Oprettet: 28. oktober 2022
Svarnummer:
274

Indsendt af

Kasper Holten

Virksomhed / organisation

Det Kongelige Teater

Postnr.

1017

By

København K

Høringssvar

Høringssvar fra Det Kongelige Teater til idéfasehøringen vedr. linjeføring for Metrolinje M5

Det Kongelige Teater ønsker hermed at anbefale en linjeføring af den kommende Metrolinje M5, som går via Holmen.

Det Kongelige Teater vurderer, at netop denne løsning er den eneste realistiske mulighed, som ikke må forpasses nu, for at sikre

  • En fremtidssikret trafikbetjening for både boligområder men også det kulturelle fremvoksende kraftcenter på Holmen og hele denne vigtige bydel
  • En aflastning af trængsels- og forureningsudfordringer på Holmen, på hele Christianshavn og over Knippelsbro samt voksende parkeringsudfordringer på Holmen
  • En bedre byggeløsning på linjeføringen gennem Margretheholmen og et længere stræk af M5 gravet ned til glæde for bymiljøet

Holmen er et område i rivende udvikling. Med Operaen og adskillige kunstneriske uddannelser er Holmen for længst etableret som et kulturelt kraftcenter i København, og med det kommende Vandkulturhus på Papirøen og den fantastiske Operapark på naboøen bliver der yderligere stærke attraktioner. Også Christiania i nærheden er en af Københavns vigtige turistattraktioner, og også her skal nu ske byudvikling i de kommende år.

A. P. Møller Fondens gave med parkeringshus under den kommende Operapark er fantastisk og betyder en væsentlig opgradering af parkeringsfaciliteterne ved Operaen. Imidlertid har det desværre været et krav, at der samtidig nedlægges et antal tilsvarende eksisterende parkeringspladser, og dette vil derfor ikke øge kapaciteten.

Allerede i dag mangler der ofte parkeringspladser på Holmen og ved Operaen, og med de kommende attraktioner i Operaparken og Vandkulturhuset mv. må det forventes, at dette behov kun yderligere skærpes. Manglende parkeringspladser fører til ulovlig parkering til gene for både gæster og beboere.

Med yderligere vigtige attraktioner på Holmen på vej må trafikken kun forventes at stige, hvilket kan føre til alvorlige kødannelser på Christianshavn i Prinsessegade, hvilket fører til forurening, støj, trængsel og i øvrigt at den kollektive transport - i form af busser - også forsinkes.

Metrolinjen M5 er en enestående mulighed for een gang for alle at skabe en holdbar løsning med kapacitet der er fremtidssikret for trafikbetjeningen af denne vigtige del af København. Denne lejlighed bør ikke forpasses, da det bliver svært nogensinde derefter at finde en tilbundsgående løsning på anden måde. Mange tusinde brugere og medarbejdere skal dagligt til og fra uddannelserne, boligerne, Operaen såvel som de kommende attraktioner. Med en station på Holmen vil M5 således ikke blot kunne sikre trafikbetjening for kommende boligområder, men også løse eksisterende udfordringer i det centrale København.

Det Kongelige Teaters publikumsanalyser viser, at 41% af gæsterne på Gamle Scene, i umiddelbar nærhed til Kongens Nytorv metrostation, benytter metro mod kun 13% der kommer i egen bil. For Operaen ligger tallene på 41% gæster som kommer i egen bil, formentlig bl.a. fordi metro ikke er i nærheden.

Metroselskabet har oplyst, at en linjeføring via en station på Holmen er mulig, hvis den østlige linjeføring af M5 vælges. Det vil iflg. Metroselskabet medføre en merudgift på ca. 2 mia. kr., men der er tale om en engangsudgift for en gang for alle at få løst og fremtidssikret trafikbetjeningen af så vigtigt et område af København og en af Danmarks største kulturinstitutioner såvel som de øvrige attraktioner i området. Samtidig vil de 2 mia. kr. bidrage til, at metroen føres under jorden i et længere stræk, og problemerne omkring linjeføring igennem Margretheholm havnen vil være løst. Der er således mange positive afledte effekter ved denne investering, som det er vores vurdering over tid vil være en god forretning med sparet trængsel, forurening, tidsspilde og senere muligt investeringsbehov i anden løsning. Metroselskabet tilføjer, at man ikke har gennemført egentlige tekniske analyser, men at ovenstående er et skøn.

Det Kongelige Teater ønsker sig brændende en fremtidssikret helhedsløsning med metro M5 via en station på Holmen. Det bemærkes, at det ved en linjeføring via Holmen naturligvis skal sikres og undersøges grundigt, at der ikke kommer lydgener ind i Operaen for publikum og kunstnere, også i den underjordiske orkesterprøvesal under Operaen.