtteundervisning ved hjælp af modersmålet og dansk) og modersmålsundervisningen. Det er de samme lærere, der underviser i begge dele, og der er i en vis udstrækning også sammenfald i forhold til elevgruppen. Det vil sige, at modersmålslærerne har et stort elevkendskab og kendskab til almenundervisningen i klasserne. Denne viden kan udnyttes til at skabe sammenhæng mellem almenundervisningen og modersmålsundervisningen. • Skolens tre modersmålslærere har samtidig en stor rolle i forhold til forældresamarbejde. Dels deltager de som tolke ved diverse forældresamtaler, forældremøder og forældrearrangementer. Men ud over opgaven som tolke, har de også en opgave som kulturformidlere og formidlere i skolehjemsamarbejdet, idet de via modersmålsundervisningen og den tosprogede undervisning også har en sproglig, faglig og social indsigt vedrørende den enkelte elev. • Da Nørre Fælled skole er heldagsskole, og dermed har en udvidet undervisningstid også i forhold til skolereformens timetal, er modersmålsundervisningen placeret inden for den samlede undervisningstid på 1. – 5. klassetrin. Det betyder, at alle elever undervises i ”Mit sprog” i 3 lektioner om ugen. Det vil sige, at alle skolens elever på disse klassetrin enten undervises i urdu, somali, arabisk, dansk som andetsprog eller dansk i disse 3 lektioner. Derudover undervises alle elever selvfølgelig i det obligatoriske antal dansklektioner. Skolen finansierer selv undervisningen i dansk som andetsprog og dansk ud fra den almene tildeling til heldagsskolen. • Undervisningsministeriet har for tiden iværksat diverse forsøg omkring modersmålsbaseret undervisning, som forventes afsluttet i 2015. Nørre Fælled Skole vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at afvente resultatet af disse forsøg, før der bliver lavet ændringer i modersmålsundervisningens placering. Hvis Børne- og Ungdomsudvalget skulle beslutte at gennemføre model 1 for modersmålsundervisnings placering, vil Nørre Fælled Skole i lighed med Tingbjerg Heldagsskole ønske at fortsætte med den nuværende ordning, da modersmålsundervisningen og den tosprogede undervisning er en meget velintegreret del af skolens virke. Ligeledes har vi kun elever fra egen skole, der deltager i modersmålsundervisningen på skolen. På skolebestyrelsen vegne Morten Østergaard Jensen Skoleleder Nørre Fælled Skole
Læs høringssvar fra Karen Esrom Christensen
Indsendt af:
Tommy Hagel Jensen
Dato: 22. maj 2014
Svarnummer:
32
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen ved Korsager Skole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Skolebestyrelsen ved Korsager Skole anerkender vigtigheden i læring af modersmål for den enkelte elevs gode udvikling og derfor er glade for at kommunen holder fast i at tilbyde undervisningen. Skolebestyrelsen anbefaler modersmålsundervisning i hverdagene. Mange børn vil ellers ikke få undervisning i deres modersmål, da de er i moskeerne om lørdagene. Hvorfor forældrene ofte vil foretrække den religiøse skole frem for modersmål i folkeskolen. Undervisningen bør foregå tæt på hjemmet - især for de store elever, da det at de er væk og forældrene ikke er der, kan åbne op for, at der er lettere adgang til de store, især for ekstreme grupperinger. Disse grupperinger får ét sted for hele området, hvor de kan komme lettest i kontakt med deres målgruppe. Ved en placering af modersmålsundervisningen i weekenden kan børnene risikere ikke at have fri overhovedet, da lørdag kan være modersmåls undervisning og søndag religiøs undervisning.
Læs høringssvar fra Tommy Hagel Jensen
Indsendt af:
Lidia Szuster
Dato: 20. maj 2014
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forbundet "Polonia" i Danmark
By:
Næstved
Postnr.:
4700
model 2, se vedlagt brev
Læs høringssvar fra Lidia Szuster
Indsendt af:
Moona khan
Dato: 20. maj 2014
Svarnummer:
30
Virksomhed / Organisation :
Grøndalsvængets skole
By:
København
Postnr.:
2400
Modersmålsundervisning skal være ind i skoleskema i skoletid som støtteundervisning.
Læs høringssvar fra Moona khan
Indsendt af:
Maria Bælum
Dato: 20. maj 2014
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Engskolen
By:
København V
Postnr.:
1671
Læs høringssvar fra Maria Bælum
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 20. maj 2014
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Jeanne jacobsen
Dato: 18. maj 2014
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Skolelederforening
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Jeanne jacobsen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Dato: 17. maj 2014
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Indsendt af:
Kamilla Terp Larsen
Dato: 13. maj 2014
Svarnummer:
25
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen Lergravsparkens Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar vedr. ændringer af modersmålsundervisning Skolebestyrelsen på Lergravsparkens Skole vil først og fremmest tilkendegive, at vi finder det vigtigt fremadrettet at bevare tilbuddet om modermålsundervisning, såvel den lovpligtige som den ikke-lovpligtige undervisning. Med hensyn til organiseringen af undervisningen har vi i tilknytning til begge løsningsmodeller en bekymring for, at de nye tidspunkter for undervisningen bliver en hindring for elevernes deltagelse i fritidsaktiviteter i foreninger etc. Når det er sagt - hælder vi mest til løsningen med tilbud om modersmålsundervisning om lørdagen. På bestyrelsens vegne, Kamilla Terp Larsen Formand
Læs høringssvar fra Kamilla Terp Larsen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 13. maj 2014
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ålholm Skole
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar om placering af modersmålsundervisningen Skolebestyrelsen ved Ålholm Skole har på skolebestyrelsesmødet mandag den 12.05.2014 besluttet at indstille, at modersmålsundervisningen placeres på lørdage. Dette for at bevare muligheden for fleksibilitet i elevernes skolehverdag i forhold til FSR, samt elevernes lettere tilgang til at deltage i fritidsinteresser efter den længere skoledag.
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 13. maj 2014
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Gabriel Nieman
Dato: 13. maj 2014
Svarnummer:
22
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Min søn har længe haft glæde af Københavns Kommunes modermålsundervisning. Min kone og jeg håber, at undervisningen vil fortsætte efter model 2. Min søn vil ikke have mulighed for at kunne deltage i undervisningen, hvis denne bliver begrænset til udelukkende at finde sted i weekenden. Det ville være et stort tab for ham, idet han vil gå glip af forståelse og indblik sit modersmål, som ellers sandsynligvis vil gå tabt. Det er efter min mening en del af ham, som bør vedligeholdes for at få en mere kohærent personlighed og bedre selvforståelse. Med venlig hilsen Gabriel Nieman
Læs høringssvar fra Gabriel Nieman
Indsendt af:
Jan Hoby, Næstformand
Dato: 8. maj 2014
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS)
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Jan Hoby, Næstformand
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 7. maj 2014
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
KØBENHAVNS KOMMUNE
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Krystyna Nielsen
Dato: 6. maj 2014
Svarnummer:
19
By:
Slangerup
Postnr.:
3550
Undervisning skal fortsættes som foregår på nuværende tidspunkt. Min søn Marcus lærer polsk , han skal til sin far på Fyn hver anden weekend, så han vil miste meget hvis polsk undervisning vil foregå om lørdagen! Venlig hilsen Krystyna
Læs høringssvar fra Krystyna Nielsen

Sider