Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Metrolinje M5 - idéfasehøring for miljøvurdering
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Mange tak for muligheden for at afgive høringssvar her i idéfasehøringen.
Jeg har boet på Amagerbro de seneste fem år og har ofte brugt metroen, og der er kort sagt brug for at aflaste M2.
Dels bor der flere og flere mennesker på Amager (herunder ud mod stranden) og dels kommmer der flere turister til København, som bruger metroen fra lufthavnen og ind til byen. Det udfordrer allerede i dag kapaciteten på M2. Jeg oplever f.eks. ofte i myldretiden, at det ikke er muligt at komme med fra Amagerbro i første omgang, og der er ikke noget, der tyder på, at belastningen skulle blive mindre fremover. Jeg er derfor bekymret for, at der om få år vil være en helt uholdbar belastning på strækningen Amagerbro-Nørreport. På trods af, at M5 lilla formentligt er dyrere end M5 orange, er det i mine øjne en helt nødvendig investering i den københavnske infrastruktur at vælge M5 lilla, som vil kunne skabe flere overgange mellem metrolinjerne og være en ekstra forbindelse under inderhavnen og dermed kunne aflaste M2. Det vil M5 orange på ingen måde kunne løse.
Ift. den konkrete placering af stationer er det som nævnt positivt med overgange mellem metrolinjer på København H, DR Byen og Lergravsparken, så der skabes flere veje fra A til B, hvorved belastningen spredes over så mange stationer og linjer som muligt. Ift. placeringen af Amagerbrogade station vil jeg være fortaler for Amagerbrogade S, da min vurdering er, at den vil have de bedste forudsætninger for at blive et tilgængeligt trafikalt knudepunkt. Amagerbrogade N vil komme til at ligge meget klemt inde, hvilket kan give udfordringer ift. at skabe et åbent og trygt miljø omkring stationen og plads til at skifte mellem f.eks. bus og metro. Amagerbrogade S er derimod tænkt til at ligge på Sundbyøster Plads, hvor der modsat er gode forudsætninger for at skabe et åbent miljø omkring stationen og god plads til at tilgå metroen.
Jeg ser frem til at følge den videre proces, hvor jeg også håber, at borgerne bliver inddraget.