Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Metrolinje M5 - idéfasehøring for miljøvurdering
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Jeg deltog i Borgermødet omkring metrolinje M5 d. 6. okt. 2022 som var online. Jeg var positivt overrasket over mødeformen og følte mig godt informeret om de to linjeføringer som er i høring, nemlig Orange og Lilla. Det var fint præsenteret af bl.a. Metroselskabets direktør som forklarede hvilke hensyn og overvejelser der tages når man skal beslutte hvordan linjens skal føres og hvor stationerne skal ligge henne.
På forhånd havde jeg en tænkt at den Orange linje ville tjene København bedst men efter mødet lænder jeg mest til at den Lilla linje vil være bedst da den kommer flest Københavnere til gode og samtidig løser nogle fremtidige problematikker.
Dog er der elementer vedr. M5 Lilla som bekymrer mig meget som jeg gerne vil give udtryk for her.
Her tænker jeg på ideen om at føre metroen over jorden henover Margretheholms havn. Af hensyn til beboerne i området, dens grønne områder samt bevarelsen af Margretheholms havn så bør M5 anlægges som tunnelløsning som i byen.
Jeg bemærkede at direktøren for metroselskabet fortalte om 7 hensyn som er i spil når man skal tegne metrolinjen. Det er især de 2 første hensyn som bør medføre at metroen anlægges under jorden.
Det første hensyn er anlæggelsen og adgangen til at grave for at anlægge metroen. Som direktøren nævnte så kigger man på om man overhovedet kan komme til at grave og anlægge metroen. Dette er givetvis ikke et problem omkring Margretheholm havn. Metrolinjen kommer som I ved nede sydfra fra Kløvermarken og er på det tidspunkt fortsat under jorden så hvorfor ikke fortsætte grave arbejdet når det nu er muligt?
Hensyn 2 vedrører om hvorvidt metroen passer ind i lokalområdet. Her blev Enghave Plads fremhævet som eksemplet på hvor meget værdi og liv metroen har skabt i området. Et kæmpe løft til området som har øget både værdien for beboerne, virksomhederne og boligpriserne i og omkring området. Men dette er naturligvis kun fordi metroen er gemt af vejen under jorden.
At føre en metrolinje over jorden henover Margretheholm havn vil på ingen måde løfte området og skabe værdi. Tværtimod. Området lige syd for havnen er et stort beboelsesområde som er kendetegnet ved at have grønne og rolige rekreative områder med legepladser, køkkenhaver, fodboldbaner, gangstier hvor folk går ture med deres hunde, børn, venner og ægtefæller. At føre en metrolinje over jorden ville helt ødelægge hele området og ikke give det løft til området som netop er et hensyn der skal tages. Det giver simpelthen ikke mening IKKE at lægge den under jorden. At lægge den under jorden ville netop skabe den værdi, som der ønskes. De grønne områder reddes, området forbliver attraktivt for alle de mange Københavnske familier som bor på Margretheholmen og den store lystbådehavn smadres ikke i processen. Prisen for at gøre det rigtige, nemlig at lægge metroen under havnen kan jeg forstå på Metroselskabets egne tal ville koste omkring 2 mia. ekstra. I forhold til hvad man i øvrigt kommer til at bruge på udviklingen af området og anlæggelsen af Lynetteholmen så synes 2 mia. at være en meget billig pris at betale for at gøre det rigtige for København, dens beboerne og værdien for området.
Jeg håber inderligt at man ikke gentager Amagerfadæsen og laver mere metro over jorden som INGEN vil have. Det ville være en kæmpefejl.