Oprettet: 25. oktober 2022
Svarnummer:
234

Indsendt af

Nikolaj Hansen

Virksomhed / organisation

Stema Shipping A/S

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Miljø/CO2 påvirkning ved etablering af Kontrol og Vedligeholdelsescenter

 

Det ville have stor påvirkning på Miljø/CO2 regnskabet, hvis etablering af Metro M5 Kontrol og vedligeholdelsescenter, bliver gennemført.

 

Dette vil betyde, at som minimum, Stema Shipping A/S andel af importeret granitskærver, ville skulle køres længere til vores kunder. Over de sidste mange år, har Stema Shipping A/S importeret ca. 350.000 tons granit skærver om året, hvilket svarer til ca. 10.000 lastbiler om året. Disse lastbiler, skulle køre endnu længere på motorvejen/bykørsel, for at komme ind til kunderne med materiale.

 

Denne påvirkning på miljøet/CO2 regnskabet, ville være en direkte konsekvens af etableringen samt nedlukning af vores kajnær arealer på Prøvestenen. Stema Shipping A/S kunder, er afhængig af at ligge indenfor kort afstand af København, da Beton ikke kan transporteres over længere tid. Stema Shipping A/S vælger at benytte den mest miljøvenlig transport form fra stenbrud til slut destination nemlig skibstransport, og kun på den sidste strækning, benytte lastbil til slut kunden.

Ved at etablere kontrol og vedligeholdelsescenter på Prøvestenen, kan det være man løser et problem med placeringen af dette, men man skubber miljø/CO2 hensynet til øget transport med lastbiler ude på vores i forvejen overbelastet vejnet på motorvejen samt i byerne.

 

I fremtiden, men de prognoser der foreligger, skal der bruges endnu flere råstoffer til både byfornyelse/planlægning samt den grønne omstilling. Dette ville forstærke miljø/CO2 regnskabet endnu mere, hvis ikke dette kan sejles til en havn i København. Jo mere der skal bruges, jo flere lastbiler kommer der på vejene langvejs fra.