Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Metrolinje M5

Oprettet: 9. marts 2023
Svarnummer:
2

Indsendt af

kenneth

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Projektet

Jeg er meget bekymret for støj og vibrationsgenerne, kan godt se I skriver om det, men hvad vil i gøre ved det? Tidligere erfaringer er ikke gode, når man tænker på hvordan det er blevet håndteret, fx er det noget af en kamp for beboerne mod projektet og driften. Det skal absolut vægtes meget højere end tidligere, når der er støj og vibrationsgener. Metroprojektet skal respektere og tilbyde løsninger og evt. stoppe med projektet uanset økonomi, når der kommer henvendelser om støj og vibrationsproblemer. Projektet skal endvidere være proaktiv fx med kontaktoplysninger og informationsmøder i forhold til projektstatus og betydning for de gener det kan give etc.   

Alle som bor i en støjzone og eller bliver generet af projektet støj, skal tilbydes aflastning fx anden midlertidig bolig, uden at det skal være en større kamp for at få det tildelt.

Lydisolering af ejendomme og ved åbne arealer samt ved metrostationerne bør være en del af projektet

Faste støjmure bør etableres

Trafik og anden afspærring skal begrænses mest muligt, så man ikke spærre veje og p-plaser af i flere måneder uden at der er aktivitet (sker jo rigtigt meget i dag)… samt komme med erstatnings p-pladser 1:1 med den som bliver fjernet. Husk vi bor her jo stadigvæk.

En ansvarlig kontaktperson hos Metroselskabet som har beføjelser til at stoppe arbejde, fx hvis en underleverandør som lige skal lave noget arbejde kl. 2 om natten, eller en pumpe som der står og larmer. Skal det være muligt at gå direkte til en som tager ansvar, og ikke igennem en kundeservice som giver et standardsvar. Bør være et KPI-mål at der maksimalt går 12 timer fra kontakt til løsning.

 Når det går I drift

I dag på linje M2 er der jævnligt vibrations og støjgener, det skal helt undgås med m5! I skal derfor sikre systematisk vedligeholdelse samt sikre alle nødvendige ressourcer for vedligeholdelse, hvis tog ikke bliver vedligeholdt må de udtages af produktion indtil de er klar til drift.

Endvidere må i lydisolere følsomme ejendomme

 

Hilsen

Nabo til Lergravsparken Metrostation