Oprettet: 17. oktober 2022
Svarnummer:
205

Indsendt af

Niels Wellendorf

Virksomhed / organisation

Rådet for Bæredygtig Trafik

Postnr.

2200

By

Nørrebro

Høringssvar

                                                                                                       Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N

 

17. oktober 2022

 

 

Københavns Kommune

 

Høringssvar til Idéfasehøring for metrolinje M5

Rådet for Bæredygtig Trafik har følgende kommentarer til forslaget om en ny metrolinje M5.

Forbindelsen over havnesnittet, M5 østlig linje

Vi finder at en nødvendig aflastning af metrolinjerne 1 og 2 over Havnesnittet bør ske hurtigt, billigt og effektivt ved etablering af en letbane fra København H over Langebro til Amagerbro og videre ud ad Amagerbrogade til Tårnby, Kastrup og lufthavnen.

En letbane vil både aflaste havnesnittet og supplere rejsemulighederne på Amager effektivt.

En moderne letbane har samme kapacitet som de eksisterende metrolinjer i København, og giver med flere stationer og en linjeføring i gadeniveau en bedre og mere effektiv dækning af de områder den kører igennem. En letbane vil fra dør til dør desuden have samme rejsetider som en metro.

En letbane kan etableres væsentlig hurtigere end en metro og til en omkostning på 1/5 del af prisen for en metro.

I forhold til forslaget om metrolinje M5, lilla linje, er stationerne København H og Amagerbrogade sammenfaldende, mens letbanen herudover betjener områder ved Langebro, Islands Brygge, Amagerbro (med forbindelse til eksisterende metro) samt byområderne langs Amagerbrogade og dele af Tårnby og Kastrup.

En letbane kan også få en afgrening på Amagerbro mod Prøvestenen og Refshaleøen mv.

Vi henviser her til foreningen Letbaner.dk’s forslag om letbaner i København og til denne forenings høringssvar til idéfasehøringen af 5. oktober 2022.

http://letbaner.dk/docs/2021-10-08_Letbanefolder-etape-2-3_A4.pdf

https://blivhoert.kk.dk/sites/blivhoert.kk.dk/files/svar-materiale/hoeringssvar_fra_lbdk_om_metrolinje_5_5._oktober_2022.pdf

Evt. forlængelse som ringforbindelse over Rigshospitalet, M5 nordlig linje

For betjeningen af især Rigshospitalet vil en direkte banebetjening fra hele det øvrige hovedstadsområde være at foretrække frem for en skifteforbindelse med metro.

Vi skal derfor anbefale forslaget om en ny S-banetunnel, som foreslået af DTU og senere i en justeret form af Ekspresgruppen.

Vi vil dog anbefale en linjeføring som foreslået af DTU, der på samme måde som forslaget til en metro har stationer ved Hovedbanegården, Forum og Rigshospitalet.

DTU’s forslag er beskrevet nærmere her:

https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/2706937/Ideskise+til+ny+S-bane.pdf

https://www.trafikdage.dk/papers_2008/praesentationer/alex_landex_199.pdf

https://www.altinget.dk/transport/artikel/dtu-forskere-jernbanestrukturen-i-hovedstaden-traenger-til-en-grundig-analyse

https://4ormat-asset.s3.amazonaws.com/vfs/83416/public_assets/87695385/Ingeni%C3%B8ren%20August%202021.pdf

En ny S-banetunnel vil udover en direkte forbindelse fra hele hovedstadsområdet til Rigshospitalet give mulighed for en fordobling af afgangene på S-banen og dermed give mulighed for en stor overflytning af bilister til den kollektive trafik. Dette vil medføre en betydelig fredeliggørelse af vejnettet i hele Københavns Kommune.

Sammenfatning

Rådet for Bæredygtig Trafik anser at der med mulighederne for dels en letbane til Amager og dels S-bane til Rigshospitalet ikke er behov for en ny metrolinje 5.

Vi foreslår at der inden der træffes beslutning om en evt. ny metrolinje foretages en overordnet planlægning af hele hovedstadsområdets trafik, så der ikke kun ses på lokale forhold indenfor Københavns Kommune, men også ses på trafikken til og fra kommunen.

Med venlig hilsen

Niels Wellendorf

Bestyrelsesmedlem

Rådet for Bæredygtig Trafik

https://baeredygtigtrafik.dk/