Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
326

Indsendt af

Rasmus Rise

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Mange tak for muligheden for at komme med input til den kommende metrolinje M5, der skal koble Refshaleøen og Lynetteholm til resten af byen.

Hermed høringssvar vedr. Metrolinje M5 Lilla/Orange

1. BEBOELSESOMRÅDET - MARGRETHEHOLM

KK har oplyst, at metrolinjen er tænkt som en tunnellinje bortset fra strækningen mellem v/Prags Boulevard Øst og v/ Lynetteholm Nord, hvor stationerne er tænkt som højbanestationer. Derved vil linjen gå igennem beboelsesområdet Margretheholm med fysisk udformning som en højbane.

Denne plan giver anledning til en række bekymringspunkter for beboere på Margretheholmen:
1. Indkigsgener for de lejligheder der er placeret ud for højbanen
2. Bekymring for rystelser og lydgener i lejlighedsbebyggelsen
3. Rekreativt fællesareal i tæt beboelsesområde forringes og opholds- og sportsfaciliteter ødelægges
4. Bekymring for støjgener på Margretheholms opholdsarealer 
 
De skønne rekreative områder som i dag findes på Margretheholmen langs beboelsesejendommen ”Udsigten” bliver med den foreslåede linjeføring skåret midt over af en industrielt udseende højbane. Det vil ødelægge det blomstrende udeliv der i dag udspiller sig på opholdsarealerne hvor der spilles fodbold, hoppes på trampoliner, luftes hunde, bygges huler, dyrkes køkkenhaver og holdes bistader for blot at nævne nogle eksempler. De grønne rekreative områder er meget eftertragtet i det bynære område som Margretheholmen er placeret i. Derfor benyttes det i dag af besøgende fra hele indre by, som nyder naturen. Disse rekreative kvaliteter vil kunne bevares, såfremt metroen graves ned under jorden. Såfremt der etableres en højbane, frygter vi at der bliver skabt et uskønt område under højbanen i stil med det, der er opstået under metroen i Ørestaden.    
 
Med blik på ovennævnte bekymringspunkter, må det skulle tages med i betragtningen at linjeføringen skal laves med meget stor hensynstagen til beboelsesområdet. Det skal bemærkes at der også i den udsendte SMV vedr. supplerende vejbetjening af Lynetteholm skal laves en rute, hvorfor det foreslåes at infrastrukturen tænkes samlet ifht. ruteføring med størst mulig afstand til beboelsesområderne, og prioriteret som en nedgravet linjeføring.
 
2. HAVNEN - MARGRETHEHOLMS HAVN
Den foreslået rute er sat til at skulle krydse Margretheholms Havn. Havnen har stor rekreativ værdi for unge såvel som gamle.
Der må indtænkes en løsning der gør at havnen bevares, og skibe med master kan passere metro linjeføringen.
Også her bør den supplerende vejbetjening tænkes ind i en samlet løsning, og den udformede akvædukt-løsning som havnen har stillet som forslag bør genovervejes til både Metro-linjeføring og supplerende vejbetjening. Alternativt bør metrolinjen bør prioriteres som en nedgravet linje under havnen.