Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
312

Indsendt af

Mark

Postnr.

2770

By

Kastrup

Høringssvar

Kære Københavns Kommune.

Som borger i Tårnby Kommune, med en arbejdsplads i Københavns Kommune, ser jer meget positivt på en udvidelse af metronettet i København.

Metroen har i sin mobilitetsfunktion sikret at København og særligt Amager, er blevet en integreret del af den højklassede offentlige transportnet, og har været en væsentlig årsag til at Amager er blevet så populær. Amager har siden metroen åbnede set en tiltagende byudvikling og transformation. Metroen har skabt en anden mental geografi, hvor de dele af Amager tæt på en metrostation er blevet ”centrale bydele” og attraktioner i København, på linje med de andre brokvarterer.

Summa summarum, jeg ser meget frem til en udbygning af metronettet, som vil styrke udviklingen af København som nordens førende metropol, binde byen bedre sammen, og sikre at højklasset kollektiv transport til flere, understøtte en mere bæredygtig udvikling, og herunder at den nye bydel Lynetteholm  kan planlægges på en sådan måde at det vil begrænse behovet for og andelen af biler byen.

Konkrete bemærkninger:

Den Lilla linje er den metrolinje der har mest potentiale:

Den lilla linje , og bør prioriteres. Dette skyldes bl.a. at kapacitetsudfordringerne på linje M1 og M2 skal aflastes nu, og at mere af det allerede bebyggede København vil få adgang til metro, og vil herved understøtte den grønne omstilling af transporten i den eksisterende bykerne.

Linjeføring ved Amagerbrogade S - ved Sundbyøster Plads foretrækkes:

  • mere Stationsnærhedsdækning på Amager,
  • Stationsnærheden vil forventeligt give flere passagerer til metroen fra stationsoplandet
  • Mere stationsnærhed vil forventeligt give mere effekt ift. potentiel byudvikling og fortætning.
  • Sundbyøster Plads vil forventeligt kunne indrettes bedre ift. at skabe gode overdækkede parkeringsmuligheder for cykler på overfladen, plads til busholdepladser m.m., som vil sikre at flere vil benytte metroen.

Linjeføring over Dokøen:

Det bør overvejes om linjeføringen imellem Prags Boulevard Øst (placeret i Kløverparken), bør føres videre i tunnel til Dokøen, og herfra til Refshaleøen hvorfra Metroen kan føres i terræn i højbane som beskrevet.

Dokøen fortjener et metrostop! Dette er bl.a. grundet at eksisterende beboere og kommende beboere og besøgende til Papirøen, gæster til Operaen, besøgende til Nyholm, samt Københavnere og turister der ønsker at promenere ved Voldene eller langs havnen, bør tilgodeses med bedre adgang til Metronettet (evt. stop ved Masteskursvej).

Linjeføring imellem Lynetteholm og Nordhavn (Orientkaj):

Der foregår en parallel høring ved Sund og Bælt, om en idefasen til mulig sænketunnel fra Nordhavn til Lufthavnen (Østlig ringvej), anlagt ved brug af ”sænketunnelelementer” produceret fra elementfabrikken til Femernbælt. Dette projekt giver umiddelbart god mening, da investeringen i Fermernbælt kan ”genbruges” ved andre infrastrukturprojekter. En Østlig Ringvej skal dog sammentænkes med trafikafviklingen i København, og særligt M5, såfremt at det besluttes at anlægge motorvejen, således at der ikke kommer mere trængsel og forurening for byens borgere.  

Det foreslås at såfremt at der anlægges en Østlig Ringvej i tunnel, at en forudsætning skal være at en tunnel imellem Lynetteholm og Lavantkaj i Nordhavn anlægges med separat trace til metroen, således at den Lilla linje (M5) bindes sammen med blå linje (M4). Denne sammenbinding vil styrke metronettet og vil forventeligt kunne anlægges omkostningseffektivt.

Park and Ride ved Metrostationer ved evt. Østlig Ringvej:

For at sikre at flere benytter metroen, og sikre en bedre businesscase for investeringen i M5 og resten af metronettet, bør ”Park and Ride” anlæg sammentænkes med byudvikling af Lynetteholm og en mulig Østlig Ringvej.

Der bør således planlægges statsstøttede Park and Ride anlæg, som en integreret del af infrastrukturinvesteringen (anlægsloven) i forbindelse med både byudviklingen af Nordhavn og Lynetteholm og motorvejsnettet i og omkring København. Der bør være ”gratis” eller ”næsten gratis” at parkerer bilen i op til 12 timer (til forskel fra i Ørestad) for at opfordre bilister til at tage miljørigtig transport til destinationer i centrum af København. Dette vil (sammen med en mulig trængselsafgift i centrum af København) forventeligt sænke trængslen på centrale veje igennem centrum, sikre bedre fremkommeligheden mere generelt, mindske miljø- og luftforureningen i byen, og skabe mindre pres på byens parkeringsarealer.

Destinationer for Park and Ride bør være ved Nordhavn (kan integreres i byudvikling og stationsanlæg mellem M4 og M5), ved Lynetteholm (kan integreres i byudvikling og stationsanlæg) og ved en mulig afkørsel fra Prøvestenen ved metrostationen på Prags Boulevard øst, hvor stationen bør etableres med et stort p-anlæg (kan integreres ift. byudvikling og stationsanlæg).

 

Udbygning af M5 – Bind Hovedstadens Hospitaler sammen og tilgodese Brønshøj og Husum

Jeg vil foreslå at M5 planlægges forlænget fra København H, så hurtigt som muligt.

Den videre linjeføring af Metronettet i København bør overveje at tilgodese at Rigshospitalet, Hvidovre Hospital og Bispebjerg Hospital for bedre adgang med højklasset offentlig transport.

Som bosiddende på Amager, finder jeg forbindelsen til Hvidovre Hospital utrolig og urimelig ringe! Vi benytter derfor oftest en bil, da vi finder alternativet meget attraktivt! En metroforbindelse til Hvidovre hospital, vil med en bedre dækning på amager med M5, sikre at Amager kobles godt sammen med det hospital som betjener mange af borgerne.

Særligt Brønshøj og Husum mangler en bedre dækning af højklasset offentlig transport som kan være metro eller letbane (og denne investering bør snart besluttes), da byudviklingen tager til, og flere og flere vælger desværre bilen, da den offentlige transport ikke er attraktiv.  

Som tidl. beboer i Københavns Nordvest kvarter, er forbindelsen til Herlev Hospital (hvor vi fødte vores første barn), ikke særlig attraktiv (5C er oftest meget fyldt og det tager lang tid at komme frem, og ende stoppet er ikke ved hovedindgang). Københavns Kommune og Region Hovedstaden bør derfor overveje at koble Herlev Hospital på metronettet eller føre Letbanen til Nørrebro station og evt. Nørreport Station.

Det bør derfor overvejes om M5 kan videreføres via. Rigshospitalets og Bispebjerg Hospital til Brønshøj og Husum.

En alternativ linjeføring der kan tilgodese Brønshøj og Husum kunne være at M4 videreføres fra Ny Ellebjerg, via. København ZOO til hhv. Bispebjerg Hospital samt Brønshøj og Husum.

M4 bør også videreføres fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital, med målet at alle Region Hovedstadens Hospitaler er forbundet til højklasset offentlig transport.

 

Jeg takker for muligheden for at give min støtte til mere metro i København, som har forandret en lille storby til en metropol for altid, og har været en fantastisk investering i fremtiden for Greater Copenhagen og Danmark.

 

Alle de bedste hilsner,

Mark