Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
318

Indsendt af

Trine Sørensen

Virksomhed / organisation

Trine Sørensen /Bigum&Co

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Mit høringsvar omhandler metrostoppet Bryggebroen på Axel Heides Gade på Islands Brygge. 
Jeg er beboer i området og bruger ofte Bryggebroen, både i myldretiden og på andre tidspunkter af døgnet. Jeg bruger det som gående og på cykel. 

Derfor har jeg god indsigt i området og trafikale udfordringer.
Det er et trafikalt knudepunkt i myldretiden. Der sker ofte fald på cykel grundet for lidt plads, når man drejer af Bryggebroen og skal videre ud på Axel Heides Gade.

Det skyldes både for meget trafik, på et relativt lille område, cyklister som har for meget fart på og at der ikke er afmærket hvor cyklister kan cykle og hvor gående skal gå. Det betyder også at man virkelig skal være vaks og hurtig når man er gående.

Axel Heides Gade fra Bryggebroen og imod enten Amager Fælled og Artillerivej er meget trafikeret af cyklister.Jeg ved at Københavns Kommune har været ude og bede folk om at henvende sig ift. uheld og fald ved Bryggebroen.

Der skal ikke mange minutters observation til i myldretiden før end at man kan se hvordan området hurtigt kan rammes af trafikuheld. 

Det bekymrer mig derfor, at der er tanker om at placere en metrolinie på pladsen ved Bryggebroen. Det vil alt andet lige øge trafikken markant på et meget lille område, som ikke engang nu, er gearet til den nuværende trafikale situation.

Området er lille, hvis det både skal kunne klare cyklende trafik, gående fra alle sider, og også fra den anden side af Bryggebroen ved Fisketorvet. Samt der skal gøres plads til ekstra cykelparkering. Jeg har svært ved at se hvordan det skal kunne løses på en god måde. 

I stedet har jeg et forslag, som jeg håber I vil se nærmere på. 

Ca. små 100 m. fra Bryggebroen, hvis man kører langs Islands Brygge er der et stort åbent område hvor Havnestadmonumentet står. 
Her er der alle god plads, også til ekstra cykelparkering. 
Hvis metrostationen ligger her, vil man få ledt trafikken væk fra det lille område fra Axel Heides Gade og trafikken vil ved metroen stort set kun bestå af folk der skal bruge metroen og ikke være blandet sammen med al andet trafik. 

Metroen vil samtidig være ledt en smule væk fra byggerierne i nærheden og vil derved også give mindre gene til beboerne. De nærmeste bygninger er næsten kun erhverv. 

Jeg har vedhæftet billeder af området jeg tænker på, på Islands Brygge lige over for Sturlasgade.