Oprettet: 25. oktober 2022
Svarnummer:
232

Indsendt af

Mette Kjølbye

Postnr.

2300

By

Copenhagen

Høringssvar

 

Linjeføring af den kommende metro M5

I forlængelse af deltagelse på et informationsmøde om anlæggelse af den kommende M5, mandag den 10. oktober 2022 i Filips Kirke, fremsendes hermed høringssvar.

På mødet var ét af de temaer, der især blev drøftet, placering af station hhv. ved Amagerbrogade Nord eller på Sundbyøster Plads og det var min oplevelse, at størstedelen af de fremmødte klart mente, at man bør vælge den løsning, der placerer en metrostation ved Amagerbrogade Syd (på Sundbyøster Plads) frem for Amagerbrogade Nord.

Med en bopæl midt imellem de to potentielle stationer ved Amagerbrogade og tæt på 25 år som beboer på Ulrik Birchs Allé, vil jeg gerne tilkendegive, at jeg oplever en placering af en station ved v/Sundbyøster Plads som den mest optimale. Årsagerne hertil er følgende:

  1. Nyt byrum: Da der er god plads på området, er der mulighed for at få skabt et unikt byrum, der både rummer pulsen fra de personer, der benytter sig af metroen, de personer, der venter på at mødes med familie og venner og de personer, der ønsker at betragte ”byens liv” samtidig med at de kan slappe af i det område, der kan skabes omkring metroen.
  2. Synlighed: Metrostationen vil være meget synlig for alle, idet den vil blive placeret lige ud til Amagerbrogade, hvor der er gode oversigtsforhold.
  3. Trafikalt knudepunkt: Sundbyøster Plads er allerede et trafikalt knudepunkt for beboere i området med to idrætshaller samt en stor legeplads der blandt andet benyttes af de omkringliggende skoler og en lang række daginstitutioner på Amager. Derudover ligger der to dagligvarebutikker samt en stor røntgenklinik, der ofte besøges af ældre mennesker og personer, der er dårligt gående.   
  4. Cykelstativer: Der vil være behov for at afsætte rigtig meget plads til cykler til metrobrugere, der vælger at bruge denne transportform til/fra metroen.  Hvis man ser på de eksisterende metrostationer i nærheden – DR Byen og Amagerbro Station, fremgår det meget tydeligt, hvor påkrævet det er, at afsætte plads til parkering af cykler i den samlede løsning
  5. Tryghed for brugerne: Den synlige placering vil gøre det trygt for brugere af metroen at gå til og fra denne. Dette gælder især de mange unge mennesker, der deltager i aktiviteter i Sundbyøsthallerne.
  6. Busforbindelser: Der er plads til omstigning på busser og buslinjer vil kunne tilgå Sundbyøster Plads uden det vil give yderligere pladsproblemer

Den alternative placeringen af en metro ved Amager Nord er naturligvis en mulighed, men virker mest af alt som et forslag, der er lavet for at have et alternativ til en billigere løsning. Nedenfor er skitseret de ulemper, jeg oplever der vil være ved denne ud fra de samme parametre som ovenfor beskrevet.

  1. Nyt byrum: Da området er præget af høje boliger og tæt bebyggelse, vil der ikke på samme måde være mulighed for at skabe et nyt byrum.
  2. Synlighed: Placeringen væk fra Amagerbrogade vil gøre metroen mindre synlig for brugere
  3. Trafikalt knudepunkt: Metrostationen vil blive placeret i et område, der allerede er præget af kaotiske trafikale forhold. Der er altid mange varevogne til de handlende i dagtimerne, der vanskeliggør udsyn og der vil blive endnu flere fodgængere, der krydser Amagerbrogade – især børn og børnefamilier. Jeg kan personligt frygte, at dette kan komme til at koste menneskeliv. Desuden vil taxaer/biler, der skal hente/bringe personer til metroen få meget vanskeligt ved at komme til stedet.
  4. Cykelstativer: Der kan forudses at opstå et større cykelkaos i området og at cyklister til/fra metroen vil kollidere med gående. Dette er ofte en udfordring ved Amagerbro Station og ville også være det ved DR-byen, men her undgår man det, fordi der er plads på området, hvor man tilgår metroen til fods eller via cykel

 

  1. Tryghed for brugerne: Metrostationen vil blive placeret væk fra Amagerbrogade i et område, der bestemt ikke vil føles trygt for personer, der fx ikke kan lide at færdes ude om aftenen og generelt er utrygge ved indelukkede områder
  2. Busforbindelser: Det er vanskeligt at se for sig, hvordan der skal kunne være flere busser som forbindelsesled fra metroen. Det er allerede meget vanskeligt at krydse cykelstien for buspassagerer med 5C ved Tycho Brahes Alle.

Konklusionen jf. ovenstående er derfor, at den rette langsigtede løsning for placering af M5 ved Amagerbrogade i min optik vil være ved Sundbyøster Plads.