Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Skitseforslag for Holsteinsgade
Oprettet:
31. august 2023
Svarnummer:
140
Indsendt af
ALLAN tyrrestrup
Virksomhed / organisation
initiativtager for arbejdsgruppen bag ansøgning til bylivsgadepuljen
Postnr.
2100
By
KBH Ø
Høringssvar
LAD OS SAMMEN UDVIKLE VORES BYDEL - LAD OS STARTE HER!
Kære borgmester, kære børne- & ungeudvalg, kære forvaltninger, kære byplanlæggere,
På Langelinieskolen, en skole med 5-spor, er eleverne er presset ind i en flot skolebygning, som desværre på ingen måder bygget til at huse de godt 500 elever. Derfor fremlægger vi her et skitseprojekt, som kan komme en masse unge mennesker til gavn i mange år frem.
Samtidig kan naboer og lokale brugere kan få et byrum, som kan anvendes aktivitet til andet end parkering og vej. Vi håber stærkt I vil se på forslaget med nysgerrighed og åbenhed. Og vi er en masse forældre og en masse unge, som står klar til at gå i dialog med jer. Vi inviterer jer også meget gerne ud til vores skole, skolegård og Holsteinsgade. Kom og se de unges ønsker for en fremtid. Lyt til hvad de unge taler for. Og lad vores drømme om en anden by få lov til at vokse herfra. Særligt nu hvor de unges udsagn (mange gyldne citater og guldkorn) desværre ikke fandt vej ind i denne projekt-skabelon. Vi fremsender meget gerne al vores materiale efterfølgende, så frem det findes relevant.
Mange hilsner på vegne af arbejdsgruppen og alle de unge som deltog i workshoppen og formede det som blev en skitse til et projekt.
Allan
Uddybning
Holsteinshave: en projektskitse som bygger på ungdoms demokrati- og hvor vi tør tænke og drømme stort.
Hvorfor vores projekt skal vinde?
- Fordi det tilbyder noget helt unikt til vores bydel
- Projektet er vurderet til knap 3.mio kr. (eksl. moms). Delt med antal elever (500), delt med antal lærere, og delt mellem de mange forældre og beboere, som kan nyde et byrum, et samlingssted, et sted med mere grønt, med plads til langsomlighed, plads til cykler triller forbi.
Hvad var baggrunden for vores projekt ide?
- Vi gik sammen fire forældre og en bedsteforælder og ansøgte bylivsgade puljen
- Vi tegnet ideer og skitser til nye byrum som kan anvendes af de unge i skoletiden og af alle lokale brugere og naboer
- Vi startede med ideen om ”flex parkering” men gennem proces og workshop med kommunen, denne rådgiver og en hulens masse unge, var det tydeligt at der var brug for mere
- Ud fra det opstod ideen og drømme om ”Holsteins have”, og det er den skitse vi som arbejdsgruppe valgte at gå videre med.
- Vi har haft en borgergruppe som er blevet orienteret og inddraget løbende
- Vi har tidligt i projektet kontaktet de nærmeste nabo-ejendomme for at få deres sparring og input og blevet mødt positivt omkring vores projekt i de indledende faser.
- Vi har informeret Lokaludvalget tidligt om projektet.
- Og vi orienteret lokalavisen.
- Og udvalgte politikere er blevet gjort obs på vores projekt ide.
- Workshoppen med især de unge fra skolen har resulteret i den skitse, vi har lagt frem.
- Ideelt set gad vi jo godt, at der var 3 skitser eller scenarier for anvendelsen af pladsen foran skolen, som så kunne gå i høring.
- Men uden tvivl giver et meget konkret forslag til, hvordan vi kan ændre på status quo.
- Vi er en frivillig gruppe med få ressourcer, vi er nået et godt stykke synes vi selv, men der er fortsat mange kampe og initiativer foran os, hvis projektet skal lykkes og blive gennemført.
Ulemper ved nuværende situation:
- For mange teenagere og unge på en matrikel; skolegårdens areal er ca. det samme som i 1960erne og frem til i dag. I 1960 var det et spor op til 7 klasse. I 1990 var der to klassespor på skolen efter sammenlægning med naboskole. I dag 2023 er der hele fem klassespor, med det samme udeareal.
- Lærerne oplever et øget konflikt-niveau ved at der er stimlet så mange børn sammen inde som ude.
- Eleverne siger selv: vi kan vælge mellem at sidde i klassen, gå ud på gaderne (fra 7 klassetrin) eller kæmpe om pladsen i gården. Det larmer, der er ikke ro i gården. Vi mangler et sted at kunne hænge ud og bare slappe lidt af mellem timerne.
- Al forskning viser at pauser, ro, tid til langsommelighed, muligheder for fysisk udfoldelse er enormt vigtigt for læring og koncentration.
- Der er for meget støj i dagtimerne fra skolegården og naboer i matriklen lige op af skolen føler sig generet.
- Grunden er tydelig: skolen er ikke bygget til at huse 5 spor. Og forvaltning og børne og unge udvalget og byens politikere er gentagne gange blevet gjort opmærksomme på det over de sidste 5 år.
- Cykler kører for stærkt, det er farligt at krydse vejen i dagtimerne og aftentimer.
- De samme biler står parkeret i dagtimerne foran skolen.
- Muligheden for flex parkering, hvor fx beboerne kører deres biler andre steder hen i tidsrummet 8:30:14:30 i hverdagene, vurderes som ikke sandsynlig.
Fordele ved forslaget som elev:
- Der bliver et samlingspunkt hvor de større elever kan trække ud og væk fra gården.
- Et fællesskab ved at være omkring sin skole.
- Mulighed for refleksion og bare at kigge langt (fantastisk udsigt)
- Nyde solen.
- Et samlingspunkt også for naboer, med rig mulighed for at læse bog, drikke en kaffe i solen, strikke, få en snak med yngre og ældre generationer, og blot nyde roen og den langsomlighed, et ændret byrum giver.
Fordele for området:
- Mere plads til gadehaver i samarbejde med Østerbro Gadehaver.
- En mere sammenhængende korridor for bevægelse, ophold og bynatur mellem Strandboulevarden, Kirkegården, Classens Have, vores skoler og børnehaver, og videre til Rosenvænget.
- Vi kan se for os et attraktivt byrum på niveau med Klimakvarteret og skybrudsløsninger ved Tåsinge Plads og Carl Lindes Vej.
- En langt mere sikker trafik omkring området. Biler kan trille langsom ned ad Aggersborggade og rund på Livjægergade. Cyklerne sænker farten. Der bliver ikke de her små farlige situationer.
- Og som noget nyt, vi er en borgergruppe der gerne vil bygge bro mellem forældre, skolen, naboerne og de mange boligforeninger rundt om Holsteinsgade. Fx gennem fællesspisning. Demokrati dage. Loppemarkeder. Klima-debatter. Vi tror fuldt og fast på at byrummet kan forandres og blive et inviterende sted, hvor vi kan mødes på tværs af generationer og dele 'enigheder' og uenigheder omkring hvordan vi ønsker vores bydel og nærområde skal se ud om 10, 20 og 30 år. Det er der brug for.
- Vi kan også se en oplagt mulighed for at invitere endnu flere foreninger til skolen ude for skoletid, særligt hvis skolegården åbnes op.
- Det kan give en rig mulighed for at petanque klubber, tegneskoler, musikskoler, gymnastik klubber og mange flere kan vise hvad de står for og komme i dialog med både unge og ældre.
- Og ja, naturligvis skal der være spilleregler (ingen larm efter kl. 21 for eksempel)
Bemærkninger angående høringssvar:
- Det er et projekt som er meget svært at kommunikere ud omkring (Aula, facebook, mails osv).
- Der er i den grad brug for borgerdialog (ligesom LU foreslår), høringssvarene er en start, men en egentligt facilitering og borgerdialog, ikke kun for naboer, men for os alle der bruger området, inklusiv mange forældre, ville være ønskværdigt.
- Projektforslaget vil uden tvivl stå stærkere med lydfiler og citater af de unge, som har bidraget og stået for skitsen, måske bylivsgade-teamet kan formidle dette - der er mange guldkor, som desværre ikke finder vej ind i en klassisk projekt-skabelon.
- Det er også tydeligt at se, at der gives udtryk for en al for lav parkeringskapacitet i området fra Kateslsvej på tværs af gaderne op til Nordre Frihavnsgade (eller for mange biler, som ikke anvendes i det daglige). Men det skal jo ikke være en hindring for dette projekt og målet om at udvikle vores by til fordel for skoler, de mange unge og alle os borgere der gerne ønsker flere mødesteder på tværs af vores generationer.
- Jeg håber stærkt at ØLU og forvaltningen går sammen og rækker ud til alle bilejere i området og siger, vi arbejder med trafik og parkeringsplanlægning og cykelstier (se også den kommende høring).
- Det er dejligt at der er plads til bevægelse om det er løb eller cykler op og ned ad Holsteinsgade, vi mener jo bestemt også at det fortsat er muligt – og kun kærkomment for både løbere og cyklister – at sænke farten og nyde ”holsteinshave” og vores fantastiske omgivelser.
- Bemærk også, Aggersborggade er fortsat åben for kørsel også for skraldebiler. Den del er der allerede taget højde for fra rådgivers side. Men det mangler at blive kommunikeret tydeligere ud til flere borgere.
- Skrald på gaden: mon ikke vi kan oprette nogle affaldsgrupper blandt os naboer og ikke mindst de unge om at samle skrald! Det har vi gjort før.
- Vi håber da på at dette tiltag blot er starten på noget større og er varmere fortalere for endnu mere demokrati og endnu mere inddragelse af borgere og endnu mere tagen hånd om de problematikker og ikke mindst drømme og ønsker for vores lokalområde.
Afsluttende kommentar
-
Vi har meget mere at byde ind med. Men lad os starte med dialog. Her er en åben invitation fra alle os til alle jer.
-
Vi tror på det og vi har brug for jer til at vise politisk mod og gå vejen sammen med os.
Kærlige hilsner og med største håb
Allan
(initiativtager og talsperson for arbejdsgruppen, medlem af skolebestyrelsen og skolens trafikudvalg, forælder til børn på skolen, og aktiv borger)