Oprettet: 26. oktober 2022
Svarnummer:
238

Indsendt af

Jesper Olsen

Virksomhed / organisation

DSB

Postnr.

2630

By

Taastrup

Høringssvar

I Metroselskabets Udredning, Metrobetjening af Lynetteholmen fra 2020 er der angivet placering og udformning af de kommende underjordiske metrostationer med tilhørende forbindelser til Københavns Hovedbanegård og Østerport Station.

Placeringen af en ny gangtunnel under perronerne på Københavns Hovedbanegård anbefales ændret, så den i højere grad kommer til at styrke sammenhængen mellem jernbane, metro og cykelparkering.

Den foreslåede placering af tunnelen forholdsvis tæt på den eksisterende perrontunnel vil sandsynligvis medvirke til at sammenstuve passagerne på hovedbanegårdens perroner, snarere end at forbedre passagerstrømmene; dette med nedsat togregularitet som konsekvens.

En mere jævn fordeling af adgangsvejene til perronerne vil derimod understøtte et smidigt passagerflow og en hurtig afvikling af togdriften, hvorved de årelange bestræbelser på at øge den generelle trafikale kapacitet og skiftekapaciteten på Københavns Hovedbanegård bedre vil kunne imødekommes.

Derfor foreslås en tunnelplacering længere mod syd, dvs. meget tættere på Tietgensbroen.

En sydligere placeret tunnel vil endvidere kunne betjene perroner syd for Tietgensbroen ligesom en cykelparkering på broens sydside vil kunne knyttes tættere til både jernbane og metro.