Oprettet: 24. oktober 2022
Svarnummer:
222

Indsendt af

Michael Hansen

Postnr.

2100

By

København

Høringssvar

Jeg er i tvivl, om det overhovedet nytter noget at give sin mening til kende. Det virker som om, at nu SKAL vi have M5 og det er besluttet.

Min mening er, at det (igen) er som at tisse i bukserne at lave en M5. For det giver stadig ikke en sammenhængene kollektiv trafik i hovedstadsområdet. Det hjælper på et meget lokalt problem, og på at den kun 20 år gamle - men dengang meget fremsynede, moderne og enorm-nem-at-udvide M1 og M2, allerede er for lille. Og alligevel vil I bygge mere af samme for lille Metro? Det stinker langt væk af, at den skal København have, fordi så kan man ikke stoppe Lynetteholmen. Der burde være røde alarmklokker, der bimlede og bamlede hos kommunen og politikerne, når en milliarddyr investering på mindre end 20 år er for lille - og det endda uden den har ramt det årlige antal passagerer, som den var planlagt til i slutningen af 1990'erne!

Jeg så gerne, at man satte M5 helt på pause og så gik i gang med at få lavet en samlet plan for hele hovedstadsområdet og den kollektive trafik. Det mangler i høj grad. Når vi så har en samlet og prioriteret plan, så kan det godt være, at for at få flest muligt fra bilen og over i den kollektive trafik, så er det et helt andet trafikprojekt, der skal have første prioritet. Det ved hverken I, jeg eller andre borgere - for det er aldrig undersøgt. Derudover så negligerer kommunen og politikerne helt moderne sporvogne, som næsten alle andre storbyer i Europa investerer massivt i, har. Jeg ved godt, at Socialdemokratiet har det standpunkt, at bilerne er vigtigst, så derfor vil man ikke have sporvogne. Men er det befolkningens holdning? Det var da bemærkelsesværdigt, at Enhedslisten blev største parti ved seneste valg. Et parti, der er knap så ensporede, når det drejer sig om kollektiv trafik.

Ud over det, så er jeg som nabo til Østerport personligt meget, meget ked af, at vi efter godt 20 års konstant byggerod på og ved stationen (vi fik endelig pladsen tilbage her i foråret 2022), kan se frem til at pladsen skal graves totalt op igen allerede i 2025-2026 for at lave en M5. En opgravning, der kunne have været delvis undgået, hvis regionen havde haft en samlet plan for den kollektive trafik - for så var M5 allerede tænkt ind i Østerport Station dengang! Og så en plads, der er blevet til en grå 6-sporet motorvej. Det grønne og klimavenlige er fuldstændig forsvundet fra denne tidligere skønne plads (før 2002).

Og så vender vi tilbage til udgangspunktet - det nytter jo intet at afgive høringssvar. Det er tydeligt, at især Socialdemokratiet er total tonedøve og fuldstændig ligeglade med borgernes indvendinger mod Lynetteholmen. Så derfor bliver det her projekt også bare tromlet ud over befolkningen uden interesse for, at der rent faktisk bor mennesker i København lige nu og her. Det har jo ikke interesseret Socialdemokratiet og overborgmesteren i de 24 år jeg har boet i byen.