Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 15. oktober 2022
Svarnummer:
199

Indsendt af

John

Postnr.

2300

By

Kbh S

Høringssvar

Altså, tag dog udgangspunkt i M5-Vest fra Forundersøgelsen der blev lavet fra 2020 [1]!

Dengang blev der regnet på passagergrundlag og den lilla linje foreslået nu minder mest om M5-Øst. Man regnede ud at M5-Vest ville betjene 78400 passagerer om dagen mod kun 26400 med M5 øst. Så hvorfor i alverden vil man en variant af M5-Øst nu? -- Endda en der er længere ude, kortere, og som potentielt har ringere passagergrundlag. Jeg kan ikke se den afhjælper havnesnittet; man får reelt kun aflastet DR-byen og Lergravsparken (stationer med relativt få passagerer), og kun de passagerer der skal i retning af Kbh. H. det kan ikke være mange. 

Jeg foreslår derfor at man arbejder videre på en M5-Vest model fra forundersøgelsen evt. rykket længere ud så man får stationer ved Bryggebroen, DR-byen, Amagerbrogade N. eller S., og Lergravsparken (Jeg tvivler dog på passagergrundlaget i at rykke den længere ud).

M5-Vest havde ifølge beregningerne fra 2022 restfinansiering på 20,4 mia. mod 18,8 mia. for M5-Øst (Lilla linje). Så i betragtning af, at man får betjent mange flere og får dækket Rigshospitalet og indre Nørrebro samt involveret Frederiksberg, er det efter min mening helt håbløst at lave en østlig linje. Drop den!

Og den korte orange linje til Østerport som vi har set varianter af mange gange burde være droppet for mange år siden -- Det giver ikke mening at lave en "blindtarmsmetro" til Lynetteholmen hvor alle skal skifte på Østerport.

Jeg synes egentlig, det er lidt underligt, at man får lavet forundersøgelser med beregninger for nogle linjer som nu ikke er gået videre til idefasehøring. Og de linjer man har til idefasehøringen har man hverken vurderet passagergrundlag eller omkostninger for.

[1]. Se evt. vedhæftede og Ministeriet og Kommunernes eget materiale fra 2020: https://m.dk/media/3381/20982-metro-rapport-lynetteholmen-19.pdf

Materiale: