Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
309

Indsendt af

Marc Søndergaard

Postnr.

2300

By

Dragør

Høringssvar

Næste etape af metrobyggeriet bør videreføre de nuværende linjer M1 og M2, så de forlænges og inddrager flere boligområder uden for byzonen.

Løsningsforslag 1: M1 videreføres fra Vestamager som højbane med stationer ved Nøragersmindevej (ved busstationen), Søvang, og Dragør (A.P. Møllers Alle)
I alt 3 stationer.

Løsningsforslag 2: M2 videreføres fra Lufthavnen som højbane med stationer ved Kystvejen og Dragør (A.P. Møllers Allé).
I alt 2 stationer.

Løsningsforslag 3: Kombination af de to ovenstående, så M1+M2 bliver til en ringbane, dog med en station yderligere i Dragør.
Stationer som følger. Vestamager - Nøragersmindevej - Søvang - Dragør Sydstrand (Møllevej/Krudttårnsvej) - Dragør Nordstrand (A.P. Møllers Alle) - Kystvejen - Lufthavnen.
Forslaget skal selvfølgelig inddrage CPH Lufthavnen da ovenstående ville også give mindre behov for shuttlebusser på Kystvejen for CPH Lufthavn da metrostrækning ville kunne benyttes til at transportere rejsende fra P-pladserne på Kystvejen, til Lufthavnen St, samt give medarbejdere i virksomhederne på Kystvejen (DHL, PostNord, Wallenborn, WFS, osv.) mulighed for at anvende metroen til at komme på arbejde.
I alt 5 stationer.

En løsning som ovenstående ville give gavne følgende:
- Lette trafikken fra Amager mod København, da behovet for to biler for flere familier forsvinder.
- Give studerende bedre muligheder for transport til studier og derved mulighed for at gymnasieelever fra f.eks. Dragør bliver bundet til Tårnby Gymnasium pga. transporttid.
- Give bedre muligheder for Københavnerne og turisterne til at komme ud af byen og nyde de grønne frirum på Amager Fælled, Kongelundsskoven, og Amagers sydvestpynt, Amarminoen, samt strandengene på Dragør Sydstrand.
- Give turisterne bedre muligheder for at besøge Dragør Gammelby.