Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Skitseforslag for Dronningensgade

Oprettet: 31. august 2023
Svarnummer:
46

Indsendt af

Malthe Stentoft

Postnr.

1415

By

København K

Høringssvar

Jeg er imod projektet, som det præsenteres i sin helhed, selvom der er enkelte interessante elementer.
Jeg er af flere årsager modstander af at omdanne gaden fra en gade til en plads. Men jeg ser gerne, at gaden får nyt liv, mens den dog fortsat forbliver en gade.

Argumenter imod det projekterede forslag:

  • Opholdssteder
    Der findes et utal af opholdssteder i kvarteret, og det er sjældent svært at finde et, der er ledigt. Jeg mener derfor ikke, at der nødvendigvis er behov for endnu en plads med det formål at skabe flere opholdsrum. Tanken om en bilfri by er inspirerende og tillokkende. Men for at opnå den ønskede effekt, så mener jeg, at det areal, der skal gøres bilfrit, skal være langt større, end blot en bid af Dronningensgade.
    Dertil deler jeg den tanke, som allerede er nævnt af andre, at projektet risikerer at "udvide" Christianshavns Torv ned i Dronningensgade i stedet for at skabe et nyt Torv i Dronningensgade. Christianshavns Torv kan opleves som et byrum, der virker utrygt, eller som et sted, hvor man ikke ønsker at gøre ophold.
  • Bilparkering
    I skitseforslaget, er det beskrevet, at der kun er 13 parkeringspladser i gaden. Dette er ikke helt korrekt. Denne sommer blev 4 parkeringspladser i gaden omdannet til parkering reserveret for "el-delebiler". Med forslaget vil der derfor forsvinde 13 almindelige parkeringspladser OG 4 parkeringspladser reserveret til "el-delebiler". Det er i alt 17 parkeringspladser. Uden en plan for at skabe flere parkeringspladser andetsteds, synes jeg det er alt for mange at sløjfe på én gang.
  • Cykeltrafik
    Der er i dag meget cykeltrafik i gaden, og den er ofte med relativ høj fart. Jeg oplever, at det meste ikke er "lokal trafik" men transitpassage. Cyklister anvender denne gade som passage, da de alternative ruter er brostensbelagte. Når der ikke foreligger en plan for, hvordan cykeltrafikken skal ledes væk fra pladsen, eller hvordan den skal ledes henover den nye plads, skærmet fra de opholdsrum, der bliver skabt, så tror jeg ikke, at folks forventninger til sikkert og afskærmet ophold vil blive indfriet. F.eks. vil børn ikke kunne lege frit.
  • Solskinstimer pr. areal
    Jeg kan ikke se nogen skitsetegninger over solskinstimer pr. areal i skitseforslaget. Gaden er ikke bedst beliggende ift. solskinstimer. Ved at gøre hele gaden til en plads, tror jeg, at der vil blive store områder, som sjældent bliver anvendt til ophold, da de meget af tiden vil være skyggebelagte. Her kan det også være svært at etablere grønne områder.
  • Opbakning fra områdets beboere
    Jeg oplever ofte, at det er dem, der ønsker en forandring, der bliver hørt, fordi de bakker aktivt op om initiativet. Dem der ikke ønsker en forandring, bliver sjældent hørt, fordi de kan være svære at få i tale eller ikke ønsker at udtrykke deres bekymring eller modstand.
    Er der blevet arbejdet aktivt med dette i denne proces for at afdække den reelle opbakning til projektet?

Forslag til forandringer af Dronningensgade:

  • Udvidelse af fortovet
    Hvis fortovet i den ene eller i begge sider af gaden blev udvidet ved, at den ene side af gadens parkeringspladser blev sløjfet, så ville antallet af sløjfede parkeringspladser være mindre drastisk, og der kunne fortsat etableres store områder til ophold og grønne områder i gaden.
  • Fordel ved gadeside med parkerede biler
    Jeg oplever, at en række af parkerede biler i én side af vejen fungerer som en naturligt afskærmning af det byrum, der kan blive skabt på fortovet. På den måde kan bil- og cykeltrafikken skærmes fra et bredt fortov med plads til trygt og sikkert ophold. 
  • Inddragelse af enkelte parkeringspladser til grønne områder
    Et alternativ kunne være at inddrage enkelte parkeringspladser til ophold eller grønne områder med de i skitseforslaget foreslåede plantekasser. Lignende tiltag har været forsøgt i bl.a. i Pisserenden, hvor mere af gaden blev egnet til ophold uden, at gaden blev helt lukket for trafik og parkering.
  • Inddragelse af vendepladsen
    En stor del af gaden fungerer i dag som vendeplads for biler. Med den rette skiltning i krydset mellem Dronningensgade og Sofiegade kunne dette område måske helt sløjfes og frigøre en del plads til at finde den rette balance mellem ophold, grønne områder og parkering.
    Alle køretøjer skal heldigvis kunne køre både forlæns og baglæns :o)
  • Prioritering af områder med solskinstimer
    Med disse forslag vil det i høj grad være muligt at prioritere at skabe grønne områder og områder egnet til ophold på de dele af Dronningensgade, hvor der også er flest solskinstimer henover året.