Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 1. november 2024
Svarnummer:
53

Indsendt af

Karina Svensgaard

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Jernbanebyen vil, i det nuværende udkast, ikke kun forandre Den Gule By, men hele området omkring byen til en markant ringere bydel, både for beboerne i Den Gule By, men også for københavnerne og andre, der benytter sig af baneterrænnet som et  åndehul.

Som beboer vil jeg gerne gøre indsigelse mod de store indgreb, der lægges op til at gøre i områder, som benyttes af Den Gule By (L1 + L2 + L3). Man ønsker eksempelvis at inddrage de skure, som vi benytter til opbevaring og omdanne disse til boliger. Det vil for det første ændre byens udtryk markant, men det vil også, sammen med resten af Jernbanebyen, forhøje beboelsesprocenten markant og lægge et endnu større pres på de faciliteter, som Den Gule By i forvejen kæmpe for at bevare, ordentlige parkeringsfaciliteter og fællesområdet ved legepladsen. De senere år har antallet at besøgende og turister til området, også til Den Gule By, været stærkt stigende, hvilket har øget presset på parkeringsfaciliteterne i byen, hvor det i forvejen kniber med at skaffe plads beboernes egne biler. 

Men indgrebet i området (L1 + L2 + L3) er især problematisk, fordi man rører ved et helt centralt område i Den Gule By. Det grønne område ved legepladsen med borde og bænke er beboernes ”fællesrum”, det er byens hjerte, her man samles om små og store begivenheder, og det vil vi gerne værne om. Husene i Den Gule By er set med 2024-øjne små, de fleste på 87 m2 fordelt på tre værelser, og her bor i dag mange småbørnsfamilier, som har brug for det ekstra rum, som fællesarealerne udgør, ligesom det skaber sammenhængskraft i byen. Otto Busses Vej er til tider belastet af tung trafik, og med Jernbanebyen vil der, til trods for, at den skal gøres delvis bilfri, også komme øget trafik, og derfor har vi brug at have vores ”stille kerne”, uden at vores nuværende haver og stier omlægges til offentlige områder. Akkurat som man tiltænker højhusbyggeriet i Jernbanebyen deres egne gårdmiljøer. Sidst, men ikke mindst, har vi grundet husenes størrelse fortsat brug for den opbevaring, som skurene udgør.

Selve byggeriet i Jernbanebyen er også problematisk, da det ikke lader til, at man fra Jernbanebyens side har tænkt den oprindelige by tilstrækkeligt ind i sine visioner. Som beboer i Den Gule By vil jeg gerne gøre indsigelse mod, at man bygger i den højde, som der lægges op til, idet det vil kaste skygger ind over huse og haver i Den Gule By, ligesom der er risiko for indkig fra altanerne. Helt generelt er det problematisk, at man ønsker at tilføre så mange flere beboere og faciliteter i et område uden tanke og respekt for den eksisterende by og de faciliteter, som var tiltænkt beboerne.

Derudover bør man også tænke de nuværende beboere i området ind, når man planlægger udvidelsen af tunnelen mod Enghavevej, da det er særdeles indgribende i vores dagligdag, hvor børn skal til og fra skole, og forældre skal pendle til og fra arbejde, hvis man lukker tunnelen gennem længere tid. 

Jernbanebyen vil ikke kun ændre Den Gule By, den vil også ændre et grønt og upoleret område i København, hvor der i forvejen drives rovdrift på naturen i byen. Baneterrænnet huser nogle fantastiske, gemte, grønne områder med vilde brombærbuske, klatretræer og plads til at have høns, kaniner og at kunne være Spejder i byen. Med Jernbanebyen mister vi endnu et grønt åndehul, som både lokale og andre ud fra benytter som udflugtsmål. Københavns Kommune opfordrer borgerne til at hjælpe med at skabe en grøn by med en strategi for højere biodiversitet i byen, og alligevel vil man tillade endnu et betonbyggeri i 5-6 etagers højde. Jernbanebyen strider med andre ord mod kommunens egne visioner om at skabe mere luft og natur i byen. Derfor bør det nuværende udkast til Jernbanebyen ikke godkendes.