Oprettet: 29. oktober 2022
Svarnummer:
284

Indsendt af

Nick Lagrilliere

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Som i selv skriver, er der er allerede i dag trængselsproblemer på M1/M2 mellem Islands Brygge/Amagerbro og Christianshavn, specielt i myldretiden. Dette problem vil kun M5 Lilla løser. Dette forskel i konsekvenser for trafik fra Amager (hvis der kommer ikke mere metro bliver det mere bil/bus trafik) til resten af København over Langebro og Knippelsbro, især fra støj og luftforunering, mellem de to linjerne vil jeg gerne se vurderet.


Da linjen M5 Lilla anlægges i etaper, hvor stationerne åbner i takt med byudvikling, vil M5 Lilla ikke afhænger udviklingen af Lynetteholm. Derimod er M5 Orange fuldstandig afhaengig af byudvikling. Jeg vil derfor også gerne se vurderet miljøkonsekvenerne af metrolinjen M5 Orange og Lynetteholm som en integreret projekt, fordi uden Lynetteholm vil M5 Orange aldrig blive realiseret. Derfor skal konsekvensere af det integrede projekt blive vurderet (ikke med salamimetoden) Det betyder evaluering af konsekvenserne af M6 Orange og Lynetteholm på trafik, plante- og dyreliv (også i havet), støj, luft, klima (inkl. drivhusgasser), ressourcer m.fl