Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
360

Indsendt af

Søren Udholm Frost

Postnr.

2000

By

Frederiksberg

Høringssvar

Der er ingen tvivl om at der er brug for mere metro i København og over havnesnittet. Generelt ser jeg M5 lille for at være den mest optimale rute for hvad der muligvis ender som byens anden metroring engang i fremtiden. At muliggøre en station ved enten Amagerbrogade N eller Amagerbrogade S vil samtidig være en klar forbedring af dækningen i dette område.

I forbindelse med strækningen her imellem DR Byen og Lergravsparken vil jeg håbe at man vil være fremsynet nok til at afsætte midlerne til et afgreningskammer i forbindelse med etableringen. Det vil simpelthen være ærgerligt at forpasse muligheden for engang i fremtiden at føre en metrolinie videre ud af det centrale Amager. En linie der potentielt ville have endestation ved lufthavnen og således aflaste havnesnittet på M1/M2 yderligere. Derudover vil man på en senere etape på den vestlige del af ringen ligeledes kunne etablere et afgreningskammer hvor en linie kunne føres ud mod Brønshøj. Denne linie har vist tidligere været oppe i luften - se det vedhæftede liniekort hvor linien er angivet som M6.

Så kort opsummeret: M5 Lilla er en fin linieføring og det vil være oplagt at tænke et afgreningskammer ind på strækningen imellem DR Byen og Lergravsparken for at sikre muligheden for fremtidig udvidelse på Amager.