Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Vermlandsgade og Siljangade
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Siljangadekvarteret er det centrale Københavns mest unikke og eneste tilbageværende større selvgroede kunster - og iværksættermiljø. Siljangademiljøet er vokset organisk frem i de tidligere fabriksbygninger og værksteder i området, hvoraf mange i sig selv er særdeles bevaringsværdige som kulturhistorie. Som erhvervsdrivende i området sætter vi enormt stor pris på miljøet og den inspiration der giver, at her er plads til både værksteder, kontor og kreativitet på de samme gange og matrikler. Jeg vil foreslå at den udvikling der sker i Siljangade (arealet mellem Prags Boulevard og Uplandsgade) er meget nænsom og under største hensyntagen til ikke at smadre de eksisterende miljøer, som man har gjort hele vejen ned langs den øvrige del af ved Amagerbanen og Strandlodsvej. I dette område vil jeg derfor opfordre til at byggehøjden holdes på de nuværende 1-2 etager, maksimalt 3 etager og værksteder og tidligere fabrikker bevares. De 2 højere bygninger, Siljangade 4 og og den smukke Toms tidligere chokoladefabrik fra 1926 bibeholdes som de eneste højere bygninger i området. Ud til Prags Boulevard ligger også Illums tidligere lagerhus (Holmbladsgade 111 ), den nye Nordøstamager Skole (Holmbladsgade 113) og Edison bygningen. Alle markante bygninger som fremstår smukt som markante og synlige bygninger fra Kløvermarken og Christianshavns vold.
Hvis der skal bygges højere bygninger, kan de bedre passes ind på AGA grunden eller ovenpå Menu. Men også her vil vi opfordre til at sænke byggehøjden fra op til 10 etager til 4- 6 etager og begrænse højde byggeriet til 1 bygning som kan blive et vartegn for området. Mange høje bygninger vil virke som en barriere mellem Amagerbro og Kløvermarken og skabe en lukket privat fornemmelse som tilfældet er med det nye Strandlodsvej byggeri.
Hvis AGA grunden skal udvikles til boliger bør Københavns Kommune også ændre adgangsvejen for jordtransporter og byggematerialer fra Uplandsgade til Kløvermarksvej og Kraftværksvej. Fra april måned i 2023 og 50 år frem er Uplandsgade udlagt til at være den primære adgangsvej for lastbiler til Lynetteholmen. Alene for jordtransporterne betyder det 1000 ekstra lastbiler om dagen (kl. 7-16). Uplandsagde er i forvejen stærkt trafikbelastet og der er ingen sikre overgange fra AGA grunden og Siljangade kvarteret til Kløvermarken og cykel-gangstien med forbindelse til Christianshavn. Udover en omlægning af lastbiltrafikken til Lynetten foreslår vi derfor også at der gennemføres en trafikdæmpning og skabes en række sikre overgange af Uplandsgade, der kan binde området sammen med Kløvermarkens kvaliteter (Som det blandt andet er beskrevet i KKs helhedplan for Nordøstamager fra 2016). Som forælder til børn på Nordøstamager Skole kunne én af disse forbindelser passende være en bro, der forbinder Prags Boulevard, Siljangade kvarteret og Nordøstamager Skole med Kløvermarken. Uplandsgade er i dag en livsfarlig barrierer for at folkeskolen i praksis kan benytte sine grønne friarealer. Her minder jeg om, at skolen er bygget med dispensation for manglende udearealer på grund af sin nærhed til Kløvermarken. Èn bro med direkte adgang fra skolens første sal og med tilslutning fra Prags Boulevard vil både løse skolens akutte problemer med trafiksikkerhed og være en stor værdi for Siljangade-kvarteret og det østlige Amagerbro.